Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spot vid västervik?

  • Spot vid västervik?

    Publicerad av rex_ på 23 juli, 2007 vid 10:07

    Kommer spendera en vecka i västervik och tar vindsurfprylarna med, nån som har koll på någon bra spot i närheten?

    martin svarade 16 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • Oregistrerad

    Gäst
    23 juli, 2007 vid 10:51

    Bodde i V-vik i 2 år och surfet är inget vidare (bortskämd av att bo i skåne kanske). Det enda som funkade någotsånär var Horns udde (ost – syd ost). Visst finns där locals som brinner för surfingen och försöker hävda att det är kanon även inne på Lucerna viken etc. med rätt riktning, men jag har svårt att hålla med (men visst går det!) Bara man accepterar byig/vridig vind inne bland skogsdungarna..

  • bratwurzt

    Medlem
    23 juli, 2007 vid 10:57

    Har spenderat en hel del tid i V-vik de senaste åren.
    Har dock bara försökt mig på Lucerna viken utifrån hamnen på SV-V och det var inget vidare.

  • larsd

    Medlem
    23 juli, 2007 vid 12:42

    @Oregistrerad 399448 wrote:

    Bodde i V-vik i 2 år och surfet är inget vidare (bortskämd av att bo i skåne kanske). Det enda som funkade någotsånär var Horns udde (ost – syd ost). Visst finns där locals som brinner för surfingen och försöker hävda att det är kanon även inne på Lucerna viken etc. med rätt riktning, men jag har svårt att hålla med (men visst går det!) Bara man accepterar byig/vridig vind inne bland skogsdungarna..

    Hmm, jag tror att det är svårt att hitta någon local som hävdar Västerviks förträffligthet från surfing-synpunkt.
    Följande gäller:
    V-SV Lucerna (från Gränsö-sidan)
    NO-O-SO Horns udde
    NV Gamlebyviken
    S Lucerna eller möjligen Horn

    Vill man vara hardcore kan man försöka segla Verkebäcksviken vid vilken vindriktning som helst, byigt och vridigt i världsklass, skiljer agnarna från vetet.

  • rex_

    Medlem
    24 juli, 2007 vid 08:00

    Ok inga superlativ direkt men nu har jag lite koll på vart man drar om det skulle bralla i, Tack så mycket!

  • martin

    Medlem
    24 juli, 2007 vid 10:46

    Jag är också local, liksom LarsD ovan och jag har inte heller stött på någon ortsbo som har lyft fram V-vik som ett mecka för vindsurfing. Den enda bra vinden är Horns udde på de riktningar som nämns ovan (även rak S funkar, bättre än Lucerna tycker jag). Där kan det faktiskt vara riktigt bra ibland med lokala mått mätt. Gamlebyviken är ok på NV. Allt väst är alltid kass, men det går att köra och man lär sig mycket av att segla i den typen av vind.

    Hör du folk som klagar på att det är byigt på tex Öland på västan, så har dom inte upplevt riktig by-segling på Lucerna. Det kan vara stiltje vid nosen på brädan, vara lagom 6.5 vid mastfoten och samtidigt vara överriggad 4.7 vid fotstropparna 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spot vid västervik?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.