Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Strömmar runt gotlands kust?

  • Strömmar runt gotlands kust?

    Publicerad av kronaldo på 3 januari, 2008 vid 15:51

    Tjena!

    Ska bo på gotland av och till under det kommande året och ska förståss ta med mig mina surfprylar. Har hört att de höga pallkanterna runtom ön speciellt på den västra sidan utanför visby kan åstadkomma ett kraftigt undersug i samband med större vågor och vind vilket gör det farligt(?) att surfa där. Finns det nån local eller nån erfaren som vet om det är nått att oroa sig för eller räcker det med att man har en flytväst + våtdräkten som ger en viss lyftkraft?

    rasmus_w svarade 16 år, 4 månader sedan 9 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    3 januari, 2008 vid 16:28

    För det första. Människor flyter och sugs därför inte “ner” i nedåtriktade strömmar, men man kan däremot åka ut till havs i utåtriktade strömmar.

    En dykare förklarade pallkantsströmmen för mig, det är ett väldigt udda fenomen, som i princip är en form av “sjöbris” under vattnet. Land värms upp fortare än hav när temperaturen stiger, och eftersom pallkanten är lodrät så värms vattnet närmast pallkanten upp av ön, ner till hyfsat stort djup.

    Resultatet är att det uppvärmda vattnet stiger uppåt, tills det når ytan, och väl där så har det ingenstans att ta vägen utöver rakt utåt, och vi får en ström som i princip är riktad rakt utåt från land.

  • perrapops

    Medlem
    3 januari, 2008 vid 16:47

    människor på Gotland har dock sugits ner under pallkanten i nedåtgående strömmar. minns när jag var liten. (är gotlänning) så var det en dykare som dök vid pallkanten och sögs ner i undervattenströmmar in under ett klippblock.
    Vid hård sjö, stora vågor och mycket vatten fylls på så måste det ju tillbaka samma väg, pallkanten på Gotland är rätt plötslig och hård, på vissa ställen är det midjegrunt,två steg fram och djupet rasar drastiskt.

    Har vid ett flertal tillfällen badat vid Norderstrand och känt rejält sug utåt neråt vid hård sjö och blåst.

    Så hamna i undervattenströmmar/virvlar är nog inte omöjligt, men dock inget överdrivet farligt!

  • rasmus_w

    Medlem
    3 januari, 2008 vid 16:59

    Visst kan man hamna i en undervattensström men man kan inte sugas ut till den eftersom nästa våg kommer spola in en. Farliga strömmar är alltid riktade utåt, inte nedåt. Att underströmmen skulle vara farlig är en oerhört vanlig missuppfattning.

  • perrapops

    Medlem
    3 januari, 2008 vid 17:04

    Aboslut, men faran är ju att pallakanten går ut som en klack på vissa ställen. och kommer du in under klacken är det väldigt svårt att sig upp då själva klacken befinner sig rakt ovanför dig när du är under vatten, kan liknas vid att braka igenom en is och inte hitta upp ur hålet.

    Vet att pallkanten vid högklint har en ganska lång klack.

  • saratoga

    Medlem
    3 januari, 2008 vid 19:40

    Kolla varningsskylten när ni klivit av flyget och går in i terminalbyggnaden! ;o)

  • kronaldo

    Medlem
    3 januari, 2008 vid 20:56

    Har också hört att folk sugits ner och fastnat under “klackar”.. Verkar ju inte vara särskillt stor chans iofs så det blir nog ett antal surftimmar utanför visby utan problem. Vart hittar jag gotlands bästa spots för vågridning och nån bra spot för speed?

  • dr-masse

    Medlem
    4 januari, 2008 vid 08:12

    Till att börja med – grattis! Gotland har verkligen potential. Det dräller av spots. Du lär snabbt bli bekant med öjns sköna locals, kolla in http://www.surfsafarigotland.se för mer tips!

    Ljugarn, Grogarns, Ekeviken, Gnisvärd, Kallis, Sandviken, Ireviken…

    och det bästa av allt.

    MYCKET kvar att upptäcka!

  • stoorfaen

    Medlem
    4 januari, 2008 vid 15:00

    Intressant och trovärdig beskrivning av Rasmus_W med “sjöbrisliknelsen”. Skulle man kunna tippa på att det blir det omvända på höstkanten, när land kanske kyls snabbare än havet och då bildar “kallras” utefter pallkanten?

  • stoorfaen

    Medlem
    4 januari, 2008 vid 15:06

    Hehe, det här med pallkanten börjar låta som ett monster (måansta). Läste i DN att det var en tanker som spårlöst sögs ner i djupen öster om gottland…man visste inte vad som förorsakade olyckan, men lokalbefolkningen var övertygade om att det var…just det…pallkanten…

    på med flytvästen gott folk! 9 av 10 drunkningsolyckor…

  • perrapops

    Medlem
    4 januari, 2008 vid 15:09

    lovar dig stora fan, pallkanten är otäckare än finlandsfärjorna vid kappelskär!

  • rasmus_w

    Medlem
    4 januari, 2008 vid 16:37

    Det borde utan tvekan kunna bli “landbris” vid pallkanten. Jag funderar också lite på om “klackarna” kan bero på att strömmarna eroderar pallkanterna underifrån på nåt vis.

    Däremot skulle jag vilja påstå att när det står i tidningen om att nån “sugits ner” och drunknat så avslöjar journalisten sin okunnighet. I själva verket bör det i allmänhet handla om 1: nån som fastnat i en ytström och sugits ut till havs, eller 2: fulla typer som gjort nåt dumt.

    Man ska inte glömma att folk i allmänhet inte simmar speciellt fort. Jag har några gånger provat att bada från min mälar22 medan den haft seglen uppe, i väldigt svag vind. Det är nästan läskigt, båten rör sig så sakta så man knappt märker att den rör sig framåt, ändå får jag jobba för att simma jämsides med båten. Nåt säger mig att rätt få fixar att simma mot en ström på säg 2-4 knop och kläcker man inte idén att simma vinkelrätt mot strömmen och sen låta sig spolas iland av vågorna så kan man vara rätt illa ute.

  • fastlandsguten

    Medlem
    4 januari, 2008 vid 21:43

    Slå en signal när du kommer över så ska vi styra upp det här med surf.
    hälsar, Peter

  • perrapops

    Medlem
    4 januari, 2008 vid 21:48

    Peter. jag och en polare kommer ner i vår ganska mycket och seglar, hade Ulf Stillman i gymnasiet som idrottsl’rare, köpte ett segel av honom för nån månad sen, skulle gärna ilja ha lite tips och sällskap om man kommer ner. Ulf kan ju tyvärr inte själv segla, men han tipsade att ni på surfsafari var riktigt hygglige sorka.

  • marden

    Medlem
    5 januari, 2008 vid 08:21

    @Rasmus_W 436536 wrote:

    För det första. Människor flyter och sugs därför inte “ner” i nedåtriktade strömmar

    måste säga att det var en dina bästa teorier på länge:)
    frågan är bara hur tusentals mäniskor lyckas drunkna varje år om man nu flyter så bra?

  • fastlandsguten

    Medlem
    5 januari, 2008 vid 15:55

    Perrapops, ring när du kommer ner så är det bara att hänga med. Vi får hoppas att Ulf blir bättre, senaste jag pratade med honom gick det inte att surfa.
    Kollade(seglade inte) sandviken idag för sydostan, det såg helt ok ut men inte magiskt direkt, lite mer ost skulle släta till det..jäkligt kallt var det.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Strömmar runt gotlands kust?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.