Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stockholm onsdag & torsdag?

  • Stockholm onsdag & torsdag?

    Publicerad av Oregistrerad på 23 maj, 2007 vid 09:39

    Någon som skall ut i sthlms området idag onsdag eller imorgon torsdag?

    Vart åker ni?

    rasmus_w svarade 17 år sedan 7 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • hanlar

    Medlem
    23 maj, 2007 vid 10:12

    Torsd är vi några som kör på farstanäs. Sv 7-11 låter ok…

  • erki

    Medlem
    23 maj, 2007 vid 10:17

    Tja!

    Jag ska ut idag med nyinköpta förstaprylar. Säg gärna till vart ni ska åka!

    //Eric

  • steos

    Medlem
    23 maj, 2007 vid 10:47

    Hej Erki

    Jag kommer nog åka ut till Näsbypark och simma med mina nybörjarprylar..så tar du med dig gummiankan så kan vi bada ihop.

    /S

  • erki

    Medlem
    23 maj, 2007 vid 10:52

    Låter bra! Jag lär dra ut vid 3-4 ngn gång.

    Någon annan som ska åka på annan ort?

    //E

  • schnitzler

    Medlem
    23 maj, 2007 vid 11:18

    jag ska ut till näsbypark imorrn om nån annan hänger på. kanske steos & Erki?
    kan inte idag, måste till tandläkaren. vill inviga mina nya prylar=)
    /erik

  • schnitzler

    Medlem
    23 maj, 2007 vid 11:25

    eller jag skulle kunna vara vid näsbypark kl halv 5-5. Om ni är kvar då så sticker jag ut idag.=D
    /erik

  • steos

    Medlem
    23 maj, 2007 vid 11:34

    förutsatt att jag får barnvakt är jag i näsbypark strax efter fem.

  • erki

    Medlem
    23 maj, 2007 vid 11:43

    Jag är där från 4! ses

    //Eri

  • erki

    Medlem
    23 maj, 2007 vid 11:45

    Eller vänta nu, enligt

    http://www.ytspanning.se/spotviewer.asp?wave=undefined&spotId=52&areaId=1&windDir=ALL&#spot

    så är det inte bra för västliga vindar och det är väl så de blåser nu?

  • fastforward

    Medlem
    23 maj, 2007 vid 12:08

    Att surfa i Näsby Park på västliga vindar är rent utav livsfarligt för nybörjare. Plugga på lite innan ni ger er ut är att rekommendera – sådant här ska ni ha plåtkoll på innan ni ens funderar på att hoppa i vattnet. Allra bäst är förstås att gå en kurs.

  • schnitzler

    Medlem
    23 maj, 2007 vid 12:10

    det e sant, det verkar vara helt fel vindar idag.men man borde kanske åka dit ändå o testa grejerna lite löst bara. Är du nybörjare eller Erik? det e jag, men vi syns väl kanske där=)

  • rasmus_w

    Medlem
    23 maj, 2007 vid 23:46

    @fastforward 385167 wrote:

    Att surfa i Näsby Park på västliga vindar är rent utav livsfarligt för nybörjare. Plugga på lite innan ni ger er ut är att rekommendera – sådant här ska ni ha plåtkoll på innan ni ens funderar på att hoppa i vattnet. Allra bäst är förstås att gå en kurs.

    Hurså? Det är ju inte som att Värtan är stora havet direkt. Det värsta som kan hända borde väl vara att man driver över till andra sidan pölen. Eller är det krokodildamm där eller nåt?

  • diil

    Medlem
    24 maj, 2007 vid 05:16

    Jo men det tar säkert några timmar att driva över till motsatt strand och det är inte särskilt varmt i vattnet ännu. Är man nybörjare ska man aldrig segla i frånlandsvind, det håller jag stenhårt på. Har vid två tillfällen fått ringa sjöräddningen när för kaxiga kompisar drivit iväg i kalla vatten efter strulande utrustning eller förlorade krafter, då kunde de dessutom segla hyffsat bra redan och hade egna utrustningar. Otäckt att sitta på stranden då kan jag lova. /D

  • fastforward

    Medlem
    24 maj, 2007 vid 06:52

    @Rasmus_W 385313 wrote:

    Hurså? Det är ju inte som att Värtan är stora havet direkt. Det värsta som kan hända borde väl vara att man driver över till andra sidan pölen. Eller är det krokodildamm där eller nåt?

    Nej, det värsta som kan hända är att man drunknar. Jag säger inte att det är särskilt sannolikt att det händer men risken finns absolut. Börjar man driva allt längre bort från stranden är det mycket möjligt att paniken sätter in och det får en att göra helt fel grejer såsom att överge brädan och börja simma inåt. Kombinerat med att man är helt slut efter att försökt surfa och dragit rigg så kan detta gå illa.

    Avsikten med mitt inlägg var att belysa riskerna med att segla i frånlandsvind som nybörjare, risker som jag tycker är avsevärt större än i sid- och pålandsvind och därför värda att varna för.

  • rasmus_w

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 19:35

    Jag tycker hur som helst att det vattendragets storlek spelar roll. Frånlandsvind på en kust där nästa strand finns på andra sidan atlanten känns som ett farligare scenarion än ett vattendrag som Värtan som bara tar några minuter att segla rakt över.

    Fast okej, det förutsätter att man hajar att det är mindre jobbigt att slöra över till lästranden än att simma i motvind.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stockholm onsdag & torsdag?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.