Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Sponsring av arbetsgivare?

  • Sponsring av arbetsgivare?

    Publicerad av filipl på 17 juli, 2009 vid 10:08

    Jag skall ha lönesamtal i höst och funderar på att föreslå min arbetsgivare att jag utöver den lönehöjning som jag får, eller som en del av lönehöjningen, skall bli sponsrad av arbetsgivaren, som får betala mina resekostnader (18.50 kronor per mil) till och från Long Distance tävlingarna och traktamentsersättning (315 kr per natt) för två övernatttningar vid varje tävling.

    Kostnaden för arbetsgivaren (avdragsgill?) blir då ca 11 000 kronor för ett år.

    Det som jag kan erbjuda arbetsgivaren är att jag kör med arbetsgivarens logga i seglen och tar på mig att berätta om arbetsgivarens (en ideell organisations) mål och visioner för dem som frågar om loggan mm…. Det är svårt att utlova arbetsgivaren någon massmedial uppmärksamhet, eftersom windsurfing är en så smal sport, men jag kan ställa upp med en “rese-tävlings-berättelse” i arbetsgivarens tidning (som når hela landet i arbetsgivarens bransch).

    Någon som erfarenhet av sådana här upplägg? Vad för argument är typiskt sett intressanta för en arbetsgivare och vad bör man tänka på? Någon som har koll på om arbetsgivarens kostnad är avdragsgill fullt ut och inte skall beläggas med sociala avgifter och liknande? Min kostnadsersättning (reseersättning och traktamentsersätttning för övernattningar) skall väl inte beskattas hos mig)?

    Jag är tacksam för tips från den som har gjort på samma sätt!

    Filip

    crash151 svarade 14 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • crash151

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 10:40

    Tycker bara det är konstigt att man kan få löneförhöjning i en ideell förening?
    Är inte ideell att man jobbar utan lön?

  • tbsurf

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 10:42

    sponsring går att läsa om här http://www.skatteverket.se/skatter/infotext/artiklar/2004/sponsring.4.18e1b10334ebe8bc80005767.html

    Reseersättning och traktamenten mm hör ihop med ett arbete. Arbetsgivaren bör alltså ha fakturerat för ett utfört arbete på den orten som du ska åka och surfa på

  • rasmus_w

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 10:57
    crash151;559773 wrote:
    Tycker bara det är konstigt att man kan få löneförhöjning i en ideell förening?
    Är inte ideell att man jobbar utan lön?

    Inte nödvändigtvis. Det handlar väl mer om att finansieringen kommer från bidrag och medlemsavgifter. Ideella föreningar får anställa folk under vissa omständigheter.

  • filipl

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 23:56
    tbsurf;559777 wrote:
    sponsring går att läsa om här http://www.skatteverket.se/skatter/infotext/artiklar/2004/sponsring.4.18e1b10334ebe8bc80005767.html

    Reseersättning och traktamenten mm hör ihop med ett arbete. Arbetsgivaren bör alltså ha fakturerat för ett utfört arbete på den orten som du ska åka och surfa på

    Tack,

    Skall sätta mig in i reglerna. Det borde gå att lägga upp ett avtal som uppfyller skattereglerna.

    Filip

  • crash151

    Medlem
    18 juli, 2009 vid 11:59
    Rasmus_W;559780 wrote:
    Inte nödvändigtvis. Det handlar väl mer om att finansieringen kommer från bidrag och medlemsavgifter. Ideella föreningar får anställa folk under vissa omständigheter.

    Ok.
    Ideellt arbete är för mig synonym med städa mm. I stort sätt göra allt tråkigt utan betalt.
    Har man tur kanske man får mat som består av någon äcklig gryta som tillagats en vecka innan.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Sponsring av arbetsgivare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.