Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard GO 155

  • stefanlindmark

    Medlem
    4 december, 2009 vid 18:49
    erolwi;591091 wrote:
    köpte den mer ett 6,5 m2 segel, blir nog bra att åka runt med i början

    Börja lägga undan pengar till nästa inköp redan nu. Och igen. Och igen…
    Du tog precis jungfrusilen.
    Mo-ha-ha-ha! 😀

  • erolwi

    Medlem
    16 maj, 2010 vid 18:17

    Så, premiären avklarad i lättvind men 24 grader i luften. Konstigt hur det där stora schabraket till bräda kunde kännas så liten när den var under fötterna…

    Fint, nu är säsongen igång.

  • thermochron

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 16:38

    Härligt, nu är det bara att ösa på. Och som Stefan säger så är det smart att börja spara till nästa bräda redan nu, även om det förmodligen är först vid de första riktigt bra planingarna som du fastnar på riktigt i träsket.

  • sebbe87

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 16:49

    Grattis till köpet och härligt att du har klarat av premiären!

    Nu får vi hoppas att värmen håller sig så att mälaren värms upp fort!

    Om du vill ha hjälp, råd, tips eller om du vill kunna förvara dina saker så är det bara att höra av dig.

    Du kan maila vindsurfing@jkv.se
    //Sebbe

  • erolwi

    Medlem
    15 augusti, 2010 vid 19:07

    Så, halva säsongen passerad. Inte så mycket surfing som man önskade men ungefär lila mycket som jag trodde. Är på g att skaffa ett större segel så jag kan få ut fler surfdagar, verkar bli ett 8,5 kvadrat vilket väl ska dubbla tiden i planing! Sen ska jag bara lära mig gippa, ser så lätt ut men ack så svårt.

    Sen är jag sugen på att skaffa en såndär is/snöbräda för att förlänga säsongen ytterliggare.

  • erolwi

    Medlem
    3 september, 2010 vid 09:45

    Så, Sailloft Traction 8,5 samt en RAD isbräda införskaffade. Hoppas på mycket surf då jag har semester i 4v fr.o.m. nu!

  • erolwi

    Medlem
    6 juni, 2011 vid 20:41

    Sådär, ett år in i vindsurfingkarriären och tänkte avlägga en rapport om brädan och framstegen.

    Precis som Stefan förutspådde så blev det en del inköp. Riggarna består numera av ett Sailloft Traction 8,5 och ett Sailloft Cross 7,0. Är riktigt nöjd med Traction seglet, sjukt bra drag i det. Cross seglet är fint det med men i efterhand skulle jag nog köpt ett Cross Pro eller liknande med några cambers då jag gillar det mer. Isbrädan var en riktig höjdare i vintras och det känns som om det har gett bättre segelkontroll och balans. Senaste inköpet är en Dakine segelväska där masterna får plats underst och seglens överst och kan spännas på biltaket utan att mosa seglen, perfekt när vi åker till stugan och bilen är full av barnvagn och hund. Utöver detta lite neopren, selar mm.

    Seglingen då? Jo, i till i vintras körde jag med fotstropparna fast monterade en bit in, slagen gick ok men tog lite tid när det var mycket vågor, ikrokad, inte ens försökt mig på gipp och Traction seglet kändes omöjligt stort och svårhanterligt.

    Vinten genomleds med Beginner to Winner och isbräda och säsongen drog igång den 15/4, sjukt laddad var jag. Har faktiskt hunnit köra en hel del, ~2 ggr/vecka och gipparna går bättre och bättre, fotstropparna är längst ut och bak och bakfoten får jag i hyfsat lätt iallafall, kan strandstarta hyfsat och tar iallafall lite höjd (tar mycket bättre höjd med stora seglet och stora fenan (52cm) än vad jag gör med 7,0an och lilla fenan (44cm), varför förstår jag ej), Traction seglet känns inte alls speciellt stort längre förutom när jag bär ner det till vattnet. *Förra året fick jag slita hårt för varje meter men nu går det lättare och lättare vilket gör att jag får köra flera timmar för att få den där sköna, fysiskt trötta känslan vilket är mindre populärt hemma men det är väl bara att öva mer på gipp och slag och annat som tar på krafterna. Planen nu är att få till gipparna bättre och vattenstarta.

    Till brädan då: Summa summarum är jag grymt nöjd, bästa jag lagt 5000:- (inkl en 6,5 kvadrats rigg i ok skick) på någonsin. Är nöjd med mina framsteg och tror mycket är tack vare att brädan är så lättseglad. Visst är det stötigt och hoppigt när det blåser uppåt 12m/s men det är ju sällan det gör det här. Men när det är mindre vind så drar jag iväg och kan köra när många andra tar en joggingtur i brist på vind. Den är ju inte så lätt men har hittils inte seglat någon annan bräda så det är inget jag tänker på, däremot har jag inte fått en enda skada så den måste ju vara rätt tålig då det blivit några vurpor…

    Formula planerna lever än. Hoppas på mycket surf i sommar så ska nog uppgraderingen inte vara omöjlig. Det hänger lite på om det blir flytt till Berlin eller ej. Blir det flytt blir nog närmaste två åren mest jobb och pendling, tiden som blir kvar får nog ägnas åt familjen. Blir vi kvar här så ska jag leta ihop ett hyfsat paket i höst/vinter. Det kommer ju nya brädor till våren så det borde ju finnas en hög 2 år gamla grejer som skall säljas.

    Var ute ett par timmar i eftermiddags, dålig riktning för spoten så ganska byigt men i 26 grader och sol kan man ta lite skitvind!

  • jr555se

    Medlem
    6 juni, 2011 vid 21:30

    kul att du följer upp och rapporterar..
    Lär underlätta för många som sitter i köptankar ! satt själv och läste många trådar för inte så längesedan som bara slutade..
    Synd om det blir flytt men allt har sin tid, bara man har kul =)

  • erolwi

    Medlem
    16 juni, 2011 vid 18:23

    Såg att det ligger en fin GO 155 på blocket till skapligt pris, komplettera med ett större segel sen bara

  • jr555se

    Medlem
    16 juni, 2011 vid 19:17

    har redan handlat bräda om du tänkte på mig. Sitter dessutom redan och funtar på nästa bräda. För att kunna hugga en beggad när/om det dyker upp. =D

  • erolwi

    Medlem
    12 oktober, 2011 vid 19:48

    Sådär, alla grejer sålda och Formula inköpt och provkörd i helgen.

    Ryggen är ju riktigt tung jämfört med mina Sailloft riggar och fotstropparna är luriga, de bakre är ju svåra att komma i då de sitter låångt ut och de är svåra att komma ur då man sitter som klistrad i dem. Tänk att det kan vara sån skillnad på stroppar.

    Det blev iegen flytt till Berlin så nu är det bara att nöta så man kan vara med och rejsa nästa år!

    Sent from my Xperia Active using Tapatalk

  • nicklasw

    Medlem
    12 oktober, 2011 vid 20:05

    Grymmt att du har börjat med vindsurfing.
    Ifall du känner för en segelbåt i lättvind som går fort om du gillade att segla så rekommenderar jag Moth. [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=l29gGKzmlkU”]Kite vs Moth vs 49er – YouTube[/ame]

    Fast vindsurfing är dock mycket ballare, roligare och går fortare och du kan göra mer saker 😀

  • erolwi

    Medlem
    13 oktober, 2011 vid 15:42

    Visst hade en moth varit coolt, (antar du merna de nya bärplansgrejerna och inte ex E-jolle som ju också är en moth). Men jag känner inte en jäkel som har en sån så jag skulle bli rätt ensam med en sån. Formula är vi nog en nästan 10 i klubben som har! Ska jaga dem hårt i vår så vi får igång lite race!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    13 oktober, 2011 vid 15:57

    Erolwi – Kul att Formulan verkar fungera och tur att den inte blåste av mitt tak i vindbyarna upp genom landet! Min 127:a visade sig vara skör som ett äggskal och dessutom har färg flagnat av under brädan på en yta av ca 30 x drygt 1 cm. Jag hoppas Du haft bättre tur! Annars var min bräda busenkel att segla och den planar upp snabbt. Har bara varit ute några gånger, mest kring 5-8 m/s, men har tre repor på över 15 knop på timmen.

  • erolwi

    Medlem
    13 oktober, 2011 vid 16:08
    Herr Pelegrin;672894 wrote:
    Erolwi – Kul att Formulan verkar fungera och tur att den inte blåste av mitt tak i vindbyarna upp genom landet! Min 127:a visade sig vara skör som ett äggskal och dessutom har färg flagnat av under brädan på en yta av ca 30 x drygt 1 cm. Jag hoppas Du haft bättre tur! Annars var min bräda busenkel att segla och den planar upp snabbt. Har bara varit ute några gånger, mest kring 5-8 m/s, men har tre repor på över 15 knop på timmen.

    Har bara varit ute 3 ggr på grejerna med den håller ihop än. Har byggt ett nosskydd a´la FF (fult men funktionellt) så den borde klara sig ett tag till.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard GO 155

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.