Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stockholm måndag 18e

  • maca

    Medlem
    19 oktober, 2010 vid 05:44

    Håller med även om kite:arna… De har lika stor rätt som vi att köra, men det var väl egentligen endast två st som var aningen läskiga, de andra hade iaf jag inget problem med.
    Inne vid piren tar kiten väldigt mkt plats om den går ned när det vänds, och då har man som surfare ingenstans att ta vägen…

  • pipe69

    Medlem
    19 oktober, 2010 vid 10:21

    Hej!

    Intressant att höra att ni känner er (fortfarande – efter alla dessa år…) oroliga vid möte med kitesurfare… Jag inser att det är svårt att veta om en kitare har “koll”; egentligen kan man nog bara avgöra det om man kan kita själv och på så sätt enklare kan bedöma en annan kitares kunnande eller så känner man personen personligen och vet lite mer om dess bakgrund och kunnande samt på grund av bekantskapet vet att man tar hänsyn till varandra. Jag bl.a. kände ju igen Urban, Tobias och Alex som vindsurfade men er andra känner jag inte. Det tycker jag är lite trist på Dalarö då man inte möter er vindsurfare då vi riggar på olika ställen.

    Jag antar att jag var nog en av dem som ni syftar på. Känner dock att det inte var några “incidenter” i möte med mig, men som sagt det kan nog bedömas annorlunda av motparten.

    Självklart kollar jag av vem som följer och möter och gör mina bedömningar till manöver/trick/hopp utifrån det – har vindsurfat i 10 år förut och nu kitat i 9 och anser mig ha en uppfattning om vad vindsurfare skulle vilja ha för säkerhetsmarginal… men även där kan jag ju ha fel då det beror väl mkt på individen som vindsurfar och dess erfarenhet av möte med kite… de flesta av er igår bedömde jag som självsäkra och duktiga vindsurfare men tydligen valde ibland lite för liten säkerhetsmarginal…

    Angående åkning intill piren så gillar jag att köra dit för gipp och hopp på utvägen då det är bäst (små)vågor där. Samma känner ni väl också. Som sagt, både jag och de flesta andra kitare är medvetna om att draken skapar oro hos er, men jag hoppas att ni för det mesta har kul när vi surfar bredvid/emellan er och inte surfar i “ständig oro”…

    Förövrigt så pratas det på våra kitepubar ofta om både väjningsregeler och relationer till och förhållningssätt vid möte med vind- och vågsurfare (som vi har t.ex. på Torö Stenstrand) så att alla, men särskild nybörjare bli medvetna, följer reglarna och surfar hänsynsfullt.

    Kul var det i alla fall igår – hoppas vi syns nån mer gång där ute :wink:… eller hellre inte :wink:…

    Ingo

  • musmagneten

    Medlem
    19 oktober, 2010 vid 17:57

    Hmm, jag tänker mig en färgglad väst. Kanske modell gul neon som joggarna använder. Dessa kan nybörjar-kitearna använda för att singalera “Hallå, här är jag. Håll er undan för jag har inte 100% koll på pryttlarna”. Nej, kanske lite o ta i… Kanske räcker med ett par shorts över våtdräkten..? 😉

  • markan

    Medlem
    19 oktober, 2010 vid 21:50

    2 bilder från en riktigt grym dag!

    Ang kitearna hade jag inga problem med dem, var mest glada miner på vattnet också tycker jag. Nybörjarna kan väl hålla till borta vid badstranden där det ändå passar dem bättre och där de inte är ivägen.

    Alex

  • vindsokaren

    Medlem
    20 oktober, 2010 vid 07:15

    Håller med riktigt bra dag.
    Kul att va med på bild för en gångs skull.
    Tyckte det gick bra med alla kitare de va bara nån som krasha framför mej men de e ju lätt för en vindsurfare att väja.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stockholm måndag 18e

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.