Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sugen på första vågbrädan

  • ola_p

    Medlem
    28 juni, 2008 vid 11:06

    Har du kvar din större bräda och vill ha nått som är bra till 4.1/4.5 så skall du nog hålla dig under 80 liter.

    Vad gäller vågis vs. fsw/fw.. Det beror på vad du vill satsa på. En fsw/fw är garanterat roligare i habo ljung, men om ambitionen är riktig vågsegling så kommer du ha mycket mer ut av en vågis eller en vågorienterad freewave.

  • ola-h

    Medlem
    28 juni, 2008 vid 11:25

    “Everything considered” tror jag att av dessa brädor så blir Beast 76 bäst såtillvida du är freestyleinriktad (och då vore det i så fall bättre att byta storbrädan).

    Mistrals vågisar har rykte om sig att vara lättseglade och helt OK som freeriders. Jag tor du relativt snabbt kommer vänja dig vid den mindre storleken. Så fort det är drag i 5.0 är en sådan bräda i sitt esse och vid hårdare vindar, speciellt om du skall besöka vågställen, tror jag faktiskt du kommer både få det bekvämare och lära dig mer och snabbare på Beasten. Det är dessutom en perfekt allroundstorlek för en vågbräda för dig.

    Den större Beasten är också ett alternativ om du vill spela lite mer safe.

    Om du i alla fall väljer Syncron så tycker jag definitivt att du skall ta 76:an.

  • stinger

    Medlem
    28 juni, 2008 vid 12:17

    Jag väger strax under 70 kg.Till den här säsongen köpte jag en Mistral Beast 76 2007 års modell. Hittills har jag bara gott att säga om brädan, som alla Mistral jag har kört hittills är den lätt att “hitta rätt” på, plug&play liksom, i med mastfoten o fotstropparna o kör bara. Jag seglar 90% insjö, Vättern med hyfsade insjö-vågor och Roxen med mest chop. Brädan går som ett spjut, planar upp utan tvekan, svänger bra, går snabbt och med bra kontroll även med duktigt tryck i 4.2 över riktigt stökigt vatten, riktigt kul B&J-bräda (vågegenskaperna kan JAG inte säga nåt om men Nik Baker m fl har nog testat 😉 ). Jag har kört mest med 4.2 och 5.0 men jag var ute en vända även med 5.7 och det funkade det också. Tyvärr har jag inte varit ute i “riktiga” vågor än.

  • rasmus_w

    Medlem
    28 juni, 2008 vid 16:51

    Det finns en gammal tumregel som säger att kroppsvikten i liter är lagom för en allroundvågis, och att om man vill ha ytterligare en vågis för riktigt blåsiga/stora dagar så ska den ha tio liter mindre volym än allroundvågisen.

    Nu ska man väl ha klart för sig att “gammal” kan vara ett nyckelord, när man planar och “nästan-planar” så är shapen viktigare och att tumregeln funkar handlar nog mer om att många shapers anpassar sina shaper så att en 70-liters bräda ofta kommer vara lagom stor för en seglare på 70 kilo osv.

    Sen finns det så klart lägen när volymen kommer bita en i rumpan om man är extrem åt nåt håll. Säg att du har en bräda som är 75 cm bred och har 60 liters volym. Om man struntar i att den brädan antagligen är för tunn för att vara hållbar så kommer den visserligen plana lika lätt som en typisk 140 liters freeride men väger du 80 kilo så kommer du förr eller senare behöva simma hem.

    På samma vis kommer en hårdvindsinriktad shape med väldigt mycket volym ställa till det. Hu man än vänder och vrider på det så betyder stor volym på något vis att mycket av brädan befinner sig långt från dess tyngdpunkt och det påverkar hur brädan uppför sig i chop.

  • svennebanan

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 14:05

    Jag är också sugen på en första liten vågbräda för hårdvindsdagar. Jag väger förnärvarande 98 kg och undrar om det är dumt att satsa på en 95l vågbräda som första försök istf för en FSW på +110l?

    Stroppar, sele och vattenstart är utan problem. Gipparna har jag ofta lite otur med, men ju mer jag tränar desto mer tur har jag;-.

    Ett problem är att jag vill köpa begagnat och utbudet på FSW på +110 väldigt begränsat samt att jag är nöjd med freeride och lättvindsegenskaperna hos den Kona Surf jag kör nu.

    En +100 liters begagnad vågbräda skulle jag inte tveka på dock. Se min köpes om ni vill bli av med en sådan.

    Ursäkta trådkapningen, men det kändes lite onödigt med två nästan identiska trådar.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sugen på första vågbrädan

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.