Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stubbster eller Hammerhead?

  • jesper-b

    Medlem
    20 november, 2014 vid 22:07

    Lätt förenklat tror jag nog man generellt anser i surfvärlden (vilket påstående) att om man rundar av en squash så kortar man railen och tappar hold. Självklart ÄR det inte så svart och vitt, men det är nog så man resonerar. Sen kan man ju få release lite där man vill på en rail med steg och korta konkaviteter i outline. En vanlig std shortboard har inga steg men däremot en liten antydan till ett i form av en lite rakare eller till och med konkav kurva i outlinen ungefär vi sidfenorna.

    Tänker man sig en rätt rak och harmonisk outline på en hyfast kort performancebräda gäller nog det där lite förenklade resonemanget att en avrundad häck kar kortare rail än en med “hörn”, och därmed mer hold (väl på klant, i övergången kant till kant kan det kännas tvärt om).

    Självklart blir det en annan femma om man har en mer gun-liknande shape där bredaste punkten ligger länge fram och de raka railsen möts i en pin (eller en miniswallow) då får man ju både rak rail och smal häck: megakontroll!

    Snygga svängar föresten Ola!

    /JB

  • ola-h

    Medlem
    21 november, 2014 vid 10:12

    Ja, jag får helt enkelt se hur det blir i praktiken. Men det är ju inte hold när man bränner på rakt fram down the line som jag är intresserad av utan greppet i sväng och framförallt en mer “smooth” ingång i svängen.

    Min nya roundtail är ju också lite längre än min breda squash på original-Frugal.

    f77-hoo75.png

    Men sen beror det kanske också på vem man pratar med i surfvärlden. Även där är det ju en del hobbyteoretiserande ibland.

    På mina tidigare frugal-protos har jag gjort en del mindre justeringar av tailens rundhet och tycker nog att mer rundning HAR lett till bättre grepp (eller möjligen ett mer kontrollerat grepp?). I en kraftfull toppsväng är (för mig) det som spelar mest roll hur enkelt det är att få brädan “rätt”. Om man väl har den “rätt” innan man trycker till så sitter i princip alla brädor. Så det jag vill åt är som sagt att kunna kommer senare och framför allt bestämma mig senare för vilken toppsväng jag vill göra så då blir det viktigt att brädan inte kräver för mycket “setup” för att sitta.

    Men för att sätta det hela i perspektiv så gör ju små justeringar av outlinens kurva (se exemplen längre upp) MYCKET mer skillnad.

  • jesper-b

    Medlem
    21 november, 2014 vid 11:45

    Ja en himlans massa och olika teoretiserande är det! Jag har nollkoll, eller i vart fall väldigt lite koll, men tycker det är kul att försöka förstå, inte minst för mitt eget shoppandes skull. Vill ju inte hålla på och planka färdiga shaper utan försöka utveckla en egen filosofi. Därav mitt frågande här. Sen försöker man ju snacka med och läsa på både med attityden att respektera alla olika erfarenheter och teorier (hobby som pro), men även att det kan vara annorlunda. Sen kanske jag ändå slinter med elhyveln…

    /JB

  • ola-h

    Medlem
    21 november, 2014 vid 12:32

    Jo, det är ungefär samma för mig… minus elhyveln. Men en sak jag har lärt mig med åren är att inte hänga kvar för länge i initiala teorier som inte motsvarar den verkliga upplevelsen på vattnet. Och det värsta är att både hos mig själv och hos andra har jag noterat hur dylika teoretiska förförståelser tenderar att bli självuppfyllande. Kanske för att man egentligen inte känner någon skillnad alls när man seglar eller ännu troligare (och en fundamental egenskap i den mänskliga psykologin, som du vet, Jesper) för att man tar fasta på upplevelser som stödjer ens teorier och förkastar, ignorerar eller inte ens märker upplevelser som talar emot ens teorier.

    En ytterligare svårighet är ju att det är så sjukt tråkigt att bara göra två identiska brädor med (t ex) olika tail. Detta skulle visserligen kunna vara bra om det var systematiska empiriska studier vi sysslade med. Men det är det ju inte. Så därför tenderar jag oftast att göra “helt nya koncept” istället för att småfila på detaljer på något som redan funkar.

  • challgren

    Medlem
    21 november, 2014 vid 13:38

    Från Surfline.com :

    a) The SQUARETAIL. Water moves straight off the rail line, which is cut off, boom, just like that. It also moves abruptly straight off the square edge behind the back fin. The squaretail gets rid of a lot of water very quickly, which makes it a very fast tail shape; but since the water’s all dumping off a straight edge with no modulation of the flow, the squaretail tends to turn awkwardly in “jumps” from rail to rail, with little subtlety in between. The squaretail also permits a wider tail, preserving volume well behind the forward fins, which helps flotation. WK believes this shape suits a beginner surfer or one who’s experimenting with short, wide boards for small waves.

    b) The SQUASHTAIL. This is an adapted squaretail, with some of the benefits of quick release and width for flotation, but the rounded curves off the rails provide some subtle modulation in turns. A “tradeoff” tail, well suited to a wide range of surfers in most waves between two and eight feet.

    c) The PINTAIL, or round pin. Water moves off the tail and rails in a diffuse fashion, in a wide range of angles. Since it has a lot of options in that nice curve toward the final pin, the water takes more time to break free. Thus the pintail doesn’t have the raw acceleration of a square or squashtail, but what it lacks in off-the-mark speed it gains immensely in control and subtlety of turning angles, and the generally narrower immediate tail area fits better into barrels than either square or squash. A common tail shape among elite pros, particularly in surf over six feet.

    d) The SWALLOWTAIL. Referred to as a “double pin” by at least one of its pioneers (Bob McTavish), the swallow blends a square’s instant rail fall-off with some of the pin’s tube-fitting and turning subtlety. Swallows release concave bottoms better than most other tail shapes and also allow a wider tail shape, which makes ’em popular among some high performance surfers in the nitro-small-wave hotdogger range.

    e) The DIAMOND is a largely superseded attempt to soften the square’s hard edges and preserve some of its release speed. Its job is now done more effectively by the SQUASH.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    21 november, 2014 vid 15:40

    Hur mycket behöver kurvan ändras innan man märker skillnad (och när blir det ett nytt koncept, subjektivt antar jag?) Olika på rocker o outline förstås?

  • dr-masse

    Medlem
    21 november, 2014 vid 15:41

    Oah, äntligen en äkta nirdtråd på konfen!

    Jag tror, precis som Ola och Jesper redan är inne på, att man ibland hänvisar vissa egenskaper, som exempelvis mer grepp, till en viss skillnad som är klart synlig, som exempelvis annan tail eller fenuppsättning, när det egentligen är något annat som har betydligt större påverkan på egenskapen som ligger bakom förändringen. Outline, rocker och railshape har ju sjukt stor påverkan, det är något jag lärt mig genom åren. Men jag kan fasen inte bedöma vad som är vad. Och har dessutom lärt mig att det är supersvårt att förvänta sig vissa egenskaper av en vågbräda bara genom att titta på den.

    Och jag är alltmer skeptisk till att överföra slutsatser från surfvärlden till vindsurfing. Inspiration tror jag är asbra, surfvärlden lägger ju ner minst 100 gånger mer resurser på design och shapande än vad vindsurfingen gör totalt, men många gånger tror jag att det skulle kunna vara bra att utgå benhårt från de unika förhållanden som vindsurfing har.

    Exempelvis lägger vi ju ett helt annat tryck på railen i vågridningen, vi tar med oss fart, sitter fast i två stroppar och har dessutom en tredje fot en bit fram på brädan. Själv tror jag vi kommer få se en helt annan typ av rail och outline på vindsurfingbrädor och tycker Tomas koncept är riktigt intressant på den vägen.

    Vad gäller Frugal och häckshape har jag också funderat en del på det där. Just grepp tycker jag är oväntat bra, framförallt i rejälare svängar (öh, med mina begränsningar…), men det kan kännas som att jag emellanåt liksom trycker igenom häcken i kortare manövrar. Som när man lägger det där sista trycket i slutet av en toppsväng.

    Ibland undrar jag om det inte är så att den rakare tailen har bra grepp så långe hyfsat mycket rail ligger i vattnet. Men när det blir mindre del av railen i vattnet, som i en toppsväng, så skulle mer kurva och längd längre bak kunna “hålla fast” bättre? När Filip testade min Frugal var det faktiskt en av hans kommentarer – “kul planka! men undrar hur den skulle vara med en lite rundare tail för mer grepp?”.

    För övrigt sjukt kul att det pågår så mycket hemmabygg och egen utveckling både här och där.

  • dr-masse

    Medlem
    21 november, 2014 vid 15:53

    Jo, kan dessutom inte undgå att undra hur en anpassning av de här skulle funka för vindsurfing…

    8985798.jpg

  • mag

    Medlem
    21 november, 2014 vid 18:33

    Att lära gamla hundar sitta är inte lätt. Vad jag tror rätt ofta gör att vi dissar vissa shaper, brädor, segel eller sportprylar är att vi tror att vi kan använda samma gamla halvkassa teknik och sen ska det vips av bara prylens enorma förfinade egenskaper göra oss till en pro. Exempelvis tror jag att singelfenans (lång rail, smal akter plus fena) och för den delen quadens enorma grepp (fyra ganska stora fenor) i vattnet vant oss vid att brädan kompenserar vår begränsade teknik. Och det är väl inget fel med det, inte minst på choppiga vågface. Men jag tror vi missar och dissar en hel del pga det tänkandet. Varje shape kräver sin teknik, varje seglares stil mår bäst av en viss shape. Nej, allt är inte statiskt över tiden. Men om jag ex tar min twin och kör som med min quad, utan att anpassa tekniken så dissar jag twin alla dagar i veckan. Vilket vore rätt puckat. Men det är iofs också ett val. Om jag kör Frugal som min vanliga bräda så kan jag nog inte automatiskt förvänta mig underverk. ( jag har inte testat den)

    Därför gillar jag Olas approach. Han verkar göra brädor som gör honom till en bättre seglare, i de situationer han vill förbättra. Sen gillar säkert flera andra hans shaper, men de dissas nog av minst lika många för att det inte passar deras stil, förmåga, målbild etc. Friskt vågat och minst hälften vunnet.

    Apropå kapade nosar hypen tror jag personligen den mest har att göra med enklare balans och rotation i luften på surfbrädor och supar. Och snabba brädor med rejält ax. Jag tror just nu inte de uppnår annat, men jag kan ha fel. Och jag älskar att de vågar prova!

  • rrd

    Medlem
    22 november, 2014 vid 14:25

    Hmm, brädorna har ju vissa likheter… Källa bild Fanatic: Boards WindsurfMag

  • ola-h

    Medlem
    22 november, 2014 vid 14:52

    Vilken korrelation!

    Så vem kan gissa orsak-verkan-sambandet?

    1. F har tittat på B(randman)
    X. B har tittat på F
    2. Det finns något bakomliggande som har inspirerat båda

  • rrd

    Medlem
    22 november, 2014 vid 15:34

    Eller en ren tillfällighet. Finns egentligen slumpen?

  • mag

    Medlem
    22 november, 2014 vid 21:55

    Blå segel!?

  • endy

    Medlem
    22 november, 2014 vid 22:56

    Eller så har båda kollat på [video=vimeo;76927274]http://vimeo.com/76927274[/video]

  • mag

    Medlem
    22 november, 2014 vid 23:28

    Jag vet inte hur länge Daniel Thomson (Tomo) testat sina vågsurfshaper?
    Är inte F o B en lite kantigare variant av Simmons planing hulls? Allt går i cirklar.
    http://www.gongsup.com/-Surf-Retro-Boards-.html?lang=fr

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stubbster eller Hammerhead?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.