Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sthlm söndag ?

  • chl

    Medlem
    2 september, 2007 vid 06:35

    Landsort säger 14,8 ms och 254 grader..nu kl 08:30. Kan nog vara för mycket v för dalarö? Jag tror på Torö..
    //Claes

  • bjornen

    Medlem
    2 september, 2007 vid 08:23

    Jag har bestämt mig för Brevik, packar bilen och åker direkt.

    //Björn

  • Oregistrerad

    Gäst
    2 september, 2007 vid 08:43

    Brukar det bli ok vågor på töro när vinden ligger så pass mycket väst så det blir ok surf eller pajar västvinden vågorna som kanske byggt upp unde natten?

    klas

  • dude

    Medlem
    2 september, 2007 vid 16:13

    Ok, lite info om dan, hehe.

    Generellt har det vart för lite vind på de ställen jag har hört från och troligen är det molnen som hållt vinden från att komma ner från atmosfären. Dalarö var kasst tidigt före kl 7 imorse. Torö har bjudit på strålande fint väder men har inte bjudit på nämnvärt mycket vind under dagen. Erstaviken har vart byig med stråk av planing från 5.3 och …uppåt 🙂 Undrar om någon fått bra surf med jämn vind under dagen på Dalarö, eller något annat ställe för den delen, med 5.9, 5.3 eller mindre…

  • bjornen

    Medlem
    2 september, 2007 vid 16:39

    @dude 410935 wrote:

    Ok, lite info om dan, hehe.

    Generellt har det vart för lite vind på de ställen jag har hört från och troligen är det molnen som hållt vinden från att komma ner från atmosfären. Dalarö var kasst tidigt före kl 7 imorse. Torö har bjudit på strålande fint väder men har inte bjudit på nämnvärt mycket vind under dagen. Erstaviken har vart byig med stråk av planing från 5.3 och …uppåt 🙂 Undrar om någon fått bra surf med jämn vind under dagen på Dalarö, eller något annat ställe för den delen, med 5.9, 5.3 eller mindre…

    Kan väl fylla på med info från Brevik, Åkersberga: Bedrövligt mest hela tiden. Inte alls den utlovade vinden, verkade som det blev lite mer tryck vid tretiden när man packade ihop prylarna men om det blev bra kan inte jag uttala mig om.

    //Björn

  • jps

    Medlem
    2 september, 2007 vid 17:20

    Orkade inte ta bilen utan körde hemmaspotten (Solviksbadet).

    Vind ca 5-6 till 12 i byarna. Skapligt jämn vind för att vara på detta ställe 😉

    Körde 7.0 vilket funkade bra utom i byarna då det lätt skulle gått med ett 1-1,5 kvm mindre.

    Spännande monster spinouts när fenan inte orkade hålla emot 🙂 (eller tappade greppet i choppet eller vad det nu berodde på)

    Hur tusan får man den att greppa igen när den väl släppt???

  • rasmus_w

    Medlem
    2 september, 2007 vid 17:35

    @JPS 410968 wrote:

    Hur tusan får man den att greppa igen när den väl släppt???

    Dra bakbenet åt sig, wobbla brädan från sida till sida och falla av är väl några vanliga taktiker. Får man bara brädan att peka i rörelseriktningen så häver sig många spinouts. Fast riktigt feta spinouts blir man ofta inte av med utan att stanna helt. Ju snabbare man reagerar när spinouten kommer, desto mindre behöver man ofta göra för att häva den.

  • rasmus_w

    Medlem
    2 september, 2007 vid 17:37

    Sen kan man ju alltid försöka vara kreativ. Greg “grubby” Allaway fick spinout när han gjorde 360 och pressade iväg tailen så spinouten förvärrades – “Grubbyn” var född.

  • ath

    Medlem
    2 september, 2007 vid 18:06

    @Bjornen 410945 wrote:

    Kan väl fylla på med info från Brevik, Åkersberga: Bedrövligt mest hela tiden. Inte alls den utlovade vinden, verkade som det blev lite mer tryck vid tretiden när man packade ihop prylarna men om det blev bra kan inte jag uttala mig om.

    //Björn

    Jorå det fetökade, men fortf lika byigt, sista en och en halv timmen jag körde till 1630, hade nog funkat m 5.3 i byarna, så det blev lite tungt m 7.3…

  • pos

    Medlem
    2 september, 2007 vid 18:48

    Verkar som man gjorde rätt som slopade Torö och körde mälaren idag. Fullt tryck med 105L och 6.6. Blåste 7-13 m/s.

  • electric

    Medlem
    2 september, 2007 vid 20:09

    @dude 410935 wrote:

    … Undrar om någon fått bra surf med jämn vind under dagen på Dalarö, eller något annat ställe för den delen, med 5.9, 5.3 eller mindre…

    Jadå, på Järnafjärden (Farstanäs, http://www.telgesurf.se) gick det bra att köra 5.0 från 15-tiden. Jag envisades dock med 6.0 men kl 17 tröttnade jag på att vara överriggad och riggade 5.0 – vilket var perfekt. Kl 18.30 när jag lade av blåste det fortfarande.

  • nagelfar

    Medlem
    2 september, 2007 vid 20:14

    Några bilder från Dalarö.

  • argulander

    Medlem
    2 september, 2007 vid 20:33

    @dude 410935 wrote:

    Ok, lite info om dan, hehe.

    Generellt har det vart för lite vind på de ställen jag har hört från och troligen är det molnen som hållt vinden från att komma ner från atmosfären. Dalarö var kasst tidigt före kl 7 imorse. Torö har bjudit på strålande fint väder men har inte bjudit på nämnvärt mycket vind under dagen. Erstaviken har vart byig med stråk av planing från 5.3 och …uppåt 🙂 Undrar om någon fått bra surf med jämn vind under dagen på Dalarö, eller något annat ställe för den delen, med 5.9, 5.3 eller mindre…

    Farstanäs bjöd på mycket bra surf på em 5,3 och uppåt, Christoffer körde 32,3 knop med 6,8. När vi lättade hem vid 17-tiden drog det i ännu mer, hade nog funkat bra med 4,5 om man var i 70-kilosklassen. En mycket bra surfdag började kl 11 med 9,7 och avslutade med tidvis överriggat 6,1. (Väger tyvärr fn 94 kg). Klas

  • jesper_b

    Medlem
    2 september, 2007 vid 21:15

    Jobbig dag men fin avslutning.
    Min dag var rökt redan från början med barnkalaskörningar och stor garage sale. När sedan min hustru vaknade upp toksjuk och inte kunde komma ur sängen försvann väl i princip alla chanser på att komma ner till Torö. Istället blev det kladdkakebak, köra barn, försäljing av pruttelutter och krusselurer mm. Jag hann inte få i mig fruktost förrän vid 3 på eftermiddagen. Men så piggnade Johanna äntligen till framåt 4. Hon inte enbart kunde ställa sig upp utan kände sig nästan tillräckligt OK för att kunna ha koll på vårt minsta och ibland rätt bångstyriga barn. “Stick du”, sa Johanna!

    Tror ni jag försvann snabbt?

    På väg ner mötte jag en hel del vindsurfare men inga surfare – fina vågor med andra ord. Skulle det inte blåsa nog så borde det vara fin surf (hurru ni alla som gillar vågsegling – se till att ta med surfbräda när ni åker till Torö – då blir det väldigt sällan bomkörningar). Jag parkar i kurvan och möter Pelle som just kraschat sitt 5.7. Ser att det går ordentligt med vågor mellan tallarna. “Vilken timing – vinden har just kommit” säger Peller. Jo, det gäller ju att inte åka hem för tidigt konstaterar vi båda. Lite längre ner mot vattnet står FredrikH och riggar ner från 5.9 till 5.3. “Du har flyt, plötsligt kom både vågor och vind, så här bra har det inte varit på hela dagen” Jag riggar samma storlek på rekordtid och sticker ut. Ett par timmar riktigt kul, hyfsad vinkel och riktigt bra size i setvågorna. Det mojaner ner några ggr och blir äkta Torögupp med en och annan riktigt skön spolning och ibland fast på insidan. OlaH, FredrikH och jag har grymmekul! Till slut mojnar det ner lite för mycket. Jag är rätt frusen (inga booties och kortarmat). Går och funderar lite på om det är för knöligt, blåsigt och fläskigt (som sagt vågorna var upp en bit) för ett kvällsSUP. Men efter ihopriggning sticker jag ut på udden. Faktiskt lite tricky att ta sig ut. BRA tryck i skummvallarna men efter lite vågor i huvudet är jag ute. NU ÄR DET PLÖTSLIGT 100% TORÖMAGI! Solen har precis gått ner och fasen vad den där glödande himlen är vacker!!! Jag tillsammans med 3 andra surfare har extremt trevligt. Och – jädrans vilka set som rullar in!!!!!!!!!! Jag håller mig på utsidan och droppar av tidigt. En gång kör jag hela vägen in till stranden med en rätt jobbig utpaddling som belöning. Det börjar bli riktigt mörkt. De andra glada surfarna drar in. Jag kan inte sluta. Tar ett par vågor tillbaka ner mot allmänningen. Ser knappt stenarna pga mörkert. Nu fryser jag inte. SUPande i knöligt vatten är grym workout, klart varmare än surf och vindsurf. Ensam byter jag om utanför bussen. Står naken ett tag i septemberkvällen och tänker över, eller snarare känner igenom, dagen. Vilket liv vi lever.

    Jesper B

  • rasmus_w

    Medlem
    2 september, 2007 vid 21:21

    Du är nog svensk mästare i Stoke Jeppe. Fast just därför tror jag att du anser att det finns saker man inte tävlar i. 😉

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sthlm söndag ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.