Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Störande jobbigt

  • beagle

    Medlem
    19 juli, 2004 vid 10:27

    Jag har samma problem, tycker att jag har dragit nerhalet allt vad de går.

    Jag har en riktigt gammal mast (skulle tippa från början av 90 talet). Är äldre master mindre böjbara eller är jag bara klen? Undar även om de förstör något om man låter de vara riggat ett par dagar.

  • syke

    Medlem
    19 juli, 2004 vid 10:43

    ta förfanken en slagborr och linda upp tampen på, drar fint som snus, och det spar soppapengar i jämförelse med bil-knepet. Mitt tips är. Dra ALLTID nedhalet så hårt du kan. blir bäst så!

  • lajvarn

    Medlem
    19 juli, 2004 vid 13:48

    gäller det det där med att det ska vara lite slappt längst upp lite äldre segel oxå? jag har ett simmer onshore från -97. ska jag oxå dra så det blir slappt?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 juli, 2004 vid 15:13

    Det är lite svårare att dra så att det släpper upptill på äldre segel som tex ditt simmer. men vid mycket vind kan det hjälpa lite att dra nedhalet så mycket som möjligt, du kommer dock inte lika tydligt få fram att det släpper upptill som på bilderna ovan. du reglerar mer med uthalet, men det som sker när man drar för mycket uthal är att seglet blir för platt och okontrollerbart. dagens segel kan seglas i ett större vindregister än äldre just pga dessa riggmöjligheter.

  • lajvarn

    Medlem
    19 juli, 2004 vid 16:11

    ok. tack. då behöver jag nog inte dra så mycket mer då. har ingen lust å dra av masten.. mer status å segla av den. laugh.gif

  • beagle

    Medlem
    19 juli, 2004 vid 23:35

    Gör de stor skillnad om man får ner uthalet ordentligt?

  • hakuna

    Medlem
    21 juli, 2004 vid 15:37

    Nej, man kan inte dra av masten när man drar i nerhalet.

    Det har sagts tusen gånger, gör mast och förlängare så långa som det står i rekommendationerna och dra sedan i nerhalet tills seglet tar i rullarna på mastfoten. Detta är utgångspunkten.

    Om det gör skillnad vilket nerhal man har? Testa att cykla med och utan luft i däcken, det är lika stor skillnad.

    /niclas

  • sia

    Medlem
    22 juli, 2004 vid 20:48

    Jag har en fiffig pryl köpt för minst tio år sedan som heter ‘easyrigg’ som är som ett kniphal med mittutgång, lagom stor för handen att dra i, undrar om den säljs fortfarande… annars heter husguden Mycket Utväxling!!
    tipsar
    /sia

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 juli, 2004 vid 07:28

    Gå till den här länken: http://www.ontopwindsurfing.com/RV_head.jpg

    där är en ganska bra bild på hur ett segel kan/ska se ut riggat för lätt vind/medel/hårdvind.

  • ola_p

    Medlem
    24 juli, 2004 vid 18:43

    Som nämndes tidigare i tråden så är siliconspray SJUKT bra. Fast jag körde det på tampen + rullarna, kunde efter detta problemfritt dra min 6.3a med bara händerna. Drog tillochmed för mycket… Trodde inte det var möjligt, behöver normalt sett pinne även till mintrim.
    Sen är det viktigt att trä tampen rätt när man inte kör med krok. utan tampen direkt i öljetten eller prydekringlan. Kolla riggtipsfilmen på ftpn, använd siliconspray, fräsch tamp och en riggpinne så kan du bara inte misslyckas!

  • hakuna

    Medlem
    25 juli, 2004 vid 09:07

    Som vanligt har Biltema det mesta:
    http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=19825

    /Niclas

  • jeppo_f

    Medlem
    26 juli, 2004 vid 10:51

    Fast man får passa sig lite för silikonspray, och vara utomhus när man sprayar grejjer med det. Jag sprayade torrdräktsmuddarna med silikonspray hamma i vardagsrummet med bara en tidning under, och det skulle jag inte ha gjort! Parketten blev helt sjukt hal i flera dagar efteråt, och jag halkade omkull flera gånger. Och då var jag till och med nykter!!

    /Jeppe

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 juli, 2004 vid 10:59

    FÅr ni inga problem med att bommen glider efter att ha använt siliconspray på masten?

  • sunkan_

    Medlem
    26 juli, 2004 vid 11:48

    Jag kör aldrig silicon nära bomfästet, nästan bara på överdelen på masten. Tycker ändå det blir märkbart lättare att få i eller ur masten.

    Jag har inte heller provat silicon på nerhalstampen för att jag är orolig att tampen ska glida i cleaten men det kanske inte är någon fara eller?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 juli, 2004 vid 12:23

    Jag har jobbat inom industrin och där hade vi stora problem med att folk använde siliconspry på packband för att produkterna skulle glida lättare, problemet var bara att siliconspryen följde med packbandet och hamnde på friktionsband längra ner i systemet. Det var inte riktigt lyckat=) Därav undrade jag om siliconspray på mast och glidande bom… Men det verkar ju uppenbarligen fungera för andra så det får nog bli lite spray på racemasten innan man bryter ryggen vid nedhal=)

Sida 5 av 5

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Störande jobbigt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.