Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storlek på freeride bräda?

  • pluto

    Medlem
    19 mars, 2021 vid 14:08

    Du väger inget. 120 liter och bredd 70 cm fungerar som både lättvindsbräda och när det är planingsvindar.

    Håller helt med dig

  • Stefan_Foil

    Medlem
    20 mars, 2021 vid 07:51

    En bräda är nog inte rimligt, du måste nog välja om du vill ha en bräda för 6,5 segel och mindre för bra spots när det blåser, eller en stor bräda för 7,5 och lättvind. Väger du bara 65 kg så behöver du en bräda på ca 80-100 liter för hård vind och ca 110-120 liter för lättvind och 7,5 seglet. Ang. bredden så hänger det ihop med brädans shape och kan va svårt att säga något generellt, givetvis gäller det också volymen, två brädor med olika bredd/volym kan ha olika vindregister, så ett tips är att kolla tillverkarnas segel rekommendationer för olika brädor. Men för att dra rigg är en bra måttstock 20 liter över din vikt (för lätta no cam segel upp till ca 6,5). För att dra rigg med 7,5an behöver du kanske 30 liter extra. Skaffar du en bräda på 120 liter kommer den kännas stor i hårdare vindar och chop med 6,5 och mindre. Du kommer känna dig överriggad och det blir svårt att vika ner kanten och få bra grepp i gipparna.

    (Edit: Alltså bra grepp i vattnet så du kan svänga kontrollerat, inte att brädan blir hal😁)

  • rillestark

    Medlem
    20 mars, 2021 vid 10:25

    Det går att göra väldigt mycket åt brädans egenskaper genom valet av fena. Känns en 120 liters “överriggad” med 6,5 skulle jag pröva en fena med mer svep och gå ner någon storlek eller två.

    Frid!

  • john1

    Medlem
    20 mars, 2021 vid 14:33

    Välj inte för bred bräda. får du lite småvågor i planingsfart i övre vindregister så börjar bredan “wobbla” eller blir svår att kontrollera. 70 cm kan bli för mycket,
    JJ

  • robertj

    Medlem
    20 mars, 2021 vid 16:01

    För en nybörjare skulle jag inte rekommendera bräda under 120 liter oavsett vad man väger.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    20 mars, 2021 vid 20:19

    För en nybörjare skulle jag inte rekommendera bräda under 120 liter oavsett vad man väger.

    Håller med, om man är nybörjare men TS skrev att han kan plana i fotstropparna, vattenstarta och tränar gippar.

  • robertj

    Medlem
    21 mars, 2021 vid 19:16

    För en nybörjare skulle jag inte rekommendera bräda under 120 liter oavsett vad man väger.

    Håller med, om man är nybörjare men TS skrev att han kan plana i fotstropparna, vattenstarta och tränar gippar.

    Den infon hade jag förträngt. Skulle ändå rekommendera runt 120 liter, finns foil ready så har man chansen att testa det.

  • simon_englund

    Medlem
    8 april, 2021 vid 20:52

    Tack för alla tips! Blir nog att satsa på en cirka 120 liters bräda som funkar för Stockholm. Vore kul med en som är foil ready. Vågorna får bli ett senare projekt, med annan bräda.

    Nu är nästa steg är att jaga rätt på en bräda, och helst en begagnad.

  • emilia-olofsson87gmail-com

    Medlem
    8 april, 2021 vid 22:37

    Jag kan också va aspirant på din gamla bräda om du bestämmer dig för att sälja den 😉
    Lycka till framåt och ha kul!

    Tack för alla tips! Blir nog att satsa på en cirka 120 liters bräda som funkar för Stockholm. Vore kul med en som är foil ready. Vågorna får bli ett senare projekt, med annan bräda.

    Nu är nästa steg är att jaga rätt på en bräda, och helst en begagnad.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storlek på freeride bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.