Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Streamlined mastfot

  • Streamlined mastfot

    Publicerad av klint på 19 februari, 2007 vid 13:11

    Har en Streamlined tendonjoint mastfot som jag tänkt pilla isär för att kolla status på jointen. Problemet är att de genomgående skruvarna i jointen sitter stenhårt. Ni som mekat med detta tidigare, hur får jag upp skruvarna utan att runddra huvudena? Ska man hålla emot med stjärnmejsel på andra sidan? I normala fall ska det vara lätt att plocka isär denna produkt, har jag hört…

    / Andy

    bananen svarade 17 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • mag

    Medlem
    19 februari, 2007 vid 15:06

    Spruta på lite 556 till att börja med. Vänta sedan ett par dagar. Mina satt också hårt men det gick med lite viljestyrka och våld. Du kan ju allt ta en polygrip och sedan köpa nya skruvar när du dragit sönder de gamla. Köp mutter med plastlåsning eller använd Loctite annars lossnar de igen=livsfara.

    /Magnus

  • klint

    Medlem
    19 februari, 2007 vid 15:40

    Vart får du tag på skruvarna, antar att det måste vara ngn specialare som passar ganska exakt. Var kanske något du beställde av Streamlined eller underleverantör direkt?

    / Andy

  • vinta_kestrel

    Medlem
    19 februari, 2007 vid 19:30
  • mag

    Medlem
    19 februari, 2007 vid 21:46

    Närmaste välsorterade “gamla tiders” järnaffär kan hjälpa dig om du tar dit mastfotens skruvar.

    /Magnus

  • Oregistrerade

    Gäst
    19 februari, 2007 vid 22:02

    Måste väl vara rostfria skruvar, typ maskinskruvar eller för marint bruk. Inte helt hundra på att standardskruvar från järnhandeln fixar biffen. Åtminstonde inte på en sådan vital pryl som mastfoten. Där hade jag inte velat kompromissa…

    / Kondrad var namnet.

  • rasmus_w

    Medlem
    19 februari, 2007 vid 23:35

    Om man runddrar krysspårsskruvar så beror det nästan alltid på passform. Om inte skruvmejseln/bitset passar exakt brukar man slinta och runddra skallen. Se till att ha exakt passform så brukar det fixa sig.

    Däremot råkade jag ut för en annan intressant incident sist jag kollade en streamline: Bitset gick rätt av halvvägs mellan skruven och mejseln…

  • mag

    Medlem
    20 februari, 2007 vid 08:04

    Vem har sagt att bulten inte skulle vara rostfritt?!? Självklart!
    /Magnus

  • jester

    Medlem
    20 februari, 2007 vid 11:56

    Skall väll t.o.m vara syrafast, eller?

  • bananen

    Medlem
    20 februari, 2007 vid 12:06

    Kanske är offtopic, men jag vill slå ett slag för gängtejp! Jag har tröttnat på joint-bultar som gängar upp en millimeter bara för att knäckas. Skruva isär skiten och linda med gängtejp (finns att köpa jos rörmokarn) och saken är biff en gåmg för alla.

    Eller köp en helguten chinook variant…

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Streamlined mastfot

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.