• Stretching?

    Publicerad av grrrr på 31 augusti, 2009 vid 11:54

    Var ute en sväng igår och seglade superuberoverpowered, det gör inget tänkte jag eftersom jag precis hade läst Guy Cribbs artikel ‘Grrrr, man of steel’, så jag tog i lite mer.

    När jag var längst ut sa det bara pang i axeln. Träffade en läkare idag, hejhopp, bicepssenaruptur.

    Nu misstänker jag två saker:
    -Jag är ingen ‘man of steel’.
    -Kanske ska stretcha före och efter segling (när jag kommer igång igen).

    Nån som har lite tips om hur man bäst stretchar som windsurfare?

    +nån som känner Stockholms bästa axelchirurg?

    /Erik.

    rasmus_w svarade 14 år, 8 månader sedan 16 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 12:12

    Vill du ta i lite mer, prova att styrketräna lite. Att bara sätta igång och ta i som fan med muskler som inte är vana vid det ger ofta skador. Bättre bygga lite muskler så du har en kropp som kan ta i. Tänk dock på att du som vindsurfare använder en del muskler som gymfolk inte betraktar som intressanta även om jag brukar anse att “allroundträning” för det mesta är bättre än sportspecifik träning.

  • calle_b

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 12:22

    Trist att höra…

    Jag har även funderat på det här med skador o prylar, även om jag hittills är skadefri, så när som ett sår på foten…. MEN, saken är den att det vi pysslar med är rätt krävande.
    Som exempel tar jag mitt liv här liter kort:
    Lökande, trivs i tv-soffan, är hyffsat lat, smal, seg, knappast vältränad.
    Efter en veckas lökande så ska jag alltså helt plötsligt belasta min kropp likvärdigt att springa ett maraton, fast under kanske 4 timmar.
    Sen, tillbaka till lökandet.
    Sen, pang igen! Det blåser, och ett surfpass senare på 5-6 timmar, lökande.
    Så där håller det på.
    Nog fn vore det bättre, både för kroppen, och för surfet, att iaf köra nån allroundträning 2 ggr/veckan.
    Om inte jag skadar mig i höst, är det nog fn ett under 🙂 Kanske är det så att en smäll med något som går sönder, peppar en (läs jag) till att börja träna kontinuerligt.

    Hmm

  • molle73

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 12:23

    Hej! Det finns en rad bra axelövningar som stabiliserar i leden. Jag (som sjukgynast och kitesurfare) tränar dels själv och även kompisar och patienter med problem i axelled. Simmare kan vara väldigt muskulösa och starka i sina axlar men trots detta ha instabila axlar som behöver anna typ av träning än rena 10×3 reps i apparat/med hantlar.
    Vi (som surfar) lider ibland av luxeringar eller sträckning/bristning i muskler som arbetat runt eller i anknytning till axelleden. Detta tränas genom att stärka det som kallas rotatorcuff (stabliliserande muskulatur runt axelled)
    Övningar kan en idrottsintresserad sjukgymnast hjälpa dig med.
    En läkare som är inriktad mot idrottsmedicin kan ev också vara bra att kontakta. I Sthlm finns det bra gymnaster lite runt om beroende på var du bor.
    Hör av dig så kan jag guida dig mer!
    Lycka till/Mårten

  • slim_jim

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 13:01
    Calle_B;571814 wrote:
    Trist att höra…

    Jag har även funderat på det här med skador o prylar, även om jag hittills är skadefri, så när som ett sår på foten…. MEN, saken är den att det vi pysslar med är rätt krävande.
    Som exempel tar jag mitt liv här liter kort:
    Lökande, trivs i tv-soffan, är hyffsat lat, smal, seg, knappast vältränad.
    Efter en veckas lökande så ska jag alltså helt plötsligt belasta min kropp likvärdigt att springa ett maraton, fast under kanske 4 timmar.
    Sen, tillbaka till lökandet.
    Sen, pang igen! Det blåser, och ett surfpass senare på 5-6 timmar, lökande.
    Så där håller det på.
    Nog fn vore det bättre, både för kroppen, och för surfet, att iaf köra nån allroundträning 2 ggr/veckan.
    Om inte jag skadar mig i höst, är det nog fn ett under 🙂 Kanske är det så att en smäll med något som går sönder, peppar en (läs jag) till att börja träna kontinuerligt.

    Hmm

    haha, så jävla på pricken.

    Du kör samma stil som jag, allt eller inget :tongue:

  • rasmus_w

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 13:07

    Glöm inte att om man är stark och uthållig så får man roligare surf. Okej, alla tycker väl inte lika, men jag tycker inte surfingen blir särskilt kul om jag under hela surfpasset är så utmattad att jag nästan är svimfärdig och bara orkar segla rakt fram och hänga i selen. Till och med krascha i gipparna för att man inte orkar hålla seglet när man krokar ur. Bättre då att bygga lite muskler, träna sin favoritvariant på konditionsträning och köra lite uthållighetsstyrka så man orkar ha kul under de där fyra blåsiga timmarna.

  • skeppohoj

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 13:11

    Gott liv Calle B! Viktigt att vila mellan passen. De e bara stora svängningar..

  • claes6

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 13:59

    Det beror väl lite på ålder och grundkondis hur stora svängningar mellan lökning och surf som kroppen pallar med. Helt klart är att ju äldre man blir desto skörare blir man, och ju bättre tränad man är desto roligare har man på vattnet.

    Personligen har jag alltid tränat – mår dåligt annars. Men det senaste två åren har jag upptäckt en träningsform som är grym för surfet – ashtanga yoga. Och då snackar jag inte någon flumyoga där man sitter med benen i kors, fingrarna ihop och “Hmmm”:ar ihop med trettio klimakterietanter. Ashtanga yoga är den mest dynamiska yoga-formen och liknar väl mer ett avancerat gymnastikpass. För surfet är det grymt – man bygger styrka och uthållighet ffa i bål, axlar, armar och rygg SAMTIDIGT som man övar upp sin balans. Man kan köra ensam hemma eller på studio eller gym i grupp. Tror att de flesta gym har någon form av ashtanga (de kallar det nog Power-yoga), eller så kan man gå på en intensivkurs på någon studio i stan.

    Han är inte axelkirurg, men en grym kiropraktor: Lasse Nilsson på Fjällgatan på söder: 070-672 67 33.

    Krya på dig!

  • sailorstiffrigg

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 14:15

    +nån som känner Stockholms bästa axelchirurg?

    /Erik.

    Hassan (kommer inte ihåg efternamnet) som jobbar på Danderyds Sjukhus skall tydligen vara en av Sveriges bästa axel/armkirurger.
    Han snickrade ihop min biceps igen efter att den for upp i axeln med mycket bra resultat.

  • gammel-ippa

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 14:34

    Grundkondis? vad är det… Den tappade jag när jag blev fet, ful , å 40 🙁
    Numera kan jag köra 10 min på sin höjd. Köpte ett gymkort i fredags…..nu j….ar ska det bli minst 20 min surf 🙂

  • mang-e

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 17:36
    gammel wrote:
    Grundkondis? vad är det… Den tappade jag när jag blev fet, ful , å 40 🙁
    Numera kan jag köra 10 min på sin höjd. Köpte ett gymkort i fredags…..nu j….ar ska det bli minst 20 min surf 🙂

    Helt underbart…ippa, lägg märke till att jag tog bort “gammel”:wink:, Finns inget som heter “gammel” bara mer erfarenhet….så d så. Å ful va spelar det för roll, vem är snygg i en neopren kådis..he he

  • windmiller

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 18:45
    Mang-E;571891 wrote:
    Helt underbart…ippa, lägg märke till att jag tog bort “gammel”:wink:, Finns inget som heter “gammel” bara mer erfarenhet….så d så. Å ful va spelar det för roll, vem är snygg i en neopren kådis..he he

    Jag kan inte mer än hålla med! för gammal gäller bara brädor.

  • gammel-ippa

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 19:22

    🙂 Ty “gubbar”

  • grrrr

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 20:04

    Tack för alla tips och råd. Ska kolla upp det.

    Min grundkondis är rätt ok tror jag, har svårt att sitta still och kallas för duracellkaninen. Jag tränar en hel del, cyklar jämt och dessutom är jag pappaledig nu vilket gör att jag hela tiden håller på (lyfta, promenera etc.
    Min egen träning ordnar sig också säkert när jag börjar revalidera (rehabilitera?).

    Men det där med stretchning då. Surfare håller alltid duktigt på värma upp och stretcha. Jag nästan aldrig sett en vindsurfare göra det. Ut ur bilen, rigga lite, gå till vattnet och hopp…
    Det måste finnas nån råd om bra stretching nånstans.

    Eller spelar det ingen roll om man gör det?

    /Erik.

  • maglu

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 20:08

    Skaffa en bräda som går att dra segel, köpa ett stoort segel, och sen ut och pumpa alla dagar man bara kan. Måste ju vara bästa träningen för de dagar det blåser ordentligt o man vill hålla hela dagen.

  • zurfman

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 20:49

    Grundläggande stretch för vindsurfing (vilket jag aldrig gör pga av tid o fokus på att rigga ned)

    -Breda ryggmuskeln (sitt ned, ta tag i vänster fot med höger hand på fotens utsida, sträck benet tills det sträcker ordentligt i ryggen)
    -Sätesmuskeln (se nätet)
    -Baksida lår (lätt böjt knä o fäll över, tryck baken bakåt så det drar i lårets baksida)
    -Ländryggen (stående, fäll ryggen framåt, fatta tag på baksidan benen pressa ryggen uppåt)
    -Stretcha även kappmuskel, axlar o bröst (se nätet)
    -Ev vaderna o biceps också

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.