Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing SUP träning Båstad

  • SUP träning Båstad

    Publicerad av sebbe på 28 mars, 2010 vid 09:02

    From denna vecka kör vi SUP träning/prova-på på onsdagar kl 17.30
    Som nybörjare kan man testa SUP, annars anpassar vi oss till förhållandena.
    Beroende på förhållande kör vi antingen vågridning eller lång distance pass.
    Kontakta mig i förväg om du behöver låna/hyra utrustning, mail eller tel.
    kontakt(ATT)bastadsurfskola.se

    rasmus_w svarade 14 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • alohavbg

    Medlem
    28 mars, 2010 vid 14:02

    Skulle gärna se en rubrik med Stand up paddle här på Steffo.

  • rasmus_w

    Medlem
    28 mars, 2010 vid 16:34

    På tal om det så är jag klart sugen på att testa S.U.P. här i Stockholm. Jag har för den delen redan testat, i ett helt vindstilla och platt Apelviken, på nån NSP-SUP som var jättebred och rejält tjock. Det var för den delen rätt kul att studera Apelvikens botten och om det hade gått lite vågor, eller bara varit gott om motorbåtar som skickat svallvågor så kanske jag hade varit glad över bredden, men på helt platt vatten kändes det rätt tråkigt, faktiskt.

    Det tog inte lång stund innan jag började testa hur långt bak eller hur nära kanten jag kunde stå utan att trilla av etc. Jag provade att paddla över viken så fort jag orkade ett par gånger. men tröttnade på det med. Det kändes som att vindsurfa på en 230 liters nybörjarpråm, kul i två minuter och sen tappar man intresset. Jämfört med alla kajaker jag provat var glidet obefintligt och för en som ibland lyckas dra rigg på en 86 liters bräda var utmaningen för balanssinnet noll.

    Vad som definitivt vore kul är att jämföra lite olika SUP-modeller. Som jag fattat så finns det allt mellan rena storvåg-SUPar till långsmala saker för folk som vill paddla ikapp. Plus då få lite rekommendationer.

  • falle

    Medlem
    29 mars, 2010 vid 10:46

    Vi kör en demodag i Stockholm i april.
    Signa upp dig (skapa konto) på http://www.fahlensurf.se så kommer info inom kort.

    /Falle

    Rasmus_W;603546 wrote:
    På tal om det så är jag klart sugen på att testa S.U.P. här i Stockholm. Jag har för den delen redan testat, i ett helt vindstilla och platt Apelviken, på nån NSP-SUP som var jättebred och rejält tjock. Det var för den delen rätt kul att studera Apelvikens botten och om det hade gått lite vågor, eller bara varit gott om motorbåtar som skickat svallvågor så kanske jag hade varit glad över bredden, men på helt platt vatten kändes det rätt tråkigt, faktiskt.

    Det tog inte lång stund innan jag började testa hur långt bak eller hur nära kanten jag kunde stå utan att trilla av etc. Jag provade att paddla över viken så fort jag orkade ett par gånger. men tröttnade på det med. Det kändes som att vindsurfa på en 230 liters nybörjarpråm, kul i två minuter och sen tappar man intresset. Jämfört med alla kajaker jag provat var glidet obefintligt och för en som ibland lyckas dra rigg på en 86 liters bräda var utmaningen för balanssinnet noll.

    Vad som definitivt vore kul är att jämföra lite olika SUP-modeller. Som jag fattat så finns det allt mellan rena storvåg-SUPar till långsmala saker för folk som vill paddla ikapp. Plus då få lite rekommendationer.

  • jesper-b

    Medlem
    29 mars, 2010 vid 11:24

    SUP är superkul. Ostkusten tror jag passar bättre än västkusten pga mindre vind. Det bökiga med SUP, i vart fall lite mer prestandaorienterade brädor är att hålla balansen. Som allt annat lär man sig ju det med, men det är bökigare att stå upp i en choppig, blåsig line-up än en glassig.

    Jag har både våg-SUPar och (snart) Race-SUPar som man kan få prova om man ber snällt. Har lite för mycket för mig för att arrangera några mer planerade utlåningar eller tester men är ni på t ex Torö och ser mig – fråga!

    Tänker dessutom börja shapa och bygga. Lite i smyg nu till mig själv, men mot övertalning kan det bli även till andra i höst. Blir självklart den optimala Torö-rippern som ligger i fokus, men blir nog även lite mer cruisiga och mer nybörjarorienterade shaper också. Ett delvis annat projekt är att plocka ihop en serie race-SUPar… men det är fortfarande mer på idéstadiet.

    Glida omkring på en fet nybörjarSUP i viken är väl sådär kul. En snabb kajak är självklart ballare. Med lite vågor eller en race-SUP är det helt andra upplevelser.

    Mer info tex: http://www.standupzone.com

    /JB

  • bicless

    Medlem
    29 mars, 2010 vid 13:30

    Nah Skwells SUPar man kan testa i stockholm, Kommer även köra demodagar i vår. Bild på nya race modellen.

  • sebbe

    Medlem
    29 mars, 2010 vid 15:28

    Håller inte riktigt med det där med west coats east coast snack.
    Väskusten är grym för att köra downwinds. Det är det jag kör mest, då är inte vind och chop ett problem snarare en rolig och krävande del av träningen. Men helt klart, köra i 7m/s+ motvind är inget man rekommenderar nybörjare.
    Kul med dina shape planer Jesper.

  • jesper-b

    Medlem
    29 mars, 2010 vid 17:23
    sebbe;603652 wrote:
    Håller inte riktigt med det där med west coats east coast snack.
    Väskusten är grym för att köra downwinds. Det är det jag kör mest, då är inte vind och chop ett problem snarare en rolig och krävande del av träningen. Men helt klart, köra i 7m/s+ motvind är inget man rekommenderar nybörjare.
    Kul med dina shape planer Jesper.

    100% korrekt, my bad. Tänkte mest på SUP-surfing i brytande vågor. Downwinders blir ju bättre desto mer vind och vågor. /JB

  • basse

    Medlem
    30 mars, 2010 vid 09:14

    Verkar som SUP’arna blir mindre och mindre som allt annat…. kolla Kai’s bräda ca 57sek in i filmen. Den håller sig knappt över ytan.

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=8vw092_UF44″]YouTube- Kai Lenny Stand Up Paddle Surfing in Hawaii. Red Camera cinematography by Mike Waltze[/ame]

    Rätt OK kört tycker jag!

  • sebbe

    Medlem
    31 mars, 2010 vid 10:54

    ja han vann världscupspremiären på Sunset har jag för mig.
    Men killen väger 50kilo så han kan nog SUPa på en shortboard nästan!!

  • jesper-b

    Medlem
    31 mars, 2010 vid 14:46
    sebbe;604010 wrote:
    ja han vann världscupspremiären på Sunset har jag för mig.
    Men killen väger 50kilo så han kan nog SUPa på en shortboard nästan!!

    Stämmer. Grymt att vinna den tävlingen då alla tunga namn var på plats och Sunset maxade ut rejält. Sett honom ståuppaddlande på en tunn vanlig longboard på att stökigt Hookipa så nog har han både kompetens och vikt för pyttesmå SUPar.

    Tror ni det blir någon SUP-explosion här hemma? Själv var jag löjligt stokad för nått och några år sen, men nu har nog vanlig surf tagit över mitt fokus (även om SUP självklart har sin plats och funktion: Havets SUV!).

    Trenden på Hawaii är väl annars att väldigt många riktigt gamla stela 10′ longboardgubbar numera SUPar klena sydsidevågor, ett litet men bitet rippersgäng som kör tunga norh-shore outer reefs, men att det är downwinders snarare än surfing på riktiga spots som växer mest.

    /JB

  • rasmus_w

    Medlem
    31 mars, 2010 vid 14:54

    Ja skan tänka mig att man skulle kunna få se en massa folk SUPa omkring på insjöar och i innerskärgården, som ett alternativ till en kajaktur.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing SUP träning Båstad

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.