Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surf som träning

  • Surf som träning

    Publicerad av newold_surfer på 21 maj, 2005 vid 08:33

    Är det någon som vet hurpass bra träning det är att windsurfa?

    Ja menar, man har ju mätt vilken energi som kävs för andra idrotter, borde ju gå att mäta surf med? En timmas tokdrag med lite vågor borde ju vara ganska energikrävande.

    Hade varit kul att veta, så man inte känner sig dum när man kommer hem å ligger å gråter i duschen efter 10 timmars surf.. 🙂

    rasmus_w svarade 16 år sedan 18 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 maj, 2005 vid 08:51

    Håller med vore intresant att veta! Kanske finns nån som sitter inne med lite fakta kring detta. Är ju bra att veta om man har råd med att käka pizza med några starköl efter surfen grin.gif tongue.gif
    Var det du som seglade i draget igår föresten?
    /jan

  • oaxen

    Medlem
    21 maj, 2005 vid 09:02

    Hej!

    Håller på att testa Garmins nya 301:a, en GPS med pulsmätare. Har varit ute två dagar i veckan ca 1 timme o 45 minuter. På den tiden hinner jag segla drygt två landmil. Men det som är mest intressant är hur man ligger rent pulsmässigt. Hoppas skärmdumpen kommer med. Huvuddelen ligger man på mellan 70 – 85% av maxpulsen. Det ger nog mer än man skulle kunna tro. Samtidigt har jag enligt 301:an bränt iväg ca 1300 kalorier.
    Jag har, i väntan på vinden, tränat med roddmaskin varannan dag sedan en och en halv månad tillbaka(ca 45 min / 30-35 km, 1000 cal / gång). Är nu nere i en vilopuls på 52 slag/min.
    Minst nio gånger var dessutom pulsen över 90% av maxpuls.
    Så nog tusan är det träning!
    Jag kommer ihåg en dag i Geraldton 1988 när jag struntade i lunchen och seglade vågor heladagen istället. All tillgänglig energi i kroppen gick åt, och lite till! Resultat: sängliggandes tre dagar och spydde som om jag fått influensan.
    Surfa och ÄT!

  • woodleaflay

    Medlem
    21 maj, 2005 vid 09:45

    Jag har kört en gång med pulsmätare här i våras. Min snittpuls under två timmars surf med paus i mitten låg på 137 vilket enligt min räknare motsvarade en förbränning på 2000 kcal. Sålunda en god förbränning.

    Sedan får man tänka på att man under de två timmarna inte kan småäta snacks eller fika en massa så där tjänar man en del också… wink.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 maj, 2005 vid 09:50

    30-35 km på 45 minuter??50km på 19.26 Concept2 rodd!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 maj, 2005 vid 11:06

    5km på 19.26!!Inte 50km.

  • the_novice

    Medlem
    21 maj, 2005 vid 11:14

    5 km på 20 minuter blir 15km/h = ca 7 knop? Jaha, so what?

  • oaxen

    Medlem
    21 maj, 2005 vid 12:16

    Nu har ju jag bara en simpel roddmaskin från Casall enligt den mycket enkla dator som sitter på hamnar jag mellan 30 – 35 km med ett tempo på ca 24 spm.
    Tyvärr klarar inte 301:an att visa kaloriförbrukningen när man tränar stillastående.
    Hur som helst har jag kommit igång med regelbunden träning som framför allt ger mycket fina valkar i händerna.
    Dessutom är det av större betydelse att pulsnivån ligger rätt. Efter 45 minuters rodd, inkl intervall, ligger jag på ca 65% av maxpuls, vilket är bra eftersom jag vill bli av med lite barlast samt öka uthålligheten.
    Rodden är bra för att den aktiverar så otroligt många muskelgrupper, m a o ökar genomblödningen = förbränningen.

  • stinger

    Medlem
    21 maj, 2005 vid 14:57

    Garmin Forerunner (?)301, funkar den även som speedometer på vattnet? Har länge dreglat över de där: Bra träningshjälpmedel (löptränar för att hålla våtdräktsformen) samt kul att veta hur fort man surfar.

  • oaxen

    Medlem
    21 maj, 2005 vid 18:10

    301:an mäter farten, dock bara i km/h!

  • rasmus_w

    Medlem
    21 maj, 2005 vid 22:49

    När jag var på Gran Canaria sommaren -93 så körde jag 3.5 nonstop på Arinaga från klocka 11 på morgonen till 17 på eftermiddagen flera dagar, andra dagar gick jag in en stund mitt på dagen och hällde i mig lite vatten och åt typ en bakelse.

    Jag måste ha varit extremt uthållig på den tiden, som återfallssurfare har jag kommit fram till att jag inte alls är nöjd med min nuvarande kropp, efter 3-4 timmar har den inget alls kvar att ge. Men kunde jag bli så uthållig då, ska jag väl kunna det nu med.

    En fördel: Dagens stora formulasegel verkar ha gjort massor för råstyrkan, jag är nog starkare än förr, men inte i närheten av min gamla uthållighet. Jag vill ha den igen!

  • getwet

    Medlem
    21 maj, 2005 vid 22:56

    Vill bara påpeka att en timme hård slalom kräver bra mycket mer energi än en timme på vågen…………

    Men egentligen vet jag inte eftersom jag är långt ifrån en duktig vågseglare och har svårt att avgöra hur mycket fys det kräver … wink.gif Vad jag däremot vet är att när en del surfare testar slalomutrustningen i hårda förhållanden och kommer upp ur vattnet 15 minuter senare så är dom helt slut…

  • rasmus_w

    Medlem
    21 maj, 2005 vid 23:08

    Det beror nog på hur man seglar. Jason Polakow och Fransisco Goya bränner nog rätt stora mängder energi.

    Men visst, medelsvensson bränner nog mer energi på en slalombräda, med fullt tryck på en liten slalombräda gör det ju grymt ont i underbenen efter en stund.

  • kamaaina

    Medlem
    22 maj, 2005 vid 02:25

    Sedan kan man ju alibi segla oxa, bara braenna fram o tillbaka….satsar man lite laer det ju braennas mer kalorier.
    /F

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 maj, 2005 vid 09:48

    Jaha,hur många meter drar The_Novice då på 20 minuter?

  • newold_surfer

    Medlem
    22 maj, 2005 vid 10:29

    Jepp jag seglade i gottskär i fredags…

    Men jag funderar kring det här med pulsen, 137 i snitt puls behöver väl inte betyda att man bränner mycket energi i längden. Jag menar 2000 kalorier i timman under säg 5 timmar skulle ju innebära 10 000kcal vilket är orimligt… Så vitt jag vet så är den högsta uppmätta enrgiförbrukningen 11 700Kcal men det var under ett dygn..

    Sen är ju frågan om det är aeroba eller aneoroba muskler man tränar, eftersom man inte får mjölksyra borde det vara aneoroba, och då blir väl förbränningen lägre?

    Det är intressant detta, har också spytt en gång. Men det berodde nog mer på överhettning.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surf som träning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.