• Stora segel

    Publicerad av simhud på 24 juni, 2012 vid 17:33

    Jakten på hyfsat stort segel… Alla har vunnit tester och är sjukt bra för tidig planing enligt alla produktblad såklart. Men vilka funkar i verkligheten?

    Användningsområde: JP SuperLightWind alt annan större bräda, 5-8 m/s, väger 90-95 kg beroende på dagsform.

    Har kollat in följande:

    loft sails switchblade 9.3 (520 mast)
    np h2 9.2 (490 mast)
    severne turbo 9.2 (490 mast)
    sailloft traction 9.5 (490 mast)
    tushingham lightning 9.5 (530 luff (antar 490 eller 520 mast))
    hot sails speeddemon 9.7 (490 mast )
    gaastra gtx race 9.0 (520 mast)

    Lutar åt NP, Severne eller Sailloft tror jag…

    Känns som att 490 mast kan vara användbart några storlekar neråt också, men 520 vettetusan om jag har lust att investera i. Några cambers åker man ju på, men just race-segel tror jag att jag ska undvika.

    Vad kör ni andra på i lättvind?

    ubaten svarade 11 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • herr-pelegrin

    Medlem
    24 juni, 2012 vid 18:26

    Jag tror att Du är inne på helt rätt största-size på segel till SLW:n. Det finns säkert någon som kan rekommendera lämpligt farbrikat. Cambers kommer Du nog inte ifrån för bra drag i lättvind. Själv kör jag en likadan bräda med ett TR 4 på 9.2 med 5.20-mast och jag tycker den kombinationen fungerar bra. Om jag skulle köpa ny rigg så skulle jag själv ta hänsyn till totalvikten på riggen och hur väl cambrarna roterar på seglet. Det är måttligt kul att trycka runt cambrarna efter varje gipp. Det är heller inte kul med en tung rigg när vinden dör på transportsträckor.

  • andersbq

    Medlem
    24 juni, 2012 vid 20:43

    Som flesta kör stora Loft 9,5 kvm på 490 mast även om 520 står som rek, dock tror jag inte du kan få tag på något Loft här uppe i Sverige.

  • bicless

    Medlem
    24 juni, 2012 vid 22:15

    jag kör sailloft traction 8,5 2012 års modell. Ruskigt bra i lättvind. Klarar hårda vindar också med rätt trim men begränsad toppfart.
    Vill du testa så kan du låna mitt.

  • mikaelrexander

    Medlem
    25 juni, 2012 vid 07:56

    Jag har kört med NP hellcat 8,2 på SLW grymmt bra tycker jag. Kör även med samma segel på en firemove 110.
    Men det är lättare att hantera på SLW

  • guzzi

    Medlem
    25 juni, 2012 vid 08:19

    Jag har i några år kört med Simmer SCS 9,0 i “lättvind” 7-8 m/s på en 80 bred RRD slalom och det seglet känns lätt med 3 cambrar och med bra bottendrag. I år har jag skaffat ett 8,6 Loft Sails Race Blade som också känns lätt men det har inte alls samma bottendrag, det är däremot väldigt stabilt även i 12 m/s, två segel i samma storlek men med olika egenskaper. Kolla ett klipp från i lördags, vid ca 4,30 kommer ett trimtips … http://www.youtube.com/watch?v=A17Z3MqezDs&feature=youtu.be

  • intrepid

    Medlem
    26 juni, 2012 vid 06:26

    Hakar på lite samma fråga; ute efter 8,5 -9,0m2 med viktigaste egenskap tidig planing,för att kunna komma ut lite oftare i det stilla regn som verkar råda nuförtiden…

    Har kikat på nya Gaastra Cosmic,Sailloft Traction eller Simmer 2xc .
    Ser att Bicless gillar Sailloft ,ngn som testat de andra ?

    Kör Fanatic Ray 130 l ,väger in på ca 80 kg.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    26 juni, 2012 vid 07:35

    Utifrån ovanstående inlägg så kan jag bara haka på med några funderingar vad man egentligen vill ha ut av sitt störta segel. Speedarna vill säkert ha snabbt och lätthanterligt segel i kraftig vind medan övriga kanske premierar tidig planing och ett lätthanterligt segel i lägre vindregister. Om man ska investera i en helt ny rigg så blir det rätt mycket pengar och då gäller det att hamna rätt.

  • mahi

    Medlem
    27 juni, 2012 vid 13:29

    Mina tips på största segel (9-9,5 kvm):

    Gaastra, GTX Race/Phantom
    North S-Type
    Naish Grand Prix
    Neil Pryde, V8/H2

    Rena raceriggar är gjorda för att köra överriggad med, ovan alternativ är snäppet under race, planar tidigare men klarar inte lika mycket vind.

  • henke_a

    Medlem
    27 juni, 2012 vid 16:32

    Jag kan inte så mycket om vad som funkar med vad, men har 9.0 Challenger Fluido som största. Har testat det med lite olika master och om vi tar extremerna: North (75% ?) 490 och NP X6 460 så är det en enorm skillnad. Kör jag med North kan jag hålla seglet långt förbi min 8:a och gå rakt på 6.7, medans 460 ger ett grymt mycket bättre bottendrag, och det är det jag är ute efter för det mesta. Ingen av masterna är säkert optimal för seglet, men X6 + seglet är värt otroligt mycket mer för mig än north. Dock kan det vara skönt att ha nåt med större register när man kör i sthlm eftersom det ofta är byigt, annars vill man ju ändå (i alla fall jag) byta ner i size så fort det bara går.
    Men det är helt klart tyvärr det seglet jag har haft mest användning av (särskilt med 460).

  • andersbq

    Medlem
    28 juni, 2012 vid 14:14
    guzzi;691749 wrote:
    Jag har i några år kört med Simmer SCS 9,0 i “lättvind” 7-8 m/s på en 80 bred RRD slalom och det seglet känns lätt med 3 cambrar och med bra bottendrag. I år har jag skaffat ett 8,6 Loft Sails Race Blade som också känns lätt men det har inte alls samma bottendrag, det är däremot väldigt stabilt även i 12 m/s, två segel i samma storlek men med olika egenskaper. Kolla ett klipp från i lördags, vid ca 4,30 kommer ett trimtips … http://www.youtube.com/watch?v=A17Z3MqezDs&feature=youtu.be

    Ett trimtips för bottendrag på detta seglet, peta i dubbla spacers på alla cambers, och mer lattspänning (dock så att det fortfarande roterar utan hjälp från knäna etc). Med detta så har du lika bra bottendrag som ett NP RS slalom och bättre än Naish Grand prix.

  • guzzi

    Medlem
    28 juni, 2012 vid 20:18
    andersbq;692043 wrote:
    Ett trimtips för bottendrag på detta seglet, peta i dubbla spacers på alla cambers, och mer lattspänning (dock så att det fortfarande roterar utan hjälp från knäna etc). Med detta så har du lika bra bottendrag som ett NP RS slalom och bättre än Naish Grand prix.

    Det trimtipset ska testas nästa gång, jag kör med Loft Sails RDM mast så några extra spacer sitter där redan, 1-2-2-1.

  • ubaten

    Medlem
    2 juli, 2012 vid 01:44

    Har ett simmer x-CAM föregångaren till 2xc tror jag i storlek 9,0 . Lätt att rigga och användbart för mig i vindar från 6/ms och upp till ca 11. Jag väger in på 110 kg och använder en jp exciteride 150 liter. Finns i Saltsjöbaden om intresse finns att prova.

  • ubaten

    Medlem
    2 juli, 2012 vid 01:45

    Glömde riggas på 4,90 mast simmer sc8

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.