Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Superfreak dacron ????

  • Superfreak dacron ????

    Publicerad av colle_screamer på 4 maj, 2010 vid 11:16

    Har kanske missat nån lång tråd angående detta men hittade ingen när jag sökte, så min nyfikenhet kvarstår… är vi stenålders män som inte förstått att detta är framtiden eller e det ett försök från hotsails att vara först men som kommer rinna ut med tiden. verkar ju lite underligt att dom andra tillverkarna inte följt efter ?

    lars_k svarade 14 år sedan 11 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • stoorfaen

    Medlem
    4 maj, 2010 vid 11:27

    Hur är dom att köra med?

  • surfslusken

    Medlem
    4 maj, 2010 vid 11:52

    OJ! Va har du rökt senaste 6-7åren?? E väl snarare så att Hotsailsmaui va först me att “återinföra” Dacronet. Som numera alla tillverkare, vissa mer andra mindre, intergrerat i sina segel igen.
    Super Freak är snarare ett sidospår till “traditionella” segel än “framtid” eller ersättare.
    De är helt annorlunda, känslan är svår att beskriva. Vissa gillar den så pass att dom inte vill köra nåt annat, andra trivs inte alls. Jag personligen skulle inte vilja nåt annat än Super Freak som 3,7a.

  • jesper-b

    Medlem
    4 maj, 2010 vid 13:56
    Colle_screamer;609861 wrote:
    Har kanske missat nån lång tråd angående detta men hittade ingen när jag sökte, så min nyfikenhet kvarstår… är vi stenålders män som inte förstått att detta är framtiden eller e det ett försök från hotsails att vara först men som kommer rinna ut med tiden. verkar ju lite underligt att dom andra tillverkarna inte följt efter ?

    Superfreak är det hotsailsmaui som säljer mest på harcore-spots som t ex Maui. Det började utvecklas för 10 år sedan och blir bara bättre och bättre. De övetygade SF-användarna är trognare än den Macigaste av alla Mac-användare. Har ett eget forum “Freak out” på http://www.hotsailsmaui.com Kolla in tråden “Flash your freak” eller vad den nu heter exakt!

    Finns så extremt mycket att säga om dessa segel att det inte finns utrymme för ens en liten sammanfattning här. Skulle jag välja en enda grej att skriva så skulle det inte vara att de är extremt bra survivalsegel (tål löjligt mycket vind), och inte att de håller bättre än det mest välsydda av alla tänkbara andra konstruktioner av vågsegel (t ex Smack), inte att det är löjligt lätt och helt överlägset för SUP-segling, och inte att du kan välja helt galna färgkombinationer och grafik, utan det skulle nog bli en lite rolig historia om när Barry Spanner satt och kollade Aloha Wave-classic för några år sedan (uppstod under några år som en lokal tävling med alla heta locals men inga utbölingsproffs):

    Barry satt och tittade på tävlingarna. Hans dåvarande bästa teamrider KP skulle snart köra sitt heat. Barry var sur som f-n (dålig försäljning) och dissade Superfreak rejält och högljutt inför ett lite gäng som satt runt omkring honom (till saken hör att Superfreak är EN viktig komponent i att Hotsaislmaui går som tåget, inte minst på både Mauisails och Hots hemmamarknad Maui). En av de som satt runt Barry var en skitduktig vågseglare Jeff från Kanada som spenderar vintrarna på Maui och älskar Superfreak. Barry sa bland annat att SF inte går att använda på tävling pga för dålig prestanda – hans segel var utvecklade just för att vinna tävlingar och för KP. Kannada Jeff sa ingenting men i sitt nästa heat gick han ut och slog ut KP ur tävlingen! Har för mig att Jeff kom till final, kanske vann han till och med?

    Detta blev en riktig snackis och när Jeff H (som ju designat Superfreak) fick höra om det kommenterade han det med: “Yes, for Barry it is all about winning competitions, for me it is the opposit – it is all about having fun.”

    En kort presentation av SF finns även på hotsailsmaui.se På kulingvarning.se finns några filmer som mer eller mindre helt handlar om SF!

    Kör så det ryker, vind om ett par dar!!!!

    /JB

  • surfslusken

    Medlem
    4 maj, 2010 vid 15:23
    Jesper B;609879 wrote:
    Kör så det ryker, vind om ett par dar!!!!

    /JB

    Ja håller den här prognosen kan de rent av bli 3,7 Super Freak i Gislöv på tors eftermidda!
    Isf lär de bli masthögt enligt rykten!!

  • endy

    Medlem
    4 maj, 2010 vid 19:41
    surfslusken;609886 wrote:
    Ja håller den här prognosen kan de rent av bli 3,7 Super Freak i Gislöv på tors eftermidda!

    Så lär det bli, dags att plocka ner 3,7:an från taket i butiken, nu kör vi!

  • jesper-b

    Medlem
    5 maj, 2010 vid 13:05

    Jag kommer inte ner till skåne (don’t mention the X) förrän fredag morgon, men jag har en extra SF3.7 som jag kan ta med om nån vill prova, givet att vind/segelstorlek räcker till. Fantastiskt fullpungbrallsegel är det!

    http://www.hhs.se/PMO/Pages/default.aspx

    /JB

  • imported_borje

    Medlem
    6 maj, 2010 vid 16:33

    Kör min första säsong med superfreak (inte mitt största segel dock 5,3) och kan bara säga att jag e positivt överraskad. Något mindre kräm i men gud va sköna att segla. De är lättare än icke dakronsegel och känns väldigt lätta i handen i exempelvis vågridningen. Så som minstasegel i en linje är de kanon (4,7 4,2), jag vill inte byta ut mina (om jag inte tröttnar på färgen vill säga) 🙂

  • oaxen

    Medlem
    7 maj, 2010 vid 09:02

    Jag kittade om till SuperFreak för ett år sedan.
    +
    De är ju allmänt kända för att tåla mycket vind. Det som förvånade mig var att när man lärt sig trimma seglen så går det att få igång dem tidigt också. De har ett breeeeeett vindregister!
    Funkar lika bra på Roxen som i Gislövs hammar.

    I sötvatten är det bra att låta dem torka så att de inte börjar mögla, å andra sidan torkar de ganska snabbt. Inget problem i saltvatten.
    Mitt enda “klagomål” gäller farten – det är inget segel att ligga och speeda med.

    Skönt att slippa årsmodellhysterin.

  • canoya

    Medlem
    7 maj, 2010 vid 09:22

    Jag har förstått att SF finns i stora storlekar också, men är de då mer lämpade för glidarsegling än “blasting”?

    Jag har ett nästan nytt NPZone 4,0 (-09 som jag tycker funkar bra och har ett ganska brett register. Kört en säsong i Wellington, NZ, med det där byig vind är det normala), gammalt lagat Simmer Onshore 4,5 (-02 välanvänt men riktigt skönt segel tycker jag), 2 st Simmer CrossOver (5,3 -04 och 6,2 -03 som jag också gillar mycket). Jag har HotRod-master i längderna 370, 400 och 430 så tanken att börja byta till HotSails segel ligger ju nära till hands. Jag gillar att kunna ” kliva på och skota in” och inte behöva pumpa och lura upp brädan i planing. Samtidigt vill jag att de minsta seglen ska “kännas som de stora” dvs. inte vara vingliga och känsliga för skotning utan mjuka och mer eller mindre ställa in sig själva och ge det där bottendraget så man kommer igång och ut genom vågorna utan för mycket finlir.

    Är SF rätt segel då eller ska man leta efter nåt annat?

    /Håkan

  • rasmus_w

    Medlem
    7 maj, 2010 vid 09:26

    Om de stora storlekarna också tål mycket vind så funkar de säkert till “blasting”. Så länge man inte tar med sig en gps och faktiskt mäter hur fort det går så är det hur mycket drag man har som avgör om det är glidande eller “blasting”.

  • imported_borje

    Medlem
    7 maj, 2010 vid 11:47
    canoya;610408 wrote:
    Jag har förstått att SF finns i stora storlekar också, men är de då mer lämpade för glidarsegling än “blasting”?

    Jag har ett nästan nytt NPZone 4,0 (-09 som jag tycker funkar bra och har ett ganska brett register. Kört en säsong i Wellington, NZ, med det där byig vind är det normala), gammalt lagat Simmer Onshore 4,5 (-02 välanvänt men riktigt skönt segel tycker jag), 2 st Simmer CrossOver (5,3 -04 och 6,2 -03 som jag också gillar mycket). Jag har HotRod-master i längderna 370, 400 och 430 så tanken att börja byta till HotSails segel ligger ju nära till hands. Jag gillar att kunna ” kliva på och skota in” och inte behöva pumpa och lura upp brädan i planing. Samtidigt vill jag att de minsta seglen ska “kännas som de stora” dvs. inte vara vingliga och känsliga för skotning utan mjuka och mer eller mindre ställa in sig själva och ge det där bottendraget så man kommer igång och ut genom vågorna utan för mycket finlir.

    Är SF rätt segel då eller ska man leta efter nåt annat?

    /Håkan

    Om man bara kör de mindre storlekarna i SF (4,7 och mindre) så “ska” det ju blåsa och att plana iväg då brukar ändå inte vara några problem, så ser jag det iallafall. Skulle det vara fisig 4,7 får man slänga på sin vanliga 5,3a. Men som sagt, men vindar över 10m/s blir det ändå inga problem om man inte kör i extremt byiga förhållanden, och då brukar det knappt hjälpa med icke dacron heller.

  • oaxen

    Medlem
    7 maj, 2010 vid 15:38

    Jag kör 5.5 som störst och är väldigt nöjd med egenskaperna både i vågor och lite bump & jump.

    SF 6.3:an byttes mot ett 6.3 CrossFire (FSW) med lite mer bottendrag.

  • ola-h

    Medlem
    7 maj, 2010 vid 17:52
    canoya;610408 wrote:
    Jag har förstått att SF finns i stora storlekar också, men är de då mer lämpade för glidarsegling än “blasting”?

    Ja och nej. Ett Superfreak kommer du (troligen) inte slå några GPS-rekord med. Men om inte max power och fart är den enda prioriteten är stora superfreak SJUKT bra segel. Jag skulle sträcka mig till att säga att 7.0 Superfreak är det bästa segel jag kört (om man med bästa menar i jämförelse med andra segel gjorda för liknande användningsområde). Efter att ha kört Superfreak 7.0 så undrade jag helt enkelt på fulla allvar varför NÅGON egentligen besvärade sig med att gör andra 7.0:or (förutom fullcambrade raceprylar som har sin plats).

    Man behöver lite mer yta för att komma igång tidigt, men sedan är känslan helt grym. Känns som en 5.9:a i manövrar och vikt, drar kanske inte mer än en normal 6.5:a, men håller sedan planingen som den 7.0:a det är.

  • lars_k

    Medlem
    9 maj, 2010 vid 10:31

    Har ett SF5.5, som jag köpte på Maui för att få lite mer drag att guppa runt med än med Naish session 5.0. Helt grymt för lättvindsegling i vågor! Kunde alltid hitta det lilla draget att vattenstarta med eller sakta guppa ut genom vågorna. På vågen är det lätt i handen och ställer sej helt platt och är supermjukt i manövrar och slag/gippar.
    Det drar bra upp i planing, dock händer det inte så mkt mer. Ett hårdare och stabilare segel fortsätter att acca med stabilt dragläge. SF flexar snarare ur och släpper ut vinden. Detta gör det säkert till ett grymt hårdvindsegel. Men “prestanda”? Nej.
    Vågridnings/manöver/kontroll -prestanda? Japp som fanken!
    Gillar det som fanken. Reser jag till Maui igen tar jag med 5.5 och kompletterar där med ett 4.7. Här hemma på wästcoast tror jag mina Goya Guru funkar bättre. Om det inte är tunn guppa/plana med lite vågor att rida dvs.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Superfreak dacron ????

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.