Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard Go erfarenheter?

  • Starboard Go erfarenheter?

    Publicerad av surfarsmurfen på 31 juli, 2006 vid 20:53

    Hej, jag är intresserad av en Starboard Go på 155ltr. Själv väger jag 75kg och avser att segla mellan april – okt.

    Jag är nybörjare, drar fort.f rigg, och kan köra sele och ibland stroppar på min gamla Bic Calypso..

    Är någon som har några erfarenheter (provseglat/ägare) från Starboard Go, kommer det vara en rolig bräda även nästa år, och kommer den fungera i hårdare vindar i höst?

    loyssan svarade 17 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    31 juli, 2006 vid 21:51

    Starboard go funkar nog men kan vara lite stor för dig och framförallt så kräver den nog sin seglare om du ska köra i hårdare vindar. Kolla om du kan prova nåt på 120-130 liter, det funkar betydligt bättre i hårdare vindar och blir nog roligar i längden. Sen har förstäs även en 120-litare sina begränsningar om det brallar i lite mer, men vill nog inte köra mindre än 5.0 på den frivilligt.

  • macl3an

    Medlem
    31 juli, 2006 vid 22:43

    Men om du klarar både sele och ibland stroppar tror jag definitivt Starboard Go är en för stor och klumpig bräda! Något i kanske 130-140 litersklassen som är bred är nog snarare något för dig! Jag har iofs sig bara kört på ganska stora Go-bädor, men jag tycker man tröttnar snabbt på dem.

    Jag kunde köra sele och precis köra fotstroppar när jag köpte min första bräda, en 130 liters Mistral, 65 cm bred. Det funkar perfekt (väger 65).

  • surfarsmurfen

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 06:35
    MacL3an wrote:
    Men om du klarar både sele och ibland stroppar tror jag definitivt Starboard Go är en för stor och klumpig bräda! Något i kanske 130-140 litersklassen som är bred är nog snarare något för dig! Jag har iofs sig bara kört på ganska stora Go-bädor, men jag tycker man tröttnar snabbt på dem.

    Jag kunde köra sele och precis köra fotstroppar när jag köpte min första bräda, en 130 liters Mistral, 65 cm bred. Det funkar perfekt (väger 65).

    Ja, jag har haft de misstankarna men som jag förstår efter att ha läst på Starboards hemsida är brädan designad som en formula bräda?? Och det är väl inte bara nybörjare som kör formula?

    Så min tanke är att ha den som en lättvindsbräda då den ska plana redan 4-5 m/s .. Kan ju alltid komplettera med något runt 100ltr senare.

    Var tror ni att man kan sätta gränsen för Go:n när det gäller vind?, jag skulle helst vilja kunna köra den upp till 10 – 12 m/s

  • calle_b

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 07:00

    Aloha, jag skulle I-N-T-E rekomendera Go:n “i upp till 10-12 m/s”. Jag som väger 65 kg kör 4.7 / 4.2 i 12 m/s på 70 liter. Att köra en så stor bräda som Go:n i så mkt vind är direkt farligt… (brädan kommer fånga lika mkt vind som seglet och vara fruktansvärt svår att hålla ner i vattnet över huvudtaget)

    Om du söker något lättplanat och någonting att utvecklas på, skulle jag dra till med en stor fristaljbräda, på runt 120 liter. Dom planar snabbt, är stabila, och hanterar iaf lite mer vind än Go:n.
    Att få en bräda som planar i 4-5 m/s och dessutom kan hantera så mkt vind som 12 m/s är snudd på omöjligt (enligt min erfarenhet), så därför är det kanske bättre både ekonomiskt och “surfdagarpåvattnet-iskt” att ta något mitt i mellan, dvs en fetare typ av freestyle eller kanske en freeridebräda som Carve på 120-130 liter.

    Lycka till med dina val, det kommer flera sen 😉

  • soundwave

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 07:03

    om du frågar på forumet kommer nästan alla säga att du ska köpa mellan 1000 och 130 liter. Det tycker jag är helt fel, jag hör till skaran som kör formula och har andra värderingar på det här med bräda. Du ska fråga dig om vad du prioriterar. Formula ger hemskt mycket tid på vattnet, du ska kunna plana i 4 m/s om du är duktig, om du är som jag planar du först vid 6 m/s. Det är ändå betydligt mkt mer tid på vattnet än om du ska vänta på 8 m/s. Sedan kanske säger att formula inte är roligt men de har faktiskt sällan prövat och det tar lite tid att sätta sig in i men det är sjukt roligt- vad gillar man med vindsurfing? Planing kanske de flesta säger och det ger formula, stabil, säker och hiskelig snabb planing. Du ska inte köpa en formula om du känner att du är nybörjare men sträva uppåt mot 150 liter så du får något du kan stå på och använda!

  • soundwave

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 07:05
    Calle_B wrote:
    Att få en bräda som planar i 4-5 m/s och dessutom kan hantera så mkt vind som 12 m/s är snudd på omöjligt (enligt min erfarenhet)
    Lycka till med dina val, det kommer flera sen 😉

    Säg det till dom som var med i Halmstad och körde formula deltävling…

  • calle_b

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 07:28

    Blåste det så jävligt då?

    Min poäng var att det är väldigt mycket lättare att segla en mindre bräda i så mkt som 12 m/s. Självklart går det säkert att hantera en formula, men kanske inte som rookie.
    Jag har själv aldrig seglat formula, det närmaste jag har kommit har varit en Hypersonic och 6.5 för att bara prova. Eller kanske min första bräda efter pråm-stadiet, Bic Techno 283.

    Visst är det en tjusning att plana, speciellt i lättare vindar “när man egentligen inte kan”.Man får fler dagar (planandes) på vattnet med formula grejjer, visst. Men för mig handlar inte vindsurfing om att bara plana runt fram och tillbaka, jag vill hoppa, högt och mycket, kanske sätta en bakåt eller framåt, och surfa på vågen in.
    Den känslan, och den typ av erfarenhet har jag, så hur mycket man än försöker, blir det ändå lite partiskt.
    Och till alla Formula-snubbar som var med i Halmstad och körde formula deltävling: Grymt jobbat.

    Ha d gott

  • canoya

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 11:36

    Nu vet jag inte var du tänker segla mest, men oavsett jag skulle nog vilja påstå att med en Go på 155 liter och en rigg på 9 – 10 kvm så har du möjlighet att segla med planing dubbelt så ofta som med en 120-liters bräda med 7,5 kvm rigg (som brukar vara ungefär max rekomenderat till sådana brädor).

    Mindre brädor på runt 100 liter för att använda i hård vind när Go 155 börjar bli för stor är rätt lätt att få tag på begagnat från slutet på nittitalet för någon tusenlapp eller två.

    Min rekomendation är att lägga mest pengar på det som man kommer att använda oftast – vilket brukar vara de största grejorna. I alla fall om man vill försöka komma ut ofta.

    Bor man på ett blåsigt ställe kan man kanske vara mer kräsen och säga att “blåser det inte minst 8 m/s så gör jag nåt annat” och ändå få segla rätt ofta, då kan ju saken komma i lite annat ljus.

    Hur som helst kommer du att tycka att en Go 155 är grymt bra nar du byter från din Bic Calypso!

    Lycka till

  • surfarsmurfen

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 11:36
    Calle_B wrote:
    Aloha, jag skulle I-N-T-E rekomendera Go:n “i upp till 10-12 m/s”. Jag som väger 65 kg kör 4.7 / 4.2 i 12 m/s på 70 liter. Att köra en så stor bräda som Go:n i så mkt vind är direkt farligt… (brädan kommer fånga lika mkt vind som seglet och vara fruktansvärt svår att hålla ner i vattnet över huvudtaget)

    Om du söker något lättplanat och någonting att utvecklas på, skulle jag dra till med en stor fristaljbräda, på runt 120 liter. Dom planar snabbt, är stabila, och hanterar iaf lite mer vind än Go:n.
    Att få en bräda som planar i 4-5 m/s och dessutom kan hantera så mkt vind som 12 m/s är snudd på omöjligt (enligt min erfarenhet), så därför är det kanske bättre både ekonomiskt och “surfdagarpåvattnet-iskt” att ta något mitt i mellan, dvs en fetare typ av freestyle eller kanske en freeridebräda som Carve på 120-130 liter.

    Lycka till med dina val, det kommer flera sen 😉

    ok, med andra ord så skulle det behövas 2 brädor, samt olika segel.

    Anledningen att jag frågar är att jag är sugen på att köpa i veckan och segla i helgen, då väntar jag mej vindar runt 10 m/s. Vilka segelstorlerkar bör man ha för att kunna segla i spannet 5 – 12 m/s. (beror segelstorlekar på vilken bräda man kör på?)

  • calle_b

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 12:44

    Ja, absolut. Om du har pengarna så är det mkt trevligt att ha två brädor.
    Jag kör 4.7-5.3 i 10 m/s och väger 65 kg. Så en 5.0 a kanske du hinner inhandla till helgen…

  • ahd49

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 13:27

    5.0????
    i segelväg så skall du köpa..6.5 och8.0..
    men köp den minsta goen som är 139 liter…

  • rasmus_w

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 13:29

    Visst. Go är designad som en formulabräda, men är lite slagtåligare än en riktig formula. Men att segla den som nybörjare och att segla den som en formula är milsvid skillnad.

    Ja, du kan segla den i tokhård vind om du har det som krävs. Med en liten nybörjarrigg på 5-7 kvadrat kommer GO vara ohanterlig i hård vind. Den behöver en stor och kraftfull formularigg på 9-10 kvadrat, en rejäl formulafena, stropparna allra längst ut på kanten och en seglare som vet vad h*n pysslar med och har varit med ett tag. Då kan man segla GO i kuling, och det kommer garanterat vara en hårresande, men kontrollerad upplevelse.

    I 10 m/s skulle jag nog helst segla en bräda på runt 90 liter och hålla 5.0 eller 5.7 men jag kan segla betydligt större och mindre brädor i den vinden om jag vill. Jag väger 70 kilo.

  • soundwave

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 21:13

    Ja det är absolut sant – det är behagligare och eg. bättre att segla mindre brädor i hårdare vind. Men om du överhuvudtaget värderar mångfald: consider formula… mitt nybörjartips. Självklart drömmer jag om att sätta en loop också men jag råkar bo i Åmål och här finns knappt några vågor att tala om, höga chops som max, därför har jag oxå valt formula efterssom det passar de förhållandena jag seglar i. Egentligen är brädval inte svårare än så…

  • calle_b

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 21:39

    Viktig punkt det där… värt att repetera till o med 😉 Val av utrustning är helt
    klart relaterat till vilka förhållanden man har runt omkring sig. (ska jag säga som seglat små-vågis inomskärs i 3 år… ) Hade definitivt fått fler dagar på vattnet med annan (sverige-betonad)-utrustning…

    Ha d gott! Vågar ge mig på ett Jippie för vinden som kommer till helgen…….

  • don_cavalli

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 21:49

    Tycker du ska ta dig en titt på exocet kona style. Lättseglad kul bräda som har så många användningsområden! Brädan har en egen sajt: http://www.kona-windsurfing.com/
    Här en liten snutt när jag kör den med 5.0 och vågor..
    http://www.freedom.se/kona.wmv

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard Go erfarenheter?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.