Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surf som träning

  • bergelin

    Medlem
    22 maj, 2005 vid 10:38

    Har ingen aning om hur bra träning det är, men vad jag vet är att när man sufar de första 5 gångerna varje år så kommer man ofta hem och är trött i nästan alla muskler och har träningsvärk dagen efter i biceps, triceps, underarmar, ryggen och i viss mån också framsida lår och vader. Efter de här gångerna sedan så blir det inte jobbigt längre vilket borde betyda att man använder fler muskler än vad man tror..

    Och är man ute i kallt vatten så spänner man ju kroppen lite hela tiden vilket också borde bränna kalorier?? smirk.gif

    // Erik

  • calle_b

    Medlem
    22 maj, 2005 vid 13:30

    Absolut bränner man mer energi när det är kallt.
    Kroppen ska både palla med surfet och hålla värmen. Jag som är spinkig känner detta vääääldigt tydligt.

  • canoya

    Medlem
    27 maj, 2005 vid 06:17

    Jag tror att medelsvensson bränner mycket mer energi på/i vågen än på slalom. Tänk på allt simmande för att komma ikapp tappad utrustning, kämpande för att komma upp i vattenstart mitt i brytet och annat som amn brukar få träna på när man vågar sig ut i vågor och försöker på något som ligger utanför det man vet att man kan. smile.gif Slalom är mer mentalt tröttande dock, att ligga på gränsen till att vurpa och veta att gör man det kommer det att göra ont blir man också trött av.

  • rasmus_w

    Medlem
    27 maj, 2005 vid 14:21

    Nu tror jag du menar freeride. Freeridesegling, mest rakt fram med lite lagom drag i seglet, är lite ansträngande om man håller på länge, men så väldigt mycket att skryta om är det inte.

    Slalom, att köra med fullt drag i seglet timme efter timme är en helt annan sak. Det kräver massor av energi, jag känner mig själv rätt trött i överkroppen idag, jag körde 9.7 med rejält drag igår. Vissa brädor (t.ex. min 286:a) kräver dessutom underben av stål när man seglar för fullt.

    Att man bränner rejält med energi i freestyle och vågor är också rätt självklart, men jag gissar att det handlar lite mer om explosivitet, speciellt segelsnurrare seglar ju på gränsen till underriggade så seglingen rakt fram blir inte speciellt ansträngande*, men när det är dags att hoppa och tricka så kan man säkert bränna hur mycket energi som helst, i de flesta hopp finns t.ex. ett ögonblick när man hänger hela kroppstyngden i armarna.

    * det där blir förstås jävulskt ansträngande om man har såpass lite segel att man måste pumpa frenetiskt. Flitigt pumpande räknas som ett av de mest energikrävande momenten inom idrotten och är orsaken till att vindsurfingen anses som den mest fysiskt krävande av alla OS-grenar.

  • getwet

    Medlem
    27 maj, 2005 vid 19:43

    Tack Rasmus, du beskrev väldigt bra vad som krävs för ett slalom kitt i FULL sula…….tror det är få som upplevt det och vet vad det innebär. Att fisåka hör inte det till liksom!

  • ozman

    Medlem
    28 maj, 2005 vid 08:57

    Hallå!

    Jag tycker att jag har rätt bra kondis, med löp- och cykelträning flera ggr. i veckan plus styrketräning, och visst, plattvattensegling på freestyle bräda (jag kan inte hopptrick, men ändå) går an. Att segla på t.ex Torö är en helt annan sak. Jag har bara kört där en gång, i 3-4m vågor och ganska onshore förhållanden, och efter ett antal försök att komma ut genom brytet med dålig drag med spolningar som följd, och sedan att försöka ta sig in till stranden utan att ramla och förstöra grejorna över hala stenar i sjuk baksug, kan jag säga att jag sällan har varit så trött! Jag låg på stranden och kippade som en fisk i 10 minuter efter varje pass. Tröttheten var förstås delvis psykologiskt beroende på att jag var livrädd!

    Det är självklart en vanesak, men jag tror att vågsegling i utmanande förhållanden slår det mesta vad gäller jobbighet……

  • rasmus_w

    Medlem
    28 maj, 2005 vid 10:23

    Jag vet ungefär vad du pratar om och vad gäller vågsegling har jag kommit fram till att det man blir trött av är oftast inte så mycket seglandet som spolningarna. Att ligga mitt i brytet och få våg efter våg över sig är tungt i sig, men dessutom förlorar man massor av energi på grund av avkylningen! Man kan vågsegla i timmar utan att bli mer utmattad än vid vanlig segling, men efter ett par rejäla spolningar är man slut.

    Lösningen för latmaskar är som vanligt att inte vurpa. smile.gif

  • canoya

    Medlem
    30 maj, 2005 vid 09:47

    Som du säger så är slalom och formula mer statisk ansträngning är våg, träningsvärk i vaderna får man inte av vågsegling men däremot av att pressa slalom och formula med segel som känns stora.

  • jonhand

    Medlem
    16 maj, 2008 vid 07:01
    Oåxen;226969 wrote:
    301:an mäter farten, dock bara i km/h!

    Gammal tråde det här, Men iaf…

    Hur funkar det att surfa med forerunner? Håller den?

    Är sugen på att köpa den nya forerunner 405 men är osäker på hur den klarar saltvatten och bad?

  • imported_macts

    Medlem
    16 maj, 2008 vid 07:49

    @jonhand 465803 wrote:

    Gammal tråde det här, Men iaf…

    Hur funkar det att surfa med forerunner? Håller den?

    Är sugen på att köpa den nya forerunner 405 men är osäker på hur den klarar saltvatten och bad?

    Som med alla “vattentäta” GPS:er rekommenderas en aquapac

  • wisco

    Medlem
    16 maj, 2008 vid 12:58

    @Anonym användare 226901 wrote:

    Är ju bra att veta om man har råd med att käka pizza med några starköl efter surfen
    /jan

    Det tror jag verkligen att man har råd med. Sjælv har jag så gott som slutat med surfet, men långt ifrån slutat med pizza å starkøl och det mærks om man sæger så…

  • stoorfaen

    Medlem
    16 maj, 2008 vid 14:25

    tror det hänger sjukt mycket på hur bra teknik man har och hur man kör. Men jag som har kass teknik tror jag bränner uta ba faun, känns att kroppen är tömd efter en bra session. Det är nog svårt att käka tillräckligt efter ett 4-5 timmars.

  • mikaels

    Medlem
    16 maj, 2008 vid 20:23

    Den här killen verkar tycka det är bra träning, bortsett från löpning är det ju windsurfing han tränar, enligt intervjuer 😉

  • rasmus_w

    Medlem
    19 maj, 2008 vid 09:50

    @stoorfaen 465971 wrote:

    tror det hänger sjukt mycket på hur bra teknik man har och hur man kör. Men jag som har kass teknik tror jag bränner uta ba faun, känns att kroppen är tömd efter en bra session. Det är nog svårt att käka tillräckligt efter ett 4-5 timmars.

    Man måste inte slappa till sig och glida runt med minsta möjliga ansträngning bara för att man kan och har bra teknik. Bättre teknik kan användas till att hålla större segel, har man energi kvar och hud kvar i handflatorna så kan man se det som ett tecken på att man hade kunnat ta en storlek större segel.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surf som träning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.