Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Succé för havskappseglingen Sverige-Åland 10/9

Taggad: 

  • Succé för havskappseglingen Sverige-Åland 10/9

    Publicerad av swe2 på 11 september, 2005 vid 06:52

    Ett gäng förhoppningsfulla formula seglare samlades i Grisslehamn och gick igenom vägval , GPS koordinater och spekulerade lite om hur det skulle bli ute på havet med vågor och vind. Några seglare gjorde lite research och fick uppgifter om vindstyrkor up mot 8m/s ute på havet. Inne i hamnen var läget svårbedömt.

    Segel mellan 12,5 och 9,0 m2 riggades upp och fenor i varierande längder skruvades fast på brädorna. Spänningen steg, hade man valt rätt?

    Tiden rann iväg och strax blev det dags för start. Starten gick strax utan för hamnen samtidigt som Eckerö linjens färja kastade loss. Skulle vi komma före färjan till Åland?

    Strax innan start hördes ett skrik inne från kajen, vad hade hänt? Det fick sin förklaring några timmar senare.

    Så fort vi kommit ut från lä bakom land så kom de flesta i planing och racet var igång, molnen började spricka upp och solen började komma fram.

    Det visade sig snart att rätt kurs låg mellan halvvind och kryss så det var bara att speeda på över den relativt lättseglade sjön. I efterhand kunde vi se på GPS att seglarna nått farter upp mot 23,8 knop.

    Eckerö linjens färja som går i 15,3 knop blev avhängd! 🙂

    Ganska snart reste sig Åland över horisonten och seglarna i tät-klungan passerade Sveriges och Finlands sjöräddnings båtar och seglade in i farleden mellan Södra Västerskär och Fyren Gisslan, samtidigt blev vinden som pendlat mellan ca 5-7m/s lite lynnigare.

    Tidigare på havet växlade ledningen fram och tillbaka mellan Jona Ljungström och Jimmy Hellberg och när vi kom in mellan öarna så började segel valet göra sig gällande vilket gjorde att Jimmy började tappa och Stefan Voxby kom ifatt.

    Kampen hårdnade, nu gällde att ta så bra höjd som möjligt för att komma i bra läge inför målgången. Jona hade ett kritisk läge då vinden droppade och fören pekade rakt mot Glasskärs norra udde, skulle han behöva göra ett slag och tappa ledningen? Jona bet ihop och fick en vindby i sista stund och klarade udden med 10m!

    Samtidigt låg Jimmy och Stefan väldigt tätt strax bakom, vem skulle dra det längsta stråt?

    Här hade vi seglat hela vägen över Ålands hav och det var fortfarande en öppen affär, top 3 hade alla chansen att vinna.

    Ett par hundra meter före mål linjen, strax utanför Storby, droppade vinden och Jona tappade planingen, Stefan såg sin chans och kom hastigt närmare. Vinden kom tillbaka och Jona flög i mål som vinnare 13 sekunder före Stefan, Grattis Jona!

    Väl iland väntade intervju av lokalpressen i solskenet och väl kyld Tiger öl.

    1:a SWE 876 Jona Ljungström 1,22,41
    2:a SWE 2 Stefan Voxby 1,22,54
    3:a SWE 1 Jimmy Hellberg 1,26,54
    4:a FIN Peter AAlto 1,42,05
    5:a SWE 64 Johan Ekstedt 1,49,12
    6:a SWE Markus Björk 1,57,01
    7:a FIN Sara Beckman 2,14,58
    8:a SWE Johan Stang 2,18,04
    9:a FIN Sören Sundqvist 2,42,45
    10:a SWE Markus Robertsson 3,05,00
    11:a SWE Mikael Öhlund DNF

    Skriket I hamnen visade sig tillhöra Sören som i tidspressat läge insåg att han efter dragit av nedhalstampen för andra gången hade bilen på väg hem till Åland och stod i våtdräkt i Sverige utan pengar ……….

    Tack Johan Ekstedt och alla andra som varit med och ordnat detta fantastiska arrangemang!

    /Stefan

    alex_ svarade 18 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • imported_macts

    Medlem
    11 september, 2005 vid 07:22

    Grattis Jona till segern och övriga till en stark prestation!

  • stang

    Medlem
    11 september, 2005 vid 12:39

    Jepp,

    stort tack till arangörerna det var superkul att vara med!! grin.gif

  • rasmus_w

    Medlem
    11 september, 2005 vid 20:29

    Damn.

    Att börja fundera på att faktiskt ställa upp tre dagar innan racet är för lite. För många lösa trådar att hinna ta tag i, så det blev inget för mig.

    Hoppas nån arrangerar nåt liknande distansrace nästa år, eller kanske bara en längre utflykt nånstans. Man måste inte tävla för att det ska vara ballt att segla långt.

    Well, Grattis Jona till segern, och ni andra till att ha genomfört en himla ball grej!

  • petter

    Medlem
    12 september, 2005 vid 07:00

    Ärligt talat är alla ålandsrace under åtta timmar ganska larviga… wink.gif
    Grattis jona!!!!

  • swe876

    Medlem
    13 september, 2005 vid 08:08

    Tackar! grin.gif

    Det är speciellt att braka iväg mot horisonten och veta att där framme någonstans, där finns det land och dit ska jag. Extra spännande är det när man leder då man måste fokusera på både att hålla fart och se till att man seglar åt rätt håll!

    Till skillnad mot förra gången vi gjorde racet så var det perfekta Formula förhållanden den här gången. 5-7m/s över öppet hav och något mindre inne bland Ålands yttersta skär. Dyningen ute på havet var på runt en meter med stundtals vassa toppar, en och annan lite flygtur blev det men inget som var svårt att klara av.

    Tiden 1.22 mellan Grisslehamn och Berghamn torde vara något slags rekord för segling över Ålands hav. Det är dock ingen fantastisk tid för bräda, med ännu bättre förhållanden så går det absolut att slå.

    Stort tack till arrangörer och sponsorer som gjorde tävlingen möjlig!
    Johan Ekstedt
    Marcus Björke
    Vindsurfing.se
    Eckerö Linjen
    Tiger Öl

    Hälsnignar
    Jona Ljungström

  • stang

    Medlem
    22 september, 2005 vid 17:52

    Var det ingen som hade med någon kamera, vore kul med någon bild från spektaktet!

  • swe876

    Medlem
    4 oktober, 2005 vid 08:26

    Ålandstidningen från 12/9 med helsidesartikel om tävlingen landade precis i min brevlåda. Jag skannade artikeln. Maila mig om ni vill ha den!

    Förvisso skulle jag kunna lägga upp artikeln här men det är lite bökigt att först registrera en URL på någon gratissite. Någon annan som känner sig manad?

    /Jona

  • stang

    Medlem
    4 oktober, 2005 vid 09:12

    Du har mail grin.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 oktober, 2005 vid 05:36

    Håller med Stang om att det vore kul att se lite bilder. Gick och handlade en formulabräda direkt när jag kom hem så att jag slipper stå och guppa på en slalombräda nästa race. Trevligt gäng var det också. Har bara pysslat med freestyle/våg fram tills ålandsracet så det var en sorts uppvaknande att se folk knattra iväg i 4m/s confused.gif. Skulle Sara maila en gruppbild till Stang? Verkligen ingen annan på konfen som har bilder?
    Markus

  • stang

    Medlem
    11 oktober, 2005 vid 08:05

    Ahh det låter ju lysande, jag har fastnat benhårt i “formula träsket” av just den anlednignen, grymmt kul att bränna runt med helt enkelt!!!

    jag har inte hört något från Sara, men det kanske kommer något så småning om!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 oktober, 2005 vid 10:27

    Tjena Jag har endel bilder tagna ifrån färjan ska försöka lägga ut dom.
    Hur gör man??
    Har int testat förut.
    Micke

  • stang

    Medlem
    12 oktober, 2005 vid 11:01

    Kul!

    1. Registrera dig
    2. Gå in i Gallerit
    3. Klicka på “Ladda upp bild”
    4. Välj kattegori
    5. Browsa till dina bilder, du kan lägga upp sex bilder/gång
    6. Tryck på “ladda upp/skicka”
    7. Upprepa om du har fler bilder att lägga upp

  • stang

    Medlem
    12 oktober, 2005 vid 11:36

    Ahaaa här kommer två grupp bilder från Sara!

    [url=”http://www.surfzone.se/pp/showphoto.php?photo=1877&size=big&sort=2&cat=500]”]http://www.surfzone.se/pp/showphoto.php?photo=1877&size=big&sort=2&cat=500][/url]

    http://www.surfzone.se/pp/showphoto.php?photo=1875&size=big&sort=2&cat=500

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 oktober, 2005 vid 13:17

    Hmm, varför har en kille våtdräkt på sig? Nästa gång blir det formula för mig med så kanske jag också hinner byta om innan plåtningen…
    Markus

  • alex_

    Medlem
    12 oktober, 2005 vid 14:50

    fett, hur länge seglade ni? :O

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Succé för havskappseglingen Sverige-Åland 10/9

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.