Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storlek på freeride bräda?

  • Storlek på freeride bräda?

    Publicerad av simon_englund på 22 februari, 2021 vid 18:30

    Hej!

    Funderar på att köpa ny freeride bräda men är osäker på vilken storlek jag ska sikta in mig på (volym och bredd), samt vilken sort. Vet att det finns mycket kunskap här, och hoppas därför på lite vägledning 🙂

    Jag seglar mest i Stockholm, vid Erstaviken. Det betyder ofta rätt svag och byig vind och platt vatten. Brukar ibland surfa på blåsigare och vågigare ställen så som Gotland. Söker en bräda som snabbt kommer upp i planing och som är lätt att manövrera, även i snällare vågor.

    Använder till största del segel mellan 6.5 till 7.8 men ibland ett segel på 5.5. Brädan som jag har nu är en Starboard Go 151 liter.

    Väger 65 kg. Har surfat i cirka 1,5 år. Tycker att jag fått till det rätt bra med att använda fotstropparna, plana och vattenstarta. Tränar på att gippa i planing, men har nog en bit kvar till att sätta en sådan.

    Funderat på en bräda på cirka 110-125 liter, typ 75 cm bred. Är det rimligt?

    Brädor jag kollat på är Starboard Carve, Starboard AtomIQ och RRD firemove.

    /Simon

    emilia-olofsson87gmail-com svarade 2 år, 11 månader sedan 13 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • mexi_

    Medlem
    23 februari, 2021 vid 15:30

    Alltid svårt att säga för någon annan, men jag tänker så här 🙂

    Om du behåller din 150l så kan du segla med den när det är sämre med vind och byigt.

    Om du sedan kompletterar den med en fsw (freestyle wave) runt 105 liter så får du en bräda som du kan köra plattvatten med och även en hel del vågor.
    Det kommer att vara lite mer utmanande men det du får tillbaka är så mycket mer.

    Med din vikt borde du kunna dra rigg på den.

    Mvh Fredrik

  • simon_englund

    Medlem
    24 februari, 2021 vid 09:56

    Tack Fredrik!

    Det är alternativt har jag inte tänkt på. Har dock lite utrymmesbrist just nu och tror jag är lite för dålig på att surfa för en fsw, men bra att ha i åtanke för framtiden.

  • john1

    Medlem
    24 februari, 2021 vid 15:58

    Skall du ha kvar din 150 liters bräda, rekommenderar jag en Severne Fox 105.
    (Handles rough open ocean conditions with ease).95 litern kan bli liten för dig om du skall dra rigg.
    Mycket snabba brädor, mycket uttalad V-dubbelkonkav och dämpar småvogorna ordentligt (shoppigt vatten).
    Finns inte ett rakt parti i bottenskrovet, men planar endå lätt upp utan jobb med pumpning etc.
    Om du enbart skall ha en bräda, titta på Fox 120. Fox brädorna är lite smalare (2-3 cm) än andra märken och samtidigt några få cm längre. Fox brädorna är Freeridebrädor som klarar en del vågor.
    https://www.severnesails.com/

    Har själv en 95 och en 120 liters. Får alltid bra testresultat.
    Lycka till.
    JJ
    Oj: glömde att du också bör ta en titt på Dyno tillex 115 litern

    • Detta svar ändrades 3 år sedan av  john1.
  • erike

    Medlem
    26 februari, 2021 vid 15:34

    Jag tror att du tänkte rätt från början, en 120 liters bräda är väldigt allround. Jag seglar i Stockholm skärgård och på Gotland och gick från 148 liter till 120 och det kändes som ett rätt stort steg, hade inte gillat att köra mindre. Bättre att byta “ner” sig när manövrarna sitter.

    En lite smalare 120 liters bräda funkar fint i vågor, jag har en äldre AHD men samma mått som Foxen som John tipsar om. Kolla bara att du kan ha fotstroppana en bit in, att stå på railen är svårt om du vill kunna styra brädan när det är lite sjö!

    Starbord Go är säkert toppen att lära sig på, men om du väger 65 kg och kan hålla 7.8 så kommer du plana supertidigt på en bra 120 bräda, så den gamla kommer du nog inte vilja köra på sen.

  • sailortrash

    Medlem
    27 februari, 2021 vid 07:44

    För sthlm är fsw bara jobbigt, kommer mestadels vara för liten
    För Gotland kan det va på tok för stort iallafall i vågor
    Så det finns ingen bräd som är bra i båda
    Men om du mestadels seglar i sthl ska du köpa en bräda som är lite större, eftersom du mest kommer köra kring 7.0 och det är massa vindhål
    Alltså skönt att kunna stå utan att sjunka. Speciellt när det är kallt vatten. Köper du en ”stabil” bräda kan du antagligen sälja Go brädan.

    Ett alternativ till de brädor du nämt är en större freestyle, typ 110 l. Personligen tycker jag freestylebräda är lite roligare, och man utvecklar sin teknik snabbare. Kan man dessutom sätta en större fena på funkar de precis som freeride brädor. Tror starboard säljer foil ready freestyle brädor, det tycker jag låter som en bra idé på lite längre sikt.

  • mrquality

    Medlem
    28 februari, 2021 vid 09:45

    Hej!
    Tycker du borde behålla din150 lt pga när kommer att lära dig planing jipp är rätt skönt att öva ibland på den, samt att när det blåser lite kan du använda en stor segel och plana lätt här i Stockholm området. Om du väger 65 kg jag tycker nästa steg är 120 lt men kolla alltid bredden pga i dags läget att kolla på “LT” är relativ viktigt. Sen om du vill testa köra i hårda vindar någon gång +13 m/s kan du använda en 95 lt typ men just nu tycker jag 120 lt.
    Have fun!

  • gustav1980

    Medlem
    1 mars, 2021 vid 10:26

    Med dina 65 kg så tycker jag absolut att du kan gå ner i volym, framförallt om du kommit så långt att du vattenstartar och sneglar på planande gippar.

    Med Fanatic Blast 115 så har du en bräda som flyter som en kork (med din vikt) men som också fixar ganska stökigt vatten genom att den bara är 66 cm bred. Jag tycker att den är skoj med allt från 5.3 till 7.8. Orignalfenan är stor och funkar bäst i lättvind. Med en eller två kortare fenor så får du en bräda med stort register.

  • ejes

    Medlem
    2 mars, 2021 vid 20:35

    Jag seglar här i Stockholm med 99 liters bräda från 4 – 7,5 m2 och på Öland med samma segel på en 87 liters. Själv väger jag bara 56 kg (180cm) och tycker det är toppen att kunna använda bara en bräda oavsett storlek vilket just är fördelen när man väger lite. Men ärligt är det lite knepigt ibland att dra rigg med 7,5 m2 på den lilla brädan jag har på Öland, när vinden mojnat och vågorna fortfarande ger bra obalans, men det går. DU behöver ca 10 liter mer i volym, men framför allt ngr cm bredare gör stor skillnad. Nu har jag 30 års surfing på nacken så du kanske skulle behöva en bräda 110 – 115 liter.
    Min Stockholmsbräda är en freestylebräda, men med en längre fena.
    Och nu till det bästa, väljer du en breda för alla väder, så kan du sälja din 150 l bräda till mig. Jag behöver en större bräda för att min svärson ska komma ut och köra ngn gång på sommaren. Han väger betydligt mer än mig. Hör av dig om du väljer det alternativet.

  • rillestark

    Medlem
    5 mars, 2021 vid 09:03

    Skall du ha kvar din 150 liters bräda, rekommenderar jag en Severne Fox 105.

    (Handles rough open ocean conditions with ease).95 litern kan bli liten för dig om du skall dra rigg.

    Mycket snabba brädor, mycket uttalad V-dubbelkonkav och dämpar småvogorna ordentligt (shoppigt vatten).

    Finns inte ett rakt parti i bottenskrovet, men planar endå lätt upp utan jobb med pumpning etc.

    Om du enbart skall ha en bräda, titta på Fox 120. Fox brädorna är lite smalare (2-3 cm) än andra märken och samtidigt några få cm längre. Fox brädorna är Freeridebrädor som klarar en del vågor.

    Har själv en 95 och en 120 liters. Får alltid bra testresultat.

    Lycka till.

    JJ

    Beskrivningen på egenskaper å form passar in perfekt på en F2 Stoke 125, 2007 också. 😀👍

    Undra om det är samma designer?
    Edit: Patrik Diethelm är designern av Stoke så det är inte samma gubbe, om jag fattat rätt.

    Hursom så är den härlig att segla. Tycker nog nästan synd om kompisen som sålde den till mig å istället skaffade en widestyle, om jag minns rätt. 😀😉

    Frid!

    • Detta svar ändrades 3 år sedan av  rillestark.
    • Detta svar ändrades 3 år sedan av  rillestark.
  • simon_englund

    Medlem
    14 mars, 2021 vid 08:40

    Jag är verkligen tacksam för alla svar och infallsvinklar! Verkar som att jag nog tänkt ganska rätt från början men märker att det finns många alternativ och resonemang när man väljer modell och storlek.

  • rillestark

    Medlem
    14 mars, 2021 vid 13:28

    Du väger ungefär 20 kilo mindre än jag gjorde för förra säsongen. Nu har jag gått ner så nu kommer min 125:a vara större. 👍😀

    Mitt tips är att inte välja en för liten bräda, för det misstaget gjorde jag när jag köpte en mindre i början på nittiotalet. Resultatet blev att jag simmade medans kompisarna seglade. Jag skulle tro att du är rätt ute med en volym mellan 110 & 125 liter för segling i Stockholms skärgård. Jag seglade i Järfälla, med JBSS, på den tiden det begav sig. Köpte en bräda på 89 liter när jag borde haft strax över 100. När jag bytte till en 105 liters så lossnade det! Jag vägde nog ungefär 60 kg på den tiden. 😀

    När det gäller bredden så tycks många tillverkare gå tillbaka från de bredaste till lite smalare. Från 80 till runt 70, om jag fattat rätt. Widestyle har nog inte bara fördelar, som det verkar.

    Frid!

  • pluto

    Medlem
    17 mars, 2021 vid 11:48

    Kolla in JP Super Ride LXT, 124 liter.
    Den kan du även ha foil på.
    Du kommer aldrig mer använda din gamla bräda.
    Kolla lite på youtube.

    Alternativt finns ju redan tidigare någon som rekommenderat Fanatic Blast.

    Kolla in test av Freeride brädor i senaste numret at Windsurf Magazine UK.
    https://www.windsurf.co.uk/

  • simon_englund

    Medlem
    17 mars, 2021 vid 21:10

    Många bra tips! Ser att flera rekommenderar lite smalare brädor, runt typ 70 cm i bredd. Då jag inte är så duktig samt att det brukar blåsa rätt dåligt där jag surfar har jag tidigare tänkt mig en lite bredare bräda (typ rrd firemove) för att kunna plana tidigt och ha något lite stadigare att stå på vid jippar och liknande.

    Samtidigt skulle jag ju vilja ha en bräda som funkar med lite hårdare vindar och små vågor/chopp. Det är dock inte lika viktigt. Till på det skulle jag helst vilja ha en bräda som funkar med foil 😀
    Förstår att det inte går att hitta en bräda som är optimal för allt men vore skönt att slippa ha fler brädor.

    Hur ska jag tänka kring bredden på bräda?

  • robertj

    Medlem
    18 mars, 2021 vid 16:44

    Du väger inget. 120 liter och bredd 70 cm fungerar som både lättvindsbräda och när det är planingsvindar.

  • sailortrash

    Medlem
    18 mars, 2021 vid 21:18

    Många bra tips! Ser att flera rekommenderar lite smalare brädor, runt typ 70 cm i bredd. Då jag inte är så duktig samt att det brukar blåsa rätt dåligt där jag surfar har jag tidigare tänkt mig en lite bredare bräda (typ rrd firemove) för att kunna plana tidigt och ha något lite stadigare att stå på vid jippar och liknande.

    Samtidigt skulle jag ju vilja ha en bräda som funkar med lite hårdare vindar och små vågor/chopp. Det är dock inte lika viktigt. Till på det skulle jag helst vilja ha en bräda som funkar med foil 😀

    Förstår att det inte går att hitta en bräda som är optimal för allt men vore skönt att slippa ha fler brädor.

    Hur ska jag tänka kring bredden på bräda?

    Glöm tanken på en bräda för allt – det finns inte! Den största faktor som påverkar seglingen är brädans storlek, och där är kanske bredd och längd viktigast. På din nivå nu kommer du tycka 120 l firemove är vinglig jämfört med strboard go, och den går lätt att kör i både 6-8 och 12-15 m/s i på Sthlms platta/choppiga vatten. Men hopp och vågor är varken kul eller bra eller enkelt. För det behöver du gå ner under 100 l, och på din vikt snarare kring 65-80 l bräda.

    Med det sagt – börja med en firemove (eller motsvarande), väldigt brett användningsområde för sin storlek. AHD fast forward är oxå guld, en optimal utvecklingsbräda

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storlek på freeride bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.