Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Strömmar runt gotlands kust?

  • kronaldo

    Medlem
    5 januari, 2008 vid 18:42

    Det ska jag göra fastlandsguten!

    Efter att ha sett surfbilderna och filmer från gotland är jag mer än sugen på att åka dit och surfa! :laugh:
    Det verkar finnas olika åsikter om huruvida strömmarna kring pallkanterna är farliga eller ej… Det får bli en ordentlig flytväst och ha sällskap med nån mer surfare ut. Vart är pallkanterna värst?

  • rasmus_w

    Medlem
    5 januari, 2008 vid 21:03

    @Mården 436871 wrote:

    måste säga att det var en dina bästa teorier på länge:)
    frågan är bara hur tusentals mäniskor lyckas drunkna varje år om man nu flyter så bra?

    För den delen, människor som legat döda i vattnet i nåt dygn eller så flyter inte, om jag minns rätt. Men annars så handlar det dels om att man inte måste sjunka flera meter under ytan för att drunkna. Det är så gott som alltid nedkylning med i bilden. Om du hamnar i en rejäl ström som suger ut dig några kilometer från land så kommer du antagligen göra slut på en del ork på att försöka simma mot strömmen och då har du mindre energi kvar att hålla kroppsvärmen med, och vatten kyler bra. Antagligen har du näsan ovanför vattnet så länge som du är vid medvetande men så snart du blivit medvetslös av nedkylning så börjar du antagligen dra in vatten i lungorna, och sen går det fort…

    Sen är det som sagt inte ovanligt att det finns alkohol i bilden. Är du full kyls du ner fortare och gör antagligen dummare saker än om du hade varit nykter.

  • rasmus_w

    Medlem
    5 januari, 2008 vid 21:06

    @kronaldo 436973 wrote:

    Det ska jag göra fastlandsguten!

    Efter att ha sett surfbilderna och filmer från gotland är jag mer än sugen på att åka dit och surfa! :laugh:
    Det verkar finnas olika åsikter om huruvida strömmarna kring pallkanterna är farliga eller ej… Det får bli en ordentlig flytväst och ha sällskap med nån mer surfare ut. Vart är pallkanterna värst?

    Som sagt, varje år dör folk vid pallkanterna, så ha respekt för dem. Däremot sugs de som dör inte ner, de sugs ut, men de dör likförbannat av det.

  • donpedro

    Medlem
    6 januari, 2008 vid 11:02

    Har du testat Rasmus??

  • rasmus_w

    Medlem
    6 januari, 2008 vid 14:09

    Nej, och jag testar nog inte utan livlina. Men i mina öron låter pallkantsströmmen mycket farligare om den är riktad utåt än nedåt. Trots allt, vi snackar inte om en smal ström som man kommer ur genom att simma tio meter längs pallkanten.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Strömmar runt gotlands kust?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.