• Sponsorer?

    Publicerad av mr-pop på 3 januari, 2002 vid 11:12

    Hur fungerar det med sponsring i Sverige?
    Ni som blir sponsrade eller ni som sponsrar.

    Får de bästa surfarna grejerna gratis eller?
    Eller är det inköpspriser som gäller?
    Vilka krav är det?
    Det verkar som sponsringen i Sverige ökar?
    Vad jag förstått så är det nya hårdare regler från och med i år när
    det gäller sponsring.

    anonym-anvandare svarade 22 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 januari, 2002 vid 12:24

    Hej, bara nyfiken på vad du menar med regler när det gäller sponsring. Syftar Du på skatterättsliga regler eller vad ?

  • mr-pop

    Medlem
    3 januari, 2002 vid 13:06

    Vad jag förstått så är det nya skattelagar som trätt i kraft som gör sponsringen svårare. Det är väl ytterligare ett kryphål för förmåner som täppts igen. Om man inte visar på att sponsringen ger något mervärde så kan den sponsrade bli förmånsbeskattad. Kan dock inte påstå att jag är insatt i hur det funkar. Men det kanske finns nån skatteexpert här som vet mer?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 januari, 2002 vid 14:28

    Hej igen,
    Jag känner inte till några nya regler ang detta. Vad som gäller för sponsring är att de allmänna förutsättningarna för kostnadsavdrag enl § 20 KL: avdrag medges “för omkostnader för intäkternas förvärvande och bibehållande”. För att vara kortfattad så krävs följande för att det skall vara avdragsgillt för företaget:
    -Ha en åsyftad motprestation, ej vara gåva
    -Vara relaterad till intäkterna förvärvande
    -Vara skälig i förhållande till motprestation

    Vad som är viktigt är att det inte rör sig om en gåva samt att det går att påvisa att det sker en motprestation som är skälig i förhållande till beloppet.

    Jag tror knappt det finns några svenska seglare som har avtal som ger cash. Det handlar nog mer om rabatterade priser.
    Hälsningar
    Mats H

  • mr-pop

    Medlem
    3 januari, 2002 vid 15:01

    Men rabatterade priser är väl inte sponsring eller?

    Eller kallas det för sponsring om man säljer för ett lägre pris än inköpspriset (att företagen gör en förlust)?

    Får företagen göra avdrag och slippa moms för sådant som man tar betalt för (men till ett lägre pris) om man kallar det för sponsring?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 januari, 2002 vid 15:26

    Tja….det finns ju inget som säger att det måste röra sig om ett visst belopp eller produkter eller tjänster värt ett visst belopp för att det skall vara sponsring. Vad som är intressant ur skattemässigt är om det sker en motprestation, om inte så är det en gåva. Det är ointressant om du kallar det sponsring, marknadsföring eller reklam så länger de uppfyller reglerna för kostnadsavdrag. Det finns inga specifika skatteregler gällande sponsring. Vet inte om detta gör det klarare för Dig, är lite osäker på vad du menar i Din frågeställning
    /Mats

  • mr-pop

    Medlem
    3 januari, 2002 vid 16:03

    Detta var intressant, har en hel del fler frågor, men det kanske är fel forum för sådana här frågor.

    Tack ska du ha.

  • swe-16

    Medlem
    7 januari, 2002 vid 17:31

    Bästa dealen mig veterligen är de som får låna prylar. Max 1-2 st i Sverige har denna deal (Rappe och Bringdal exklusive förstås…osäker på Olausson). Alla andra har någon typ av rabatter…vad jag vet i alla fall…
    /Per

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 januari, 2002 vid 22:43

    Du har nog glömt bort några där in din beräkning. Skulle tippa på att det är upp emot 5-6 seglare om inte fler i Sverige som har sådana deals.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 januari, 2002 vid 22:43

    Du har nog glömt bort några där in din beräkning. Skulle tippa på att det är upp emot 5-6 seglare om inte fler i Sverige som har sådana deals.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.