Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfa med pulsmätare

  • rasmus_w

    Medlem
    16 november, 2009 vid 21:35

    Sådärdå. Översta kurvan är från i lördags, jag hade pulsbandet på medan jag riggade och bytte om, det syns rätt tydligt var jag ger mig ut. Jag känner mig lite skeptisk till den tvära dippen ner till 49 bpm just när jag surfat klart och gissningsvis ligger i vattnet och samlar kraft för att orka bära upp grejorna/slöar. 49 bpm har jag typ när jag sover. Well, kan gps:er ge spikar så kan väl pulsmätare.

    Mellankurvan är i söndags, svagare vind och ett trim på grejorna som inte riktigt är korrekt formulastuk (bland annat satt bommen så lågt att jag nådde upp till den 🙂 ) och dagsljus. Puls som en rask promenad. Man ser väl ungefär hur dags jag klev i och ur vattnet och att jag riggade ner med bandet på.

    Sist en kurva från ett spinningpass där jag jobbade hyfsat hårt. Passet varade från 17:30 – 18:25 men jag tog på mig klockan hemma och fick lite bråttom när jag sprang ner till gymmet.

  • zurfman

    Medlem
    16 november, 2009 vid 22:07

    Efter ha kört ett antal spinningpass med pulsband så tror jag att jag kan säga att man kan glömma bort att styra pulsen under vindsurfande för att uppnå optimal träningskvalitet (som man gör på cykel-puls-pass mm)

    Visst kan man däremot se vad man hade vid vissa tillfällen, vilket kanske kan vara kul (?)
    Tror dock att det är bättre att träna puls-pass i träningsformer som är mer optimala för det, t ex spinning, löpning o kanske box-pass.

    Jag tror inte att “konditionen” är någon som helst begränsning vid vindsurfing, i så fall kan man nog lätt förbättra sin syreupptagningsförmåga mm. Det handlar nog mer om uthållighetsstyrka och uthållighet vid nära maxstyrka (ungefär som den avslutande fasen på ett hundrameterslopp), riktig max-styrka når man nog sällan.

    Ev kan även optimal vikt i förhållande till sina grejer påverka o då kanske man kan uppleva det som att det går bättre när man tränat konditionsträning, fast det kanske mest handlar om att man gått ned något i vikt(?)

  • rasmus_w

    Medlem
    16 november, 2009 vid 22:41

    Klart man inte kan styra pulsen när man surfar, det är ju vinden som gör. Jag surfar med pulsmätare för att jag vill veta ungefär vilka pulsnivåer jag typiskt har när jag surfar och hur de varierar med förhållandena. Det hjälper mig att bedöma vilken träningsintensitet jag har mest nytta av.

    Om du inte tror att konditionen är nån begränsning, prova att surfa fullpower 4.4 i stor elak chop i några timmar, alternativt att pumpa dig runt en OS-bana på RS-X i 2 m/s. Det förstnämnda jag kan intyga att det kräver kondition, det sistnämnda sägs enligt “de som vet” vara lika konditionskrävande som ett Marathonlopp.

    Jag har seglat fullpower 3.5 i sex timmar på raken, det finns ingen uthållighetsstyrka som räcker så länge, det är syreupptagningsförmåga som håller en kvar på brädan så länge.

    Surfare har en tendens att tro att deras surfande inte har någon träningseffekt, riktigt varför vet jag inte. Min gissning är att nybörjarseglingen är lagom fysiskt krävande för att utveckla kroppen i ungefär den takt som tekniken kräver det.

    Sen kan man ju ta en titt på den här filmen:
    [youtube_browser]VFKqbI52okU[/youtube_browser]

  • johanoeberg

    Medlem
    16 november, 2009 vid 23:14
    Rasmus_W;588558 wrote:
    Klart man inte kan styra pulsen när man surfar, det är ju vinden som gör. Jag surfar med pulsmätare för att jag vill veta ungefär vilka pulsnivåer jag typiskt har när jag surfar och hur de varierar med förhållandena. Det hjälper mig att bedöma vilken träningsintensitet jag har mest nytta av.

    Om du inte tror att konditionen är nån begränsning, prova att surfa fullpower 4.4 i stor elak chop i några timmar, alternativt att pumpa dig runt en OS-bana på RS-X i 2 m/s. Det förstnämnda jag kan intyga att det kräver kondition, det sistnämnda sägs enligt “de som vet” vara lika konditionskrävande som ett Marathonlopp.

    Jag har seglat fullpower 3.5 i sex timmar på raken, det finns ingen uthållighetsstyrka som räcker så länge, det är syreupptagningsförmåga som håller en kvar på brädan så länge.

    Surfare har en tendens att tro att deras surfande inte har någon träningseffekt, riktigt varför vet jag inte. Min gissning är att nybörjarseglingen är lagom fysiskt krävande för att utveckla kroppen i ungefär den takt som tekniken kräver det.

    Sen kan man ju ta en titt på den här filmen:
    [youtube_browser]VFKqbI52okU[/youtube_browser]

    Håller med, jag är helt slut efter en tuff session där man (pga dålig teknik kanske?) fått jobba som ett djur hela tiden.

    Tack för länken/videon, men vad är det för “föreläsare”…. Snyter sig i slutet?

    Han kanske inte tänkte på att han kan dela upp sin presentation när han sitter hemma 😉

  • rasmus_w

    Medlem
    17 november, 2009 vid 00:23

    Ja dålig teknik kan helt visst leda till att man får slita, men å andra sidan behöver inte bra teknik leda till att man inte sliter. Om man kan segla 5.0 och har så perfekt balans i grejorna att man knappt behöver använda händerna så kan det ju hända att man kan gå upp en kvadrat i segelstorlek om man nedlåter sig till att låta händerna jobba lite. Eller så provar man lite tricks man inte testat förr.

  • johanoeberg

    Medlem
    17 november, 2009 vid 09:41

    http://www.springerlink.com/content/e1u0w9y7d6ghmj6m/fulltext.pdf?page=1

    Här är säkert rapporten han talade om/refererade till i videon, dock måste man betala för den fullständiga… Vilket ju är helt rätt!

    Jag är dödssäker på att den ökade pulsen även bidrar till att energiåtgången är rätt betydande (det borde den ju vara om medelpulsen ligger vid 140-150 under ett pass på 4 timmar). Blev rätt slimmad i sommar, kände att det där lagret med underhudsfett tunnades ut rätt rejält 🙂 Tyvär är det nästan tillbaka nu 🙁

  • rasmus_w

    Medlem
    17 november, 2009 vid 11:00

    Klaret det är så. Orsaken till att pulsen ökar är ju att musklerna har energibrist så att hjärtat blir tvunget att jobba hårdare för att leverera tillräckligt med syre och bränsle.

  • davven

    Medlem
    17 november, 2009 vid 19:28
    Rasmus_W;588618 wrote:
    Klaret det är så. Orsaken till att pulsen ökar är ju att musklerna har energibrist så att hjärtat blir tvunget att jobba hårdare för att leverera tillräckligt med syre och bränsle.

    Vätskebrist har nog egentligen större inverkan på pulsen i det fallet, det är troligtvis ganska vanligt att många surfare slavar med vätskeintag.

    Det är inte konstigt att man blir helt färdig efteråt. Men svenska förhållanden bjuder inte alltid upp till dans, så då vill man utnyttja all vind som finns när det väl brakar lös, man skippar helt enkelt småpauserna.

    En ryggsäck med vatten/energikaka i är inte fel, hysta i sig lite snabbt vid tillfälle och sedan köra vidare.

  • stefanlindmark

    Medlem
    17 november, 2009 vid 21:12

    Vätskeförsörjning fungerar utmärkt att lösa med en sån här à 149 kr på Biltema. Nu när det blivit kallt fyller jag den med varmt vatten. Det är rätt mysigt att sörpla i sig som tröst när allt känns tungt och jobbigt och behåller värmen hyggligt bra. Går nog att möla ner en dubbel-Japp i lilla fickan också.

    27-032_l.jpg

    http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=90453

  • rasmus_w

    Medlem
    17 november, 2009 vid 21:53

    Eller Neil Prydes varaiant som jag kör med. Däremot gissar jag att vätskeförlusterna vid surfing varierar en hel del.

  • macedu

    Medlem
    17 november, 2009 vid 21:53

    Hepp!

    Lite dyrare men ack så mkt bekvämare :-).

    [IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Marcus/LOKALA%7E1/Temp/moz-screenshot-3.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Marcus/LOKALA%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]
    CAM-20322.jpg
    Camelbak
    Sabre 2L, Black

    Pris: 475,00k

    Tjej färger finns med 😉

    http://www.terrang.se/Products?segment=s10&program=&itemgroup=V%C3%84TSKESYST&sort=&filter=&page=0


    Och glöm ej MATERIALVÅRD = RENGÖRING

    10-4, OVER AND OUT
    :santa:

  • zurfman

    Medlem
    17 november, 2009 vid 22:12

    Syrebrist räcker för att pulsen skall öka…man kan ju få upp pulsen rejält efter en halvtimme på ett spinningpass…har ingen energibrsit då (om man ser till kolhydrat-biten)

    Att man kan köra 3 timmar o mer beror nog mest på en kombination av uthållighetsstyrka och snabb återhämtning…. Men god kondition har nog också en positiv effekt för att försörja musklerna med syre på ett effektivt sätt.

  • rasmus_w

    Medlem
    17 november, 2009 vid 23:04
    davven;588689 wrote:
    Vätskebrist har nog egentligen större inverkan på pulsen i det fallet, det är troligtvis ganska vanligt att många surfare slavar med vätskeintag.

    Det är inte konstigt att man blir helt färdig efteråt. Men svenska förhållanden bjuder inte alltid upp till dans, så då vill man utnyttja all vind som finns när det väl brakar lös, man skippar helt enkelt småpauserna.

    En ryggsäck med vatten/energikaka i är inte fel, hysta i sig lite snabbt vid tillfälle och sedan köra vidare.

    Iofs, vad medelpulsen ligger på säger rätt lite om man inte vet maxpulsen. En medelpuls på 140-150 innebär ca 70-75 % av max för mig och även under kortare surfpass, där vätskeförlusterna är försumbara har pulsnivån i rejäla vindbyar legat runt 85-90 % av max, och nånstans där ligger mjölksyratröskeln. Ett surfpass på åtskilliga timmar bör därmed innebära många pulstoppar där kroppen bygger upp mjölksyra så jag vågar påstå att även om vätskenivån troligtvis har sjunkit lite så är nog den överskuggande effekten att man tömt sina kolhydratdepåer nästan fullständigt och driver fram kroppen genom att använda (muskel-)protein som bränsle.

  • rasmus_w

    Medlem
    17 november, 2009 vid 23:19
    skarabe;588544 wrote:
    Hade varit sweet med lite stats.. Har kikat lite på detta bälte också, men blivit lite osäker då jag hittat en del forumtrådar där folk haft problem med Suunto-bältet i vatten. Dock betydligt mer prisvärt än en Garmin 310..

    Använder du medföljande program eller kör du nån tredjepartsmjukvara? Är det smidigt att använda i olika sporter och splitta värdena i programmet för att inte jämföra äpplen och päron?

    Jag hittade lite om att föregångaren, Smart Belt, hade en hel del problem men kollade inte vad det var för problem.

    Jag använder än så länge programmet som följde med, har inte letat tredjepartsmjukvara. Splitta kurvorna går, men jag har inte testat. Likaså går alla värden att spara i excel- och csv-format. Har testat det men brukar aldrig lyckas bli klok på hur excel funkar. Var jag skulle vilja hitta är en mjukvara i Linux som tankar ner all data och sparar den i nåt format som är enkelt att läsa in i matlab, det finns en del intressanta analyser jag skulle kunna tänka mig att göra i det programmet.

    Men man kan skapa mappar där man spar sina olika sessioner och välja vilka mappar man vill analysera, på så vis kan man jämföra olika spinningpass med varandra utan att blanda in löppass eller surfpass. Man kan också kategorisera kurvorna och bara köra statistik för vissa kategorier.

    En sak pulsklockan har (jag har både en pulsklocka och memorybeltet) som inte bältet har är möjligheten att sätta mellantider. Det gör att jag inte behöver gissa lika mycket varför pulsen ökade eller minskade vid en viss tid, det finns en markering i diagrammet för varje mellantid.

    Sen går det att ha bältet som vanligt bälte ihop med pulsklockan. Jag har testat att det funkar, i övrigt har jag inte använt det, pulsklockans vanliga bälte är bekvämare.

  • stefanlindmark

    Medlem
    18 november, 2009 vid 00:36
    MacEdu;588715 wrote:
    Hepp!
    Lite dyrare men ack så mkt bekvämare :-).
    CAM-20322.jpg

    Jo jag kollade på den också först, men kunde inte hitta motivation att lägga 3x pengarna eftersom den såg nästan identisk ut jmf med Biltema-säcken. Hade den även haft midjebälte skulle den suttit bättre, men det är nog främst munstycket som är enklare design från Biltema.

    MacEdu;588715 wrote:
    Och glöm ej MATERIALVÅRD = RENGÖRING

    För 149 kr? Nä nä. Då innebär materialvård = soptunnan & köp ny! 😉

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfa med pulsmätare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.