Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Sssm 2010

  • Sssm 2010

    Publicerad av badjanne på 5 januari, 2010 vid 18:32

    Imorgon, onsdag, kör vi årets första Skånska SoppSlevs Mästerskap på Fjällfotasjön
    Skepparmöte 12:00
    David Illes, alias Mr. Kinetic på konfen, kommer ner från Stockholm och demar en
    Pirate Carving Iceboard som vi får lov att testa. Se bild nedan

    Idag körde vi till Finjasjön som var snötäkt med 3-4 cm pluffig nysnö.
    När vi kom var det helt vindstill så först blev det en stor tur på sjön med mina långfärdsskridskor som jag skruvat fast på kängorna till mina gamla roller.
    Det var inga problem alls att köra igenom snön. Efter fika kom lite vind, med betoning på lite, max 3-4 m/s i byarna.
    Riggade en 5,4 North Duke men hade kunnat köra på 9-10 m2 utan problem. Hur som haver var det skönt att hålla i bommen igen.

    Självklart var GPS:en med och när jag lagt in mina värden upptäckte jag att just nu är jag snabbast i Världen med soppslev 2010.

    Totalt inom alla klasser är jag på plats NIO på världsrankningen. Så det så. Hi,Hi..

    herr-pelegrin svarade 12 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • badjanne

    Medlem
    6 januari, 2010 vid 16:20

    Tyvärr blev det ingen tävling idag. Mindre med vind finns inte, då är det vaccum.
    Totalt kom det ialla fall 12 soppslevsfantaster som istället fick träna skridskoteknik inför nästa tävling som preliminärt blir till helgen.
    Vi fick oxå tillfälle att besiktiga Mareks 30 kg tunga Custom Triangel och Petters ”large” skatebord med medar.
    David från Stockholm var oxå på plats och demade en Pirate Carving Iceboard.
    Janne hade byggt rundningsmärke av en klädhängare fasttejpad på ett plaströr med en tältpinne längst ner som han borrade fast i isen. Klubbens röda gamla T-shirt fick fungera som flagga.
    Marek lyckades segla 8 meter med 9,5 m2 segel i dagens enda vindpust.
    Trots allt blev det en härlig dag i GLATT gäng där många skrinnade flera varv runt sjön.

  • lasso

    Medlem
    7 januari, 2010 vid 08:31

    det ser ändå riktigt kul ut.

  • svartepeter

    Medlem
    8 januari, 2010 vid 06:09

    Underbart, ni verkar ha jättekul tillsammans trots att det inte blåser. Väntar med spänning på rapporter från kommande tävling.
    /Peter

  • badjanne

    Medlem
    9 januari, 2010 vid 09:57

    Lördag 9:e januari
    Idag testar vi Ringsjön, Fjällfotasjön och Vombsjön för att avgöra var vi har bäst förhållande för ett nytt SSSM imorgon.
    Alla skall oxå fösöka slå mitt soppslevsvärldrekord i speed 2010.:tongue:
    Tio i topplistan på GPS Icesailing ser ut så här just nu.
    OBS detta är alla klasser och ingen av dom i listan har kört soppslev.

    Även “icke Skåningar” är välkomna.:smile:

  • malloy

    Medlem
    9 januari, 2010 vid 10:21

    Hey!

    Håber i får skudt arrangementet af, der burde jo være en del vind (samt vindchill….) så der er en god chance!

    Konen og en par venner og jeg skal bruge dagen på at konstruere vores helt egne ice-boards, design, billeder og resultater skal jeg nok uploade her på steffo senere 🙂

  • petter_f

    Medlem
    9 januari, 2010 vid 16:36

    Just got back from Fjällfotasjön. Overall a good day, albeit pretty gusty.

    A handful of people turned up; 4-5 soppslevsåkare and 3 ‘brädor’. Calle körde premiär på sin hemmabygge (kommer säkert justera här och där inför nästa åkning), Marek imponerade alla med sin speed-beast (not quite reaching 30kt) och jag på min ‘skate’ board (cruising and gybing… still a whole lotta fun).

    Even though the snow cover was a little less than last Wednesday (about 3cm) the ‘soup ladel sailors’ found it a bit tough, not easily or comfortably reaching top speed (around 15kts I think). It seems you do need ‘blankis’ for soup sailing to come into its own. Due to this noone really wanted to stage a race, opting for taking it easy in the sun and chatting between runs.

    However, the ice boards made easy work of the snow hardly noticing it. If I get the chance (or time off from home) I’ll try to make it back to Fjällis on Sunday. I didn’t get a vibe from the soup sailors if they were up for a race tomorrow, so we’ll have to wait to see if anyone comes with any suggestions.

    Gotta say, I am totally knackered now, all I need now is a soak in the bath and a whiskey.

  • badjanne

    Medlem
    11 januari, 2010 vid 15:26

    Hej
    Tyvärr blev det ingen tävling i helgen men många var ute och testade på olika platser.
    Här lite olika kommentarer:

    Var och testade slev för första gången igår. Fantastiskt kul! 🙂

    Isen utmed kusten är snöfri. Var på en sekrät spot… Spotten ligger lite söder om Malmö. Man kör förbi ett reningsverk och sen svänger man in högerk på en grusväg. Parker efter bommen vid klubbhuset. Isen utanför klubbhuset var lite mjuk (1cm) i toppen. Höjdade man upp i viken (unegfär i höjd med ridskolan), var isen hård och blank. Vissa knotter och stök, men klart godkännd.

    (Om ni inte redan klurat ut var, så är det Klagshamn :-o)
    Gnutten

    Jag kollade från klubbhuset in i viken mot ridskolan och undrande om det var stenar vid ytan (var för lat för att gå dit och kolla), stämmde det eller var det rätt fritt? Och hur lång sträcka kunde du åka innan du var tvungen att vända (med den vindrikningen)?
    Petter

    Jo det var stenar som bröt upp isen. Väldigt få stenar som stack upp genom isen, men flera såg man tydligt som en liten puckel med is över. Inget som direkt störde tyckte jag.

    Man kunde segla så långt att man var helt slut i armarna innan isen tog slut…. Var inte hela vägen ut, men det såg ut att kunna fungera nästan ut till ön som man ser i viken.
    Gnutten

    Hej,
    Var på Vombsjön och soppslevsseglade både lördag och söndag. På lördagen var det ganska lurigt med den packade snön som låg överallt. Kunde dock köra lite på ställen med mindre snö mellan de tjockare drivorna. På söndagen däremot hade snön emellan drivorna blåst undan och det var underbart fin svart kärnis att åka på. Drivorna bildades så att det blev stora kanaler av blankis där man kunde köra emellan. Det gick undan, hade riktigt bra drag i 3.7 som ibland var svårt att hålla ner mot isen! Hade tyvärr ingen gps så vet inte hur snabbt det gick. Synd att där inte var någon annan att köra race med…
    Pontus

    Uffe och Patrik åkte till Ringsjön på lördag men kom till Fjällis pga för mycket snö på isen.
    Petter

    Igår – Marek, Uffe, Patrik med partner, Calle, Thomas A. och jag. Ingen tävling.
    Idag – Markus, Simon & jag. Vi delade på min bräda. Men var där bara en timme, det var för svårt.
    Petter

    Hej,

    Jag körde soppslev på Ringsjön på Lördagen. Egentligen inga problem med snön så länge den var orörd.
    Snödjupet var 4-4,5cm, precis över “plattan” på mina långfärdsskrillor. Definitivt inga 7-8cm som det sas i någon rapport. Det måste ha varit uppmätt på annat ställe på sjön, som ju är ganska stor. Från Bosjökloster och 2km utåt var det 4-4,5cm.

    Där snön blivit tillplattad / packad av snowboard eller piratebräda gick det inte att soppsleva, men där snön låg orörd var det inga problem.

    Problemen för min del bestod i att först var det för lite vind. Senare när vinden ökat lite, så ville riggen (North IQ 6,2) bara lyfta och jag hade stora problem att hålla ner den på isen. Blev lite vingligt. Nästa gång blir det till att prova med ett vågsegel istället.

    Det andra problemet var att det hade trängt upp vatten ur sprickorna i isen, som sedan sugits upp av snön några meter runt sprickan och frusit till porös skare. Varje gång man passerade ett sådant område var det stor risk att skriskorna skar fast. Blev ett par vurpor pga det.

    Jag hann också med en väldigt kort skridskotur på Vombsjön innan det blev mörkt, men där var riktigt dåligt. Snön hade blåst ihop till små vallar som låg med täta mellanrum. Jag tyckte att det var svårt att ens åka skrillor. Att soppsleva där hade jag aldrig fixat.

    Uffe S

    Tomas Ahltin verkar dock ha slagit mitt soppslevsvärldrekord 2010.
    Grattis

  • herr-pelegrin

    Medlem
    23 oktober, 2011 vid 10:11

    Jag visste inte att man speedade med soppslevar på detta vis. Kul med lite historik!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Sssm 2010

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.