• Publicerad av surf-maccan på 3 juni, 2007 vid 18:47

    Jag söker nya stroppar då jag knappt får plats med foten i mina orginalstroppar på min Naish Vector 05. Så är det DaKine Core Contoure som gäller? Är dom större å lättare att få i foten i än orginalstroppar?

    oldschool svarade 16 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • ola_p

    Medlem
    3 juni, 2007 vid 20:00

    Får du inte in foten i orginalstropparna så har du antingen elefantfötter, eller misslyckats med att justera dom.

    Contour stropparna är hursom sjukt bra (bäst), dom lämnar lite mera bredd kvar, vilket är en fördel om man tycker att orginalstropparna är för smala. Själv hade jag hellre haft det tvärtom. (men att ordna en större/bredare bricka går bort, då jag redan kör mina i största läget, och mindre vill jag inte ha)

  • nlc

    Medlem
    3 juni, 2007 vid 20:11

    Kan bara hålla med Ola här, kör själv en Naish Vector 06 och har inga problem med att öppna upp och justera originalstropparna. Har ökat storleken lite bak för att lättare få in fötterna med 4mm neoprendojor.

    Däremot har jag kört med NP:s “deluxe” stropp och den var ju tajta som oskulder och inte alls särskilt justerbara…

  • Oregistrerad

    Gäst
    3 juni, 2007 vid 20:12

    @Surf Maccan 388082 wrote:

    Jag söker nya stroppar då jag knappt får plats med foten i mina orginalstroppar på min Naish Vector 05. Så är det DaKine Core Contoure som gäller? Är dom större å lättare att få i foten i än orginalstroppar?

    Standard stropparna som följer med starboards 07 brädor är grymt sköna! lätta att justera också!

  • surf-maccan

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 05:29

    Jag får väl försöka å förstora de så myckte som möjligt, men jag vill att det ska vara hyfsat lätt att komma i dem på vattnet. Om inte det hjälper så blir det nya stroppar.

  • ola_p

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 06:50

    Contour stropparna är absolut lättare att ta sig i och ur, dom står bättre..

  • frasselinho

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 12:24

    har samma problem med min vector – 05.
    visst går de att göra större, men själva “fodralet” till stroppen är då mer eller mindre omöjligt att få runt, man kan glömma att stänga kardborrsbanden.
    samma för dig surf maccan?

  • surf-maccan

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 14:39

    Jo, de blir inte så mycket större, antingen så blir de högre å smalare eller vice versa. Så nya stroppar å ett bomskydd står högt på inköpslistan!

  • oscar

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 15:57

    Alla verkar så lyriska över contourstropparna så innan alla köper innan att testa så kan jag säga att jag tycker att dom suger….så testa först, mina fötter tyckte inte om dom….

  • surf-maccan

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 16:02

    Jo, men var ska man prova sådana? Någon annans på klubben?

  • rasmus_w

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 23:43

    Jag brukar alltid justera om mina stroppar beroende på om jag seglar barfota eller med skor. Gillar stropparna tajt och hatar när de är det allra minsta för stora eller för tajta. Ni som kör med core contour, kör ni med samma inställning jämt eller justerar ni om? Är inte det ett jäkla jobb om man inte kan justera dem som man brukar?

  • lars_k

    Medlem
    5 juni, 2007 vid 05:54

    Lite jobb med mejseln är det ju värt för att få rätt känsla i stropparna. Jag kör iofs alltid med skor så jag ändrar inte justeringen. Det jag tycker är bra med Core Contour är att man kan ha dem rätt stora och ändå sitta fast riktigt bra.

  • ola_p

    Medlem
    5 juni, 2007 vid 06:37

    Jag kör inte barfota, men med sommarskorna så ställer jag ibland ner hoppstroppen (ena framstroppen alltså) ett steg..

  • rasmus_w

    Medlem
    5 juni, 2007 vid 11:36

    Ojdå. Är det alltså vanligt att köra med skor året om? Jag avskyr skor och tycker de är ett nödvändigt ont när vattnet är svinkallt, så fort jag kan segla barfota utan kylskador på tårna gör jag det.

  • nlc

    Medlem
    5 juni, 2007 vid 11:57

    Det är väl en smaksak med skor på sommaren. Om man måste klättra över sylvass flinta för att komma till vattnet så är det ju helt klart skönt med lite skydd, men om man har en len fin sandstrand att starta ifrån så kör jag hellre barfota.

  • rasmus_w

    Medlem
    5 juni, 2007 vid 12:09

    Jo det är väl nackdelen med att köra barfota. Man har ju utan tvekan fått fötterna lätt filéade några gånger. I mälaren finns det nån slags snäckor som är bland det vassaste i snäckväg jag råkat ut för. Ibland räcker det med att snudda vid dem för att få ett rejält sår.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.