Storlek på freeride bräda?

This topic has 3 svar, 3 deltagare, and was last updated 1 day, 1 hour sedan by  john1.

• Författare
     simon englund 
    Deltagare

Hej!

Funderar på att köpa ny freeride bräda men är osäker på vilken storlek jag ska sikta in mig på (volym och bredd), samt vilken sort. Vet att det finns mycket kunskap här, och hoppas därför på lite vägledning 🙂

Jag seglar mest i Stockholm, vid Erstaviken. Det betyder ofta rätt svag och byig vind och platt vatten. Brukar ibland surfa på blåsigare och vågigare ställen så som Gotland. Söker en bräda som snabbt kommer upp i planing och som är lätt att manövrera, även i snällare vågor.

Använder till största del segel mellan 6.5 till 7.8 men ibland ett segel på 5.5. Brädan som jag har nu är en Starboard Go 151 liter.

Väger 65 kg. Har surfat i cirka 1,5 år. Tycker att jag fått till det rätt bra med att använda fotstropparna, plana och vattenstarta. Tränar på att gippa i planing, men har nog en bit kvar till att sätta en sådan.

Funderat på en bräda på cirka 110-125 liter, typ 75 cm bred. Är det rimligt?

Brädor jag kollat på är Starboard Carve, Starboard AtomIQ och RRD firemove.

/Simon

mexi_ 
    Deltagare

Alltid svårt att säga för någon annan, men jag tänker så här 🙂

Om du behåller din 150l så kan du segla med den när det är sämre med vind och byigt.

Om du sedan kompletterar den med en fsw (freestyle wave) runt 105 liter så får du en bräda som du kan köra plattvatten med och även en hel del vågor.
    Det kommer att vara lite mer utmanande men det du får tillbaka är så mycket mer.

Med din vikt borde du kunna dra rigg på den.

Mvh Fredrik

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
     simon englund 
    Deltagare

Tack Fredrik!

Det är alternativt har jag inte tänkt på. Har dock lite utrymmesbrist just nu och tror jag är lite för dålig på att surfa för en fsw, men bra att ha i åtanke för framtiden.

john1 
    Deltagare

Skall du ha kvar din 150 liters bräda, rekommenderar jag en Severne Fox 105.
    (Handles rough open ocean conditions with ease).95 litern kan bli liten för dig om du skall dra rigg.
    Mycket snabba brädor, mycket uttalad V-dubbelkonkav och dämpar småvogorna ordentligt (shoppigt vatten).
    Finns inte ett rakt parti i bottenskrovet, men planar endå lätt upp utan jobb med pumpning etc.
    Om du enbart skall ha en bräda, titta på Fox 120. Fox brädorna är lite smalare (2-3 cm) än andra märken och samtidigt några få cm längre. Fox brädorna är Freeridebrädor som klarar en del vågor.

Severne – Gear for the revolution

Har själv en 95 och en 120 liters. Får alltid bra testresultat.
    Lycka till.
    JJ
    Oj: glömde att du också bör ta en titt på Dyno tillex 115 litern

• Det här svaret redigerades 1 day, 1 hour sedan av  john1.
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2021 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account