Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stort freeridesegel för 460-mast?

  • Stort freeridesegel för 460-mast?

    Publicerad av kinghippo på 21 augusti, 2007 vid 06:43

    Är det någon som har tips på så stora segel som möjligt som passar en 460-mast? Gärna nybörjarvänliga utan cambers. Idag kör jag ett NP Solo 6.5 till min Explosion 145L.

    Ideal segelstorlek för brädan anges till 8.0 så det vore fint att hitta ett sådant. NP Solo finns tyvärr bara upp till 7.5.

    booman svarade 16 år, 9 månader sedan 11 Medlemmar · 33 Svar
  • 33 Svar
  • stinger

    Medlem
    21 augusti, 2007 vid 07:04

    http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=24&pid=238

    Challenger Fluido kanske, upp tom 8.3 på 460.

  • dr-masse

    Medlem
    21 augusti, 2007 vid 08:41

    Simmer Spark eller ZeroFive 8.0 riggas på 460.

  • nlc

    Medlem
    21 augusti, 2007 vid 12:12

    NP Saber 7.7 kanske kan vara ett alternativ? Ganska lagom glapp från 6.5 dessutom.

  • kinghippo

    Medlem
    21 augusti, 2007 vid 18:10

    Tackar för tipsen! Det lutar åt att jag beställer ett Fluido när löningen kommer om ingen tycker att jag gör bort mig 🙂

    Simmer Spark verkar vilja ha 2cm längre bom än jag har (220).

    4300kr för NP Saber på http://butik.surfersparadise.nu/product_info.php?products_id=683&osCsid=367c989752a1ce265ade7a1cf06b0a9f

    3400kr för Challenger Fluido hos http://butik.ohana.se/oscommerce_st/catalog/product_info.php?products_id=189&osCsid=2ab7e6f42d11f1cc10100f99bb55bcbf

    Är det något som gör att jag borde ta ett NP istället?
    Nybörjare som jag är så kan jag bara se att pris, storlek och utseende talar för Fluido.

  • nlc

    Medlem
    21 augusti, 2007 vid 18:37

    @KingHippo 407496 wrote:

    Är det något som gör att jag borde ta ett NP istället?
    Nybörjare som jag är så kan jag bara se att pris, storlek och utseende talar för Fluido.

    Nä, det tycker jag låter bra. Om du nu tycker att Fluido är snyggare än Saber :tongue:.

    Skämt å sido så tror jag nog att det är ungefär likvärdiga segel, jag väljer NP för att jag tycker att de har lite bättre detaljlösningar än många andra segel å för att jag praktiskt taget har blivit uppfödd med NP. Challenger Fluido har jag inte provat själv, men kolla denna recension.

  • rillestark

    Medlem
    21 augusti, 2007 vid 20:43

    Jag har ett Challenger Fluido 9,3 som jag köpte i våras. De flesta av mina övriga segel är väldigt stabila med cambers på de flesta lattorna, men jag valde detta segel för att det var det största segel som passade på den längsta masten och bommen som jag har. Jag måste erkänna att jag var skeptisk…

    Det visade sig dock när jag väl lärt mig seglets trim att detta var ett lätt och roligt segel att använda, faktiskt förvånansvärt stabilt och det känns snabbt. Det är också lätt att dra rigg med det och även vattenstart är relativt enkelt. Seglet kräver dock att man inte fegar ur på nedhalet, för gör man det blir det en bråkig best i vindbyarna! När man lär sig rätt trim går seglet underbart och går att använda duktigt överriggad om så krävs. Jag har t.ex. seglat tillsammans med en kille som hadde bra drag med 2,5 kvm mindre än jag och med samma matchvikt.

    Jag är mycket nöjd med detta segel. Liksom förmodligen de flesta segel idag så är det många fina detaljer och rejält med förstärkningar samt gjort i en tjock och stabil film.

    Frid.

    /Richard

  • booman

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 07:13

    @KingHippo 407496 wrote:

    Tackar för tipsen! Det lutar åt att jag beställer ett Fluido när löningen kommer om ingen tycker att jag gör bort mig 🙂

    Simmer Spark verkar vilja ha 2cm längre bom än jag har (220).

    4300kr för NP Saber på http://butik.surfersparadise.nu/product_info.php?products_id=683&osCsid=367c989752a1ce265ade7a1cf06b0a9f

    3400kr för Challenger Fluido hos http://butik.ohana.se/oscommerce_st/catalog/product_info.php?products_id=189&osCsid=2ab7e6f42d11f1cc10100f99bb55bcbf

    Är det något som gör att jag borde ta ett NP istället?
    Nybörjare som jag är så kan jag bara se att pris, storlek och utseende talar för Fluido.

    Dra iväg ett mail/ring till Surfspot.se och fråga om de har nåt i lager! Jag gjorde det förra veckan och fick tag på ett kartongnytt Simmer Spark 6,5 -07 för 2695:-.
    Finns ej med på deras hemsida. Det enda som saknas på detta segel är “riggdata”, därför så bra pris… (http://www.simmerstyle.eu/) Kolla products… Supernöjd med detta segel… (Har ett simmer zero 07 8,3 oxå)
    Du får kanske tom en längre bom för samma pris som ovan…

    //BooMan

  • kinghippo

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 10:53

    Jag mailade surfspot som du sa BooMan och fick tips på följande:

    Simmer spark 8,0, ett nytt 2007 segel. Pris 2790:-
    499 i luff och 222 i bom

    Sailloft Traction 7,5, nytt segel av senaste modell (sailloft har ej årsmodeller utan byter när de tycker det behöver förändras). Extremt lättplanat segel (omskrivet i tyska ”surf”) Planar lika tidigt som ett segel som är ca 1 kvm större. Pris 3990:-

    Det här Traction låter väldig intressant, kan det plana lättare än ett Fludio 8.3? Jag lyckades inte hitta några recensioner av det.

    Det är inte lätt att välja segel 🙂

  • Oregistrerad

    Gäst
    23 augusti, 2007 vid 08:10

    Det onekligen ett ganska bra pris på Challenger Fluido 8:3 just nu, funderar själv på att uppgradera mitt 10 år gamla Rushwind på 7:5 kvadrat (lättvindsegel) och förhoppningsvis få lite tidigare planing utan att behöva investera i en längre mast. Någon som har en uppfattning om hur stor skillnaden skulle kunna bli. Kör på en JP x-cite Ride 150 liter

    /Björn

  • rillestark

    Medlem
    23 augusti, 2007 vid 09:02

    Det är inte säkert att skillnaden blir så stor. Det kan faktiskt till och med bli sämre. Detta beror på att Fluido:n med sin moderna konstruktion har en kraftig tvist i toppen och ganska lite buk, speciellt ovanför bommen. Riggar man Fluidon med lite nedhal får man bättre drag, men seglet blir instabilt och bängligt när brädan skall plana upp och väl i planing. Vill du ha ett riktigt stort vindregister är min uppfattning att seglet bör vara försett med cambers. Nu har jag ungefär 15 timmar på mitt segel och det verkar funka bäst om man har rejält med nedhal och reglerar draget med uthalet. I riktigt lätt vind kommer det dock alltid att få stryk av mitt gamla Gaastra Raceboard segel på 7.5 kvadrat från 94.

    Jag vet ju inte vad du har för fenor, men en bra fena som Curtis SR6B som jag själv använder med rejäl längd, 46-52 kanske, skulle nog göra mer för tidig planing.

    Frid.

    /Richard

  • Oregistrerad

    Gäst
    23 augusti, 2007 vid 09:47

    Du kommer få tidigare planing än med ditt 10 år gamla segel. Dessutom ett mer lätthanterligt segel. Det har hänt mycket på 10 år inom segelutvecklingen. Eventuellt en större fena är också bra.

    /Anders

  • dr-masse

    Medlem
    23 augusti, 2007 vid 10:17

    Näe, det är faktiskt inte säkert att han får tidigare planing.

    En lättvindsorienterad sjuhalva med tio år på nacken (som nämnda Rushwind-segel) kan mycket väl klå ett modernt, större segel när det gäller just planingsegenskaper. Varför? Mer buk och stramare akterlik är en del av förklaringen. Däremot borde han plana ungefär lika tidigt, men framförallt få ett helt annat vindregister genom den stabilitet ett modernt segel ger och en sammantaget klart bättre balanserad rigg.

    Så – det moderna seglet är nog bättre på precis allt. Utom möjligen tidig planing.

  • rasmus_w

    Medlem
    23 augusti, 2007 vid 11:53

    Nåja. Räkna bakåt tio år så hamnar man på 1997, och vid det laget hade de lösa akterliken slagit igenom på de flesta segeltyper, vad jag vet.

  • bicless

    Medlem
    23 augusti, 2007 vid 19:52

    Traction planar enligt min erfarenhet ruskigt tidigt. Jag blev förvånad första gången jag seglade det på Haga på öland. Gick ut med Traction 8,5 trots att det blåste lite och de flesta utom nybörjare satt på stranden, mest bara för att döda tiden. Blev förvånad när jag planade utan större problem. Bytte se seglet med en polare som hae annan bräda och då var det plötsligt han som planade. Jag har seglat både Neil pryde V8 och Fluidon innan så jag kan säga att jag upplever i alla fall stor skillnad. Min Fluido 8,3 var tyvärr inte 8,3 utan snarare 7,??. Det var dock 2004 års modell så det kan ju ändrats nu.

    Läste jag att “Surf” testat Traction seglet och kommit fram till ungefär samma sak. Grymma planingsegenskaper. Kan försöka leta upp artikeln och klippa in här.

    Mvh

    Bicless

  • rasmus_w

    Medlem
    23 augusti, 2007 vid 20:46

    Verkar som det där med små lättvindssegel hur som helst verkar vara en trend. rätt många tillverkare har ju hakat på det där, ta North med sitt nya Prisma t.ex. Inte monsterstort men ändå utlovas grymt tidig planing. Förmodligen en rätt bra idé om man bara vill låta sig “bogseras igång” av seglet och gärna vill ha nåt mer lätthanterligt.

    Själv har jag inget emot jättesegel och utmaningen att få ett stort formulasegel att verka lätthanterligt men jag fattar att väldigt många inte tycker det.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stort freeridesegel för 460-mast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.