Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Största segel fråga

• Största segel fråga

Publicerad av nissex3m på 12 oktober, 2008 vid 20:35

Kör en Kombat 97 liter och har som största segel ett gammalt Neil Pride V6 på 7.0 kvm (Skulle tippa slutet -90 talet) som riggas på en 480 mast (25% kol). Riggen är alltså väldigt tung!

Problemet jag har är att hur mycket det än blåser, så kommer jag inte i planing. Och när jag väl för en gångs skull planar så är jag helt plötsligt överriggad. (Håller på att bli vansinnig!) Till saken hör att jag kört brädan två gånger, men märker att ngt är tokfel.

Vad jag förstått är seglet för gammalt och stort för brädan och har insett att jag måste köpa ny rigg.

Frågan är då hur stor rigg kan den här brädan ta? Starboards rekommendationer är 6.5. Vad händer om jag sätter en 6.7 på den? Kommer jag att plana tidigare med en 6.7 mot en 6.5? (Hur petigt är det?) Och spelar vikten på riggen (mastens kolfiberhalt) någon roll?

Vore tacksam för lite hjälp.

andersbq svarade 16 år sedan 9 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • stefan_gbg

Medlem
    13 oktober, 2008 vid 06:49

Jag tycker inte att jag planar speciellt mycket tidigare med min förra uppsättning 116 liter freeride bräda och 7.6 freeride segel mot 98 liter FSW och 6.0 freestyle segel som är dagens största kit.
    Men ett gammalt 7.0V6 på en 97 liters Kombat är nog inte optimalt.
    Sattsa på ett freestyle segel på 6-6.5.

• pelle_o

Medlem
    13 oktober, 2008 vid 06:54

Tillverkarnas rekomendationer brukar vara optimistiska, stora riggar trycker bara ner brädan. 6.0-6.3 och en bra mast är nog det bästa för att komma igång tidigt. Jag hade ett 6.7 till min JP100fs men planar minst lika tidigt med 6.1.

• dr-masse

Medlem
    13 oktober, 2008 vid 07:10

Ett snäppet större segel ger inte så mycket tidigare planing, handlar mycket om teknik. Men det är enklare att behålla farten genom vindhål med lite mer segelyta uppe. Sexhalv är nog en rätt bra största size på den brädan du har, köper du typ 6.2 så klarar du dig med en 430 mast vilken kan vara en fördel för mindre segel.

• robin

Medlem
    13 oktober, 2008 vid 07:11

Hur riggar du seglet? Har du tillräckligt mycket nedhal? Annars kan det mycket väl vara så att du blir överriggad så fort du kommer upp i planing.

• nissex3m

Medlem
    13 oktober, 2008 vid 07:38

Jag drar ganska mycket nedhal, har enligt rekommendationer “fladdrigt”/löst akterlik ner till tredje lattan och ca 1/3 in i seglet…

• rasmus_w

Medlem
    13 oktober, 2008 vid 11:00

Har du rätt mast?

• nissex3m

Medlem
    13 oktober, 2008 vid 11:26

Det är en Neil Pryde mast, gjord för seglet, så ja, det är rätt mast.

• tim-eriksson

Medlem
    13 oktober, 2008 vid 14:52

Jag kör på 98 liters freewave och kör med en 7.0 zeroseven rigg med tokfel 450 mast.

7.0.an är inte optimal… Men det går bra! Jag kör också med en 27 cm freewave fena som gör att det blir “jobbigt” att segla, inte så avslappnat som med 5.7…

Dock! Jag planar tidigt! Men om jag skulle köpa en ny största rigg till min 98 liters skulle det bli en 6.6-6.7 eller dylikt och kompletera med en 7.8 eller något för min större bräda..
    Men angående att många klarar sig med 6.0 och freestyle som största bräda är att ni bor på rätt kust… Vi vid uppsala/sthlm borde nog ha en 6.5-6.7 som minst i alla fall.. Tycker jag.

Edit: För övrigt, om man har en 98 liters fsw bräda som största bräda, och en mindre vågbräda på kanske 80 liter. Vilken segelinje skulle ni föredragit ? Skulle älska att ha 5.3 5.7 och 6.6 men hoppet 5.3 -> 5.7 bli för litet ekonomiskt sett…

• kronaldo

Medlem
    13 oktober, 2008 vid 15:58
    Tim.Eriksson;507842 wrote:
    Edit: För övrigt, om man har en 98 liters fsw bräda som största bräda, och en mindre vågbräda på kanske 80 liter. Vilken segelinje skulle ni föredragit ? Skulle älska att ha 5.3 5.7 och 6.6 men hoppet 5.3 -> 5.7 bli för litet ekonomiskt sett…

Jag har inte heller så mycket pengar i plånboken men kör på 4.4 – 5.0 – 5.7 – 6.6 vilket fungerar utmärkt. Dock blir 6.6an oftast liggandes så kanske ett större gap där mellan från 5.7 till runt 7-7.4kvm. Skulle säga 4.4-5.0-5.7-7.0

• andersbq

Medlem
    13 oktober, 2008 vid 18:34

@NisseX3M 507653 wrote:

Kör en Kombat 97 liter och har som största segel ett gammalt Neil Pride V6 på 7.0 kvm (Skulle tippa slutet -90 talet) som riggas på en 480 mast (25% kol). Riggen är alltså väldigt tung!

Problemet jag har är att hur mycket det än blåser, så kommer jag inte i planing. Och när jag väl för en gångs skull planar så är jag helt plötsligt överriggad. (Håller på att bli vansinnig!) Till saken hör att jag kört brädan två gånger, men märker att ngt är tokfel.

Vad jag förstått är seglet för gammalt och stort för brädan och har insett att jag måste köpa ny rigg.

Frågan är då hur stor rigg kan den här brädan ta? Starboards rekommendationer är 6.5. Vad händer om jag sätter en 6.7 på den? Kommer jag att plana tidigare med en 6.7 mot en 6.5? (Hur petigt är det?) Och spelar vikten på riggen (mastens kolfiberhalt) någon roll?

Vore tacksam för lite hjälp.

Det går att segla 7.0 på en 97-liters, men det är inte optimalt alls. 6.5 är mycket bättre och 6.0 är riktigt bra. 5.5 är kanske optimalt, men sedan vill du ha mindre bräda. Ett modern freestyle/freeride (typ Naish All Terrain eller motsvarande )med en bra mast är dock mega bättre än ett gammalt racesegel.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Största segel fråga

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.