Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfa i Jönköping

  • Surfa i Jönköping

    Publicerad av skansen på 27 januari, 2009 vid 00:39

    Tjena.

    Har blivit väldigt lite surf på sista tiden, rättare sagt så har det inte blivit nåt på 1½ år. Surfade förr med en polare men pga studier på olika orter har det inte blivit nåt med det nu, tyvärr.

    Bor då i Jönköping och har läst lite om surfingen omkring här, vad jag förstår så är det Landsjön som gäller och ibland Vättern (beroende på vindriktning?). Nåväl.

    Det jag egentligen är ute efter är nån eller några att surfa ihop med när våren börjar krypa fram. Det är ju inte lika kul själv.. Är inte jättebra, kan inte köra med sele än men lär mig gärna 🙂

    Så är det nån eller flera som vill ha sällskap, kontakta mig, jag vill!

    gatusurf svarade 13 år, 10 månader sedan 15 Medlemmar · 43 Svar
  • 43 Svar
  • joachim_larsson

    Medlem
    27 januari, 2009 vid 20:30

    @skansen 527519 wrote:

    Tjena.

    Har blivit väldigt lite surf på sista tiden, rättare sagt så har det inte blivit nåt på 1½ år. Surfade förr med en polare men pga studier på olika orter har det inte blivit nåt med det nu, tyvärr.

    Bor då i Jönköping och har läst lite om surfingen omkring här, vad jag förstår så är det Landsjön som gäller och ibland Vättern (beroende på vindriktning?). Nåväl.

    Det jag egentligen är ute efter är nån eller några att surfa ihop med när våren börjar krypa fram. Det är ju inte lika kul själv.. Är inte jättebra, kan inte köra med sele än men lär mig gärna 🙂

    Så är det nån eller flera som vill ha sällskap, kontakta mig, jag vill!

    Kul Jönköping är ju en bit till Motala, men här har vi ett extremt bra ställe som heter Varamobaden, kom hit och segla med oss vi är väl ett 30-40-tal när alla är ute, när det är hårdvind är vi folk från ett större område.

    http://www.varamon.com

    Vi kör träningar 2-3 ggr/vecka och alla har i princip en Kona ONE som bas och en del har en mindre och leker med.

    //Jocke

  • carrera

    Medlem
    28 januari, 2009 vid 08:01

    @skansen 527519 wrote:

    Tjena.

    Har blivit väldigt lite surf på sista tiden, rättare sagt så har det inte blivit nåt på 1½ år. Surfade förr med en polare men pga studier på olika orter har det inte blivit nåt med det nu, tyvärr.

    Bor då i Jönköping och har läst lite om surfingen omkring här, vad jag förstår så är det Landsjön som gäller och ibland Vättern (beroende på vindriktning?). Nåväl.

    Det jag egentligen är ute efter är nån eller några att surfa ihop med när våren börjar krypa fram. Det är ju inte lika kul själv.. Är inte jättebra, kan inte köra med sele än men lär mig gärna 🙂

    Så är det nån eller flera som vill ha sällskap, kontakta mig, jag vill!

    Tjenare!
    Då det ännu ligger is på våra sjöar här i inlandet så är det ju inte läge ännu
    direkt för 2009 års premiär!
    Jag bor på andra sidan Vättern (Habo) o jag kör också som du nämde på Land sjön eller Västersjön (plattvatten) uppe vid axamo flygplats!
    En annan höjdar sjö om du övar mycket manövrar eller speed o gillar när det är långgrunt (max 1,5m djup) är Mullsjön uppe i Hjo! Mullsjön är Kanon på det sättet att det är vindsäkert (statistiskt), sedan ligger det högt! (Mängder med vindkraftverk)!
    Förr var det fullt med seglare där men numera är man nästan alltid själv!

    Personligen åker jag oftast till kusten på helger osv. men i veckorna blir det ju lite insjösegling! Vi kan ju kanske sammåka till kusten?

  • skansen

    Medlem
    28 januari, 2009 vid 18:57

    @Carrera 527686 wrote:

    Tjenare!
    Då det ännu ligger is på våra sjöar här i inlandet så är det ju inte läge ännu
    direkt för 2009 års premiär!
    Jag bor på andra sidan Vättern (Habo) o jag kör också som du nämde på Land sjön eller Västersjön (plattvatten) uppe vid axamo flygplats!
    En annan höjdar sjö om du övar mycket manövrar eller speed o gillar när det är långgrunt (max 1,5m djup) är Mullsjön uppe i Hjo! Mullsjön är Kanon på det sättet att det är vindsäkert (statistiskt), sedan ligger det högt! (Mängder med vindkraftverk)!
    Förr var det fullt med seglare där men numera är man nästan alltid själv!

    Personligen åker jag oftast till kusten på helger osv. men i veckorna blir det ju lite insjösegling! Vi kan ju kanske sammåka till kusten?

    tjena!
    ja än är det för kallt men tjock våtdräkt har jag så behöver ju inte vänta till sommaren ändå 🙂

    låter som du har bra koll på var man ska vara vid olika förhållanden. följer mer än gärna med till olika ställen! kusten kanske inte behöver vara min första hållplats dock 🙂

    du kan maila mig om du vill så kan vi pratas vid mer, låter mycket intressant detta! skickar pm med adressen.

  • chris

    Medlem
    28 januari, 2009 vid 19:57

    Vi var några Jönköpingssurfare som körde Mullsjön i Oktober-November.
    Sjön är, som det sas innan, så grund och har stådjup över hela surfytan så det funkar bra även om det är riktigt kallt. Vi kommer att åka dit till våren också. Men det måste vara V eller NV om det skall funka.
    Annars är det bara att åka till Landsjön. Blåser det rätt är det i stort sett alltid surfare där.

  • johan-b

    Medlem
    1 februari, 2009 vid 18:06

    Tjenare,
    Flyttade tillbaks ner till Jönköping förra sommaren. Är väl lite av en nybörjare själv, så är ute även när det inte blåser jättemycket. Hittills har jag kört ensam men stött på lite andra surfare bland annat vid Landsjön. Vore kul att få ihop någon eller några fler att åka med. Får dra igång en tråd om att surfa i trakten när isarna smält.

  • lizajonzon

    Medlem
    2 februari, 2009 vid 07:38

    Hej,
    Jag började surfa för ett par år sen så är också nybörjare men skulle så gärna hitta några att surfa med i Jkpg! Får hålla koll på tråden här vad som händer…

  • joschen

    Medlem
    3 februari, 2009 vid 13:25

    Som gammal jönköpingsbo förvånas jag över att inte ens Vättern har nämnts…den är ju ändå rätt markerande i Jönköping. NV bortåt vätterstranden alt. kraftig V är inte fel..fina hoppramper kan bjudas på!

  • svenne

    Medlem
    3 februari, 2009 vid 13:40
    Joschen;528528 wrote:
    Som gammal jönköpingsbo förvånas jag över att inte ens Vättern har nämnts…den är ju ändå rätt markerande i Jönköping. NV bortåt vätterstranden alt. kraftig V är inte fel..fina hoppramper kan bjudas på!

    Jag undrar, var tog Judo-Freddan vägen?.. Han borde väl ha massor med Vätterntips. Jag grävde fram hans hemsida och där finns en hel del om Vättern.
    http://www.surfbussen.com/spotguidevattern.htm

  • carrera

    Medlem
    3 februari, 2009 vid 18:30

    @Joschen 528528 wrote:

    Som gammal jönköpingsbo förvånas jag över att inte ens Vättern har nämnts…den är ju ändå rätt markerande i Jönköping. NV bortåt vätterstranden alt. kraftig V är inte fel..fina hoppramper kan bjudas på!

    Vättern o Vätter stranden i all ära men det är ingen höjdar sjö precis! Dels ligger den med höga höjder runt om kring så på de flesta vindrikningar utom kring nordligt (rak på land)så är det grymt byig vind invid stränderna! Jag bränner lite slalom långt ute dock ibland, men så fort vinden kommer över 10-12 m/sek så är den svårkörd då det blir en krabb sjögång inte alls som på kusterna eller andra sjöar!
    Sedan behöver man väl knappast påstå det är en varm sjö hehe, nu finns det ju varma kläder osv, men inget hitt att behöva ha hanskar på sig långt in i maj/ juni typ iof olika från år till år!
    Bästa surf ställena i närheten av JKPG är Baskarp sand + Domsands badplats
    båda erbjuder som du säger härliga hoppramper vid rätt förhållanden!

    Sent i höstas var jag nere i Baskarp o var toksugen på surf då förhållandena var nästan perfekta. (kring Syd nästan mot SV) Går man i lång söder ut utanför Företaget Baskarp sand så får man sidshore o det blir kanon fina ramper och relativt långt mellan dem! Men då jag börjar bli gammal o vis så vågade jag mig inte i själv, iallafall inte när det är så kallt i vattnet o skulle något hände så skulle det bli jobbigt långt att simma till land då strömmen drar en från land!! Ganska öde plats dessutom.

  • skansen

    Medlem
    8 februari, 2009 vid 14:29

    oj, verkar som det är fler än jag som letar folk att surfa med här i jönköping alltså, kul! alla som är intresserade kan ju ha ett öga på tråden så får vi helt klart fixa nånting när våren och vindarna börjar komma!

    kanon det här 🙂

  • carrera

    Medlem
    9 februari, 2009 vid 14:17

    Tror denna Youtube länken varit uppe här innan men den visar ju lite av vätterns arga sida!

    http://www.youtube.com/watch?v=Ib9vkQt1rho

  • joachim_larsson

    Medlem
    9 februari, 2009 vid 20:50

    @Carrera 529479 wrote:

    Tror denna Youtube länken varit uppe här innan men den visar ju lite av vätterns arga sida!

    http://www.youtube.com/watch?v=Ib9vkQt1rho

    Skit häftigt, vättern är grym vissa dagar återkommer med något från Varamon snart.

    Joachim

  • judo-freddan

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 21:56
    Svenne;528532 wrote:
    Jag undrar, var tog Judo-Freddan vägen?.. Han borde väl ha massor med Vätterntips. Jag grävde fram hans hemsida och där finns en hel del om Vättern.
    http://www.surfbussen.com/spotguidevattern.htm

    Här e jag!:grin: Men vad gäller södra Vättern så vet jag nog inte så mycket mer än ni. Har testat Visingsö och Domsand men inget annat. Men lyckan är ju stor nu när Carrerra äntligen har avslöjat var Vätterns enda sideshoreställe ligger, hehe. Imorgon åker den in i guiden.

  • judo-freddan

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 22:12

    😡

    Carrera;528576 wrote:
    Vättern o Vätter stranden i all ära men det är ingen höjdar sjö precis! Dels ligger den med höga höjder runt om kring så på de flesta vindrikningar utom kring nordligt (rak på land)så är det grymt byig vind invid stränderna! Jag bränner lite slalom långt ute dock ibland, men så fort vinden kommer över 10-12 m/sek så är den svårkörd då det blir en krabb sjögång inte alls som på kusterna eller andra sjöar!
    Sedan behöver man väl knappast påstå det är en varm sjö hehe, nu finns det ju varma kläder osv, men inget hitt att behöva ha hanskar på sig långt in i maj/ juni typ iof olika från år till år!
    Bästa surf ställena i närheten av JKPG är Baskarp sand + Domsands badplats
    båda erbjuder som du säger härliga hoppramper vid rätt förhållanden!

    Sent i höstas var jag nere i Baskarp o var toksugen på surf då förhållandena var nästan perfekta. (kring Syd nästan mot SV) Går man i lång söder ut utanför Företaget Baskarp sand så får man sidshore o det blir kanon fina ramper och relativt långt mellan dem! Men då jag börjar bli gammal o vis så vågade jag mig inte i själv, iallafall inte när det är så kallt i vattnet o skulle något hände så skulle det bli jobbigt långt att simma till land då strömmen drar en från land!! Ganska öde plats dessutom.

    Har en teori om varför det blir bra där. Om du zoomar in med sattelitläget i guiden ser du att botten har en sänka. Såna sänkor har trevliga egenskaper när det gäller att skapa bryt och vågvrid. Detsamma händer vid Varudden, första spottet norr om Motalabukten, när det blåser 10+ på S-SO. Där ser man väldigt tydligt att det snabbt grundar upp och att vågorna träffar sandreveln i en vinkel som gör att de vrider in kanske 60-70 grader.

  • carrera

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 07:52

    @Judo-Freddan 529939 wrote:

    Här e jag!:grin: Men vad gäller södra Vättern så vet jag nog inte så mycket mer än ni. Har testat Visingsö och Domsand men inget annat. Men lyckan är ju stor nu när Carrerra äntligen har avslöjat var Vätterns enda sideshoreställe ligger, hehe. Imorgon åker den in i guiden.

    Undrade också när du skulle dyka upp här i diskutionen!

    Attans avslöjad hoppas det inte blir FÖR trångt på vattnet nästa gång nu då …asg 😉

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfa i Jönköping

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.