Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing största segel på vågbräda…

  • största segel på vågbräda…

    Publicerad av oskie på 30 augusti, 2007 vid 16:32

    Hej allihopa, jag hoppas jag inte stör allt för mycket med följande fråga. Jag har en Exocet Original Wave 85 från ca 2002 som jag gillar grymt mycket. Den funkar väldigt fint i mindre vågor, chop och plattvatten (har surfat med den från Klagshamn till Höllviken och tillbaka några gånger). Jag funderar på att köra med den som enda bräda och undrar då vilket segel jag kan ha som störst utan att behöva kämpa som en idiot och utan att få spinout hela tiden… Idag kör jag med 5.3 som största men funderar på att uppgradera till 6.1, 6.0 eller t.ex. 5.7. Funkar 6.1 kvadrat!?

    Brädan är 85L, 56cm bred, ca 245cm lång (tror jag).

    Tack på förhand!

    ola-h svarade 16 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • stinger

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 17:31

    Min vågis är 244×58 85l. Jag har dragit på med ett 6noll 3-cambers segel och slalomfena på 30cm så funkade det också även om det mera är en nödlösning.

  • jonatan

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 19:18

    Fyyyyrsjuuu! Större behöver man inte!

  • surf-maccan

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 19:23

    @jonatan 410176 wrote:

    Fyyyyrsjuuu! Större behöver man inte!

    Blåser det alltid så mycket där du bor, kul för dig då:tongue:

  • ola-h

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 19:28

    Jonatan kör ju Ezzy och då motvarar 4.7 ungefär det 6.0 med 3 cambers som Stinger skrev om när det gäller bottendrag. Men jag tror mig ha hört nå’t om en 5.5:a (som då antagligen drar som ett formulasegel).

    När det gäller grundfrågan är min erfarenhet att det är omöjligt att säja utan att ha seglat brädan. Två närmast identiskt stora brädor kan kännas väldigt olika när mna börja lasta på stora segel. Det beror lite på vad du väger också (samt på din teknik och vad du förväntar dig för känsla från prylarna).

    Men en gissning är att 5.7 borde funka, men 6,1 kommer vara tveksamt om du inte är en superlättviktare.

  • eevo

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 19:29

    Jag kör 5.7 på min EVO, samma bredd (56) men mindre volym (74), funkar gôôrbra. Är ett Crossover ska kanske tilläggas, enorm vindrange… /Magnus

  • surfmeister

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 19:48

    Som Ola säger beror det mkt på din vikt och teknik och naturligtvis typ av bräda. Dock ska min inte vara rädd att testa lite, själv blev jag mkt förvånad över hur bra det fungerar att segla 5.7 på min Evo 74 (bredd 56cm, jag väger 85kg). Dock känns det som att 5.7 är gränsen uppåt då det börjar kännas rätt stort (dock fortfarande bra känsla). På din bräda bör 5.7 fungera, beror som sagt lite på ovanstående. Fenval är också viktigt och du bör nog gå upp ngn cm eller två mot vad du seglar vanligtvis. Själv seglar jag en Drake 24cm G10 fena till 5.7 vilket fungerar kanonbra.

  • oskie

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 20:48

    Tack för alla tips. Ja, jag misstänker att 5.7 kommer bli lämpligt största segel till denna bräda… Synd bara att min Gun Wave On 5.3 (2005?) då måste lämna plats för nyare 5.0- och 5.7-segel. 🙂

  • gnutten

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 08:53

    Vilka är symptomen på att man har ett för stort segel till en viss bräda?

  • ola-h

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 09:03

    @Gnutten 410307 wrote:

    Vilka är symptomen på att man har ett för stort segel till en viss bräda?

    Bra fråga. Det beror lite på brädtypen, men för vågisar så blir det helt enkelt tungt och rent prestandamässigt så planar man helt enkelt inte tidigare med ett mindre segel. Jag kan t ex sätta på en 5.6:a på min EVO 62, men jag kommer plana (minst) lika tidigt med en 5.3. Det är det som jag tar som defintiion på max segelstorlek på en viss bräda.

    Om man däremot i EVO62-exemplet bara har en 4.7 och en 5.6, t ex så kommer man i alla fall kunna sätta på 5.6:an. Det kommer inte kännas något vidare och man skulle hellre haft en 5.3:a, men 5.6:an kommer ändå funka som nödsegel och säkerligen plana tidigare än 4.7:an, trots att det rent tekniskt är “för stort”. Jag tror i själva verket jag skulle kunna få upp 62:an i planing med min 7.0:a men seglingen skulle suga fett. Så, det hela beror alltså på vilka förväntningar man har på balans i prylarna.

  • surfpunk

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 09:13

    Jag kör en Ezzy 5.5 på en Drops CCW på 83 liter och det fungerar riktigt bra om jag langar på en lite större fena(har för mig 23 el 24 cm) än till de mindre seglen.6.0 tror jag iofs är tveksamt om det kommer kännas så kul.

  • rasmus_w

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 10:01

    Ett lite mer diffust symptom på för stort segel som jag har märkt är tröga gippar. Det kan funka utmärkt att segla rakt fram men när man går in i gippen känns det trögt och man får hålla hårt i seglet. Seglets tyngd trycker ner lite för mycket rail i vattnet och det säger slurp.

    Jag tror i princip att man skulle kunna segla med ett 12-kvadrats formulasegel på en 70-liters vågis, men det är nog närmast att betrakta som plågsamt och jag är inte det minsta sugen på att testa om jag har rätt. Om någon har testat en så idiotisk kombination får den personen gärna berätta hur det kändes. 🙂

  • ola-h

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 10:13

    För att poängtera att brädtypen spelar roll kan jag nämna att Starboards lilla speedbräda på 50liter, knappa 46cm bredd och knappa 30cm tail på ett hyftat effektivt sätt tar ett kraftfullt 6.7 cambersegel (anligt de som provat prädan).

    En annan anmärkning är att en viss segelstorlek kan funka bra om man väl har hyfsat tryck (och fart) men ändå inte levererar tidigare planing än ett mindre segel när båda är underriggade. Det är just det som händer – själva upplaningsläget blir väldigt bökigt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing största segel på vågbräda…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.