Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard GO 155

  • erolwi

    Medlem
    30 november, 2009 vid 10:10
    Quote:
    Just nu finns en beggad Starboard GO på surfzone köp och sälj.

    Kan man skicka grejer med Posten?

  • robin

    Medlem
    30 november, 2009 vid 10:52
    erolwi;590552 wrote:
    Kan man skicka grejer med Posten?

    Posten brukar inte gilla paket som är längre än 1.5 meter. De flesta brukar använda bussgods.se för att skicka surfprylar. Tyvärr krånglar även de med paket som är för stora, men då brukar de skicka med något annat fraktbolag. Tror att det kostar runt 600 spänn att skicka en bräda.

  • svenne

    Medlem
    30 november, 2009 vid 11:28

    Ett bättre alternativ är att fråga här på Konfen, det finns till och med ett fraktforum. Några symboliska hundralappar för extrajobb och soppa så har du din GO hemma på ett säkert sätt.

  • joachim_larsson

    Medlem
    30 november, 2009 vid 21:10
    erolwi;590055 wrote:
    Tack för tipsen. Verkar ju som de flesta håller med. Vet inte vad ett camber segel är så jag får luska vidare i det. Ang Kona så var jag funktionär på en Kona tävling för något år sedan, hyfsat med vind men de flesta deplacerade och plattlänsade och ärligt talat såg det tristare ut än Laser… Så det lockar inte men man kanske får ge det en chans. Vad är en Raceboard?

    Detta är en raceboard, en klass som växer stark i europe http://www.konanordic.com/News.aspx?newsID=640&nPi=0

  • tsss

    Medlem
    30 november, 2009 vid 23:14

    hej där

    spec på den nya raceboarden:

    This pure raceboard is an evolution of the Exocet Warp X380, a proven concept and top contender in the Raceboard class.

    The “blueprints” inherited from the prominent Warp X380 was key when developing this exiting concept. All the positive characteristics of the previous design have been preserved and the conclusion is outstanding.

    The Warp X380 was a board with astonishing speed and stability upwind, – yet we have succeeded in adding to the performance by moving all the appendices (fins and dagger ) further back. As a consequence the footstrap and mast track positions have been moved as well – giving the board a free feeling and blistering up wind speed. Although working well, the step tail was eliminated in the process – which admittedly makes the board better suited for today’s upwind -downwind courses.

    With the fin positioned far back into a standard set up we also managed to decrease the size – adding speed both up and downwind. The Kona 380 E rides high and effortless through chops in rough conditions.

    The volume has been increased by 15 litres and the VE has been altered to coincide with this innovative concept. A complete new package, delivering uncompromised speed and pointing abilities, being produced in a new high tech construction and delivered with a top of the line racing daggerboard.

    We hope you will enjoy the board as much as we enjoyed developing it.

    Release date; On or about January 27th. 2009

    Specs; Volume 310 litres
    Length; 380 cm
    Width; 65 cm
    Weight; 13 Kg
    Fin size and box; 40 cm Tuttle box
    Mast track; Adjustable
    Sail size; 6.5 to 9.5

    Utvecklingen går med stormsteg fram och tillbaka, som en sekreterare i den gamla gymnasieutredningen sa till mig.

    man har ökat volymen till 305 liter?? Vaffö de? Kona one är ju ingen sinker direkt
    Och sen har man tagit bort steget i aktern??
    men det var ju grejen med Kona? Vaffö va de inte bra längre??

    skönt då behöver jag inte byta upp mig från min gamla hederliga Fanatic Ultra Cat, kanske?

    Kona är ju en framgångssaga, och jag tycker det är kul att den kommit till. Jag vill också kunna segla när vinden är för svag för planing. Men nu börjar det bli ganska många olika Konor, så svårt att orientera sig.

    Nu hamnade detta i tråden om köp av Starboard Go 155 (köp! förstås – bra bräda att börja med – särskilt när man bor vid Mälaren), så Joakim du kanske ska starta en ny tråd och berätta om alla olika Konor som finns. Helt klart är det ju inte bara en modell längre som gäller.

  • robin

    Medlem
    1 december, 2009 vid 07:49
    tsss;590664 wrote:
    man har ökat volymen till 305 liter?? Vaffö de? Kona one är ju ingen sinker direkt
    Och sen har man tagit bort steget i aktern??
    men det var ju grejen med Kona? Vaffö va de inte bra längre??

    Kona och Exocet Warp är inte samma bräda.

  • erolwi

    Medlem
    1 december, 2009 vid 16:34
    Robin;590681 wrote:
    Kona och Exocet Warp är inte samma bräda.

    Med de skjuter ju sig själva i bakfoten när de säger att de gjort om den till något mycket bättre och samtidigt försöker få in Kona som en stor klass. Man blir ju inte sugen på att skaffa en Kona när efterföljaren är så mycket bättre…

  • joachim_larsson

    Medlem
    1 december, 2009 vid 16:37

    Detta var ett svar på vad en raceboard är, Kona bygger på att vara longboard, EXOCET finns inte mera det har flyttats till varumärket Kona.

    Som du säger är Kona ONE en framgångssaga..

    See you on snow or water.

    PS: vi har vårat center öppet året runt så allt finns att testa om andan faller på.

  • joachim_larsson

    Medlem
    1 december, 2009 vid 16:40

    Men nu börjar det bli ganska många olika Konor, så svårt att orientera sig.

    Nu hamnade detta i tråden om köp av Starboard Go 155 (köp! förstås – bra bräda att börja med – särskilt när man bor vid Mälaren), så Joakim du kanske ska starta en ny tråd och berätta om alla olika Konor som finns. Helt klart är det ju inte bara en modell längre som gäller.

    Svar: ska ta dig på orden men nu ska jag på underhållning, vi hörs i frågan.

  • rasmus_w

    Medlem
    1 december, 2009 vid 23:58
    erolwi;590725 wrote:
    Med de skjuter ju sig själva i bakfoten när de säger att de gjort om den till något mycket bättre och samtidigt försöker få in Kona som en stor klass. Man blir ju inte sugen på att skaffa en Kona när efterföljaren är så mycket bättre…

    En 80 liters slalombräda är en enormt mycket bättre bräda än en Starboard Go, så varför säljer man brädor som Starboard Go till nybörjare?

    Alltså, den där race-konan väger 13 kilo fast den har 305 liters volym (iofs är det skalet som väger och ju större bräda, desto mindre skal i förhållande till volymen så låg densitet är enklare att fixa med en stor bräda) så den tål garanterat kastfall och ovarsam hantering betydligt sämre än en Kona One. Dessutom är den en raceboard och tävlar mot andra brädor med annan shape. Hela poängen med Kona One är att den är en modern entypsklass så alla seglar på identiskt material.

  • erolwi

    Medlem
    3 december, 2009 vid 18:11

    Tillbaka till ämnet, köpte mig den begagnade GOen.

  • stefanlindmark

    Medlem
    3 december, 2009 vid 20:24

    Grattis till köpet!
    Snabba dig på att åka nu innan det blir is! 🙂

  • carl-r

    Medlem
    3 december, 2009 vid 22:28

    Kul, grattis! 🙂
    Då får du skriva och berätta om hur det går här sen!

  • svenne

    Medlem
    4 december, 2009 vid 08:03

    Segel?..

  • erolwi

    Medlem
    4 december, 2009 vid 17:45
    Quote:
    Segel?..

    ska bara få hem den först! Vet inte riktigt hur bara

    köpte den mer ett 6,5 m2 segel, blir nog bra att åka runt med i början

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard GO 155

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.