Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surf 2010 – Närvarhur?

  • Surf 2010 – Närvarhur?

    Publicerad av rasmus_w på 10 januari, 2010 vid 16:04

    Hallojs!

    Det känns dags att börja fundera på hur min surfsäsong 2010 ska se ut. Om jag ska resa nånstans, när jag ska göra det och vad jag vill ha ut av det.

    Om jag tittar i backspegeln så känns det som mina surfsemestrar i bästa fall har varit lite halvlyckade, plus att de i flera fall har varit skitdyra. Kan jag göra bättre i år?

    2008 åkte jag till Egypten och släpade med mig min freewave 86 och 5.7, 5.0 och 4.5. Om jag minns rätt var jag där i två veckor och fick ungefär fem dagars segling och bara någon timme med 5.0 eller mindre. Vilket i och för sig var tillräckligt för mig att inse att jag helst byter till mindre bräda när 5.0 börjar kännas stort, 4.5 på freewaven har en tendens att kännas väldigt skumpigt. Innan resan hade jag shoppat såpass mycket att när det inte blåste hade jag i stort sett inte råd att göra nåt annat än ligga under ett parasoll och ha tråkigt.

    2009 – tre veckor i Essaouira, Marocko. Mest vindstilla eller vind som hade funkat med 9.0 men inte med nåt som fanns att hyra. När det väl blåste var det 4.7, 4.2 eller 3.7 som gällde och jag insåg att jag hade seglat såpass lite att jag inte hade en chans att klara av det. Ofta orkade jag bara nån halvtimme eller så innan jag var så slut att seglet slets ur händerna på mig exakt när jag krokade ur och gick in i gippen. Ibland tog underbenen slut så jag knappt kunde stå på brädan när den flög fram på motocrossbanan till chop. Att flera av hyrbrädorna var glashala gjorde inte saken bättre, eller att riggarna, NP Zone riggade på tunga, billiga SDM-master, aldrig kändes annat än stumma och ryckiga, och att centret i Essaouira inte hade mindre brädor än freewave 86. De enda hängseletampar som fanns var korta saker, det ger sen planing och dålig kontroll.

    På plussidan kan jag iofs räkna saker som inte har saker att göra, Marocko kändes som en enda stor byggarbetsplats, kul att se att livet verkar bli bättre där. Sånt får mig att känna mig optimistisk inför framtiden.

    Efter det, två augustiveckor på Öland. Naturligtvis ingen sjöbris, bara en byig ostvind som var svår att göra nåt av. Eftersom jag lyckades glömma min nyköpta formulabom i farstun hemma i Stockholm blev det mest en massa underriggat pumpande med 5.7 på freewaven och väldigt lite planing.

    Sen kom årets enda verkliga ljuspunkt: En helt klockren dag på Roxen i slutet på september. Full power med 4.4:an och allt föll på plats. Med mer surf i kroppen orkade jag hantera en 4.4:a med fullt drag och kunde SEGLA, inte bara hänga som en snorloska i bommen och vara livrädd. Mitt 4.4 icon, riggat med rätt mast, visade sig vara ett mjukt och lätthanterat segel som jag kunde hålla fullt inskotat även i de hårdaste byarna. Newwave 75:an matchade 4.4:an perfekt och jag behövde inte försöka komma nåt nåt sätt att undvika att skramla sönder totalt utan att bli utmattad på två minuter. Plus, såklart att jag är uppväxt i Roxens chop och kan den typen av segling bättre än nån annan segling. Allt var helt enkelt rätt.

    Enda felet: det var ju bara en enda dag.

    Så hur ska 2010 se ut? Lite förutsättningar har förändrats. Jag har en formula så chansen att jag får segla en del under våren och försommaren har ökat. Det borde minska risken att jag kommer till ett blåsigt ställe och inte orkar segla. Jag har köpt nästan alla surfprylar jag behöver (bagar, en buss, våtdräkter etc) så chansen finns att inte allt blir lika dyrt i år. I gengäld har jag en restskatt på 8500 som ser till att det inte lär bli nån resa under vårvintern.

    Sen då? Om jag får tummen ur och ser till att motorn i bussen blir riktigt frisk (den gillar inte att man släpper gasen på låga varv när den är kall, luktar ibland bensin och sen påstår många att det går att få T4:an att dra mindre än 1,1 l/mil, när det är mycket stadskörning och korta resor kommer jag ibland nära 1,5) så känns en bilresa som ett alternativ, antagligen nån gång under sommaren då. Enda haken är att jag gissar att vi kommer få bensinpriser på uppåt 15 kronor litern i sommar. Dyrt även med en snål bil. Sen finns det gott om ställen där man får rådet “lämna inte kvar nåt i bilen när du surfar”, lätt att följa det om man bor i bussen.

    Flyga kan man göra när som helst på året men varje gång man reser blir kontrollerna fler och reglerna jobbigare. Man kan inte ta med så mycket prylar och så vidare. Dyrt kan det bli om resan är lång eller man väljer fel resmål.

    Tips? Kan jag segla så seglar jag helst med rejält drag i kanske 4.5 eller så, men grejor som funkar. Gärna ett ställe där det finns både plattvatten och vågor nära varann så jag kan komma igång på plattvattnet och ge mig ut i vågorna när jag känner mig mogen. Tidigare år har jag haft idéer om vart jag vill åka, just nu har jag ingen känsla för vart jag vill åka eller när. En variant jag funderat på är att åka till nån sån där kurs med nån teknikguru typ Guy Cribb, Peter Hart eller Jem Hall.

    Vad har ni andra för 2010-planer?

    canoya svarade 14 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • stefanlindmark

    Medlem
    10 januari, 2010 vid 17:02

    Du har ju shoppat upp dig på formulaprylar nu. Då borde du rimligtvis lyckas klämma ut massor av åkdagar här runt stan. Det har gått mycket lättare för mig att få åkbara dagar sedan jag började med formula. Trycker på ett P-7 12.5 nu så kan jag säkert krama ur några dagar till.

    Räknar själv iskallt med prick tre månaders vinteruppehåll. Sista åkturen för 2009 var 13/12 genom snöfall i Öregrund. Vårpremiären är planerad till 15/3 i Dahab och i Sverige 27/3.

    Fuskade lite lätt på soppslev igår för att stilla abstinensen. Gick väl halv-ok framåt, men det blåste för lite och var en aning för mycket snö på isen för att få någon riktigt bra fart. Skönt ändå att få greppa en bom igen.

  • rasmus_w

    Medlem
    10 januari, 2010 vid 20:57

    Absolut, så länge jag kan hålla mig hyfsat skadefri (det har gått rätt bra de flesta år så det borde ju gå rätt bra nu med) och inte kvaddar formulagrejorna i nån dum vurpa så borde jag få betydligt mer tid på vattnet. Visserligen upplever jag att man inte automatiskt får massa ork i hårdvind för att man seglar mycket lättvind (lättvind brukar vara mer styrka, hårdvind mer kondition), men känslan i en formula är betydligt mer lik känslan på en småbräda i hårdvind än vad känslan på min freeride var.

    Men det hindrar inte att jag tycker de senaste årens surfresor har gett rätt mager utdelning. I Hurghada augusti -08 så fick jag ungefär fem dagar vind, ungefär 5.7, på två veckor, och hade jag orkat segla heldagar i Marocko så hade jag fått ungefär samma antal seglingsdagar, fast på tre veckor. Så vad jag mest är ute efter är att få större andel vinddagar på mina surfresor. Plus att jag helst åker nån annanstans än till Gran Canaria i juli. Visst, man får segla 3.7 eller mindre jämt, men att bo på södra Gran Canaria känns lika kul som att bo i ett grustag…

  • canoya

    Medlem
    10 januari, 2010 vid 22:53

    Jag var på Rhodos (Ialyssos) veckan efter midsommar för 3 år sedan och seglade varje dag trots att de sa att det var ovanligt svag vind. Körde mest med 6-6,5 m2 och någon dag med 7-8 m2, alltså inte 4,5 som du vill ha men ändå 100 % utdelning. Normalt kan man tydligen förvänta sig att 5-6 m2 är lagom vid den tiden på året. Åkte från Landvetter på morgonen och kom fram till hotellet vid lunch och seglade på eftermiddagen samma dag! Ska man bara åka 1-2 veckor kan jag inte tänka mig att det kan vara värt att ta med egna prylar. Den uthyrning jag använde låg precis vid hotellet vi bodde på. Man fick en personlig bom som man hade hela tiden så att man slapp fippla med hängselelinor i fel längd när man bytte rigg. Alla segel (nya North Ice, Duke och Natural) var riggade med spänt nedhal och hängde i storleksordning så att man bara valde det man ville ha och satte dit bommen. North har ju dessutom markeringar för var hängtamparnas centrum ska vara så det var lätt att få det rätt när man bytte segelstorlek. Man hade en “egen” bräda som man förbokade (stort sortiment med nya/nästan nya F2 som alla var i gott skick). Ville man ha andra storlekar gällde först till kvarn, men det var aldrig nåt problem att hitta nåt som funkade.

    Bokade hotell och brädhyra genom Wallén.

    Seglingen var slalomsegling/bump&jump med lite dyning, ingen vågsegling (det är väl enda nackdelen med detta ställe).

    /Håkan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surf 2010 – Närvarhur?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.