Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Surfbil, vad ska man ha?

  • Surfbil, vad ska man ha?

    Publicerad av spitchen på 22 oktober, 2010 vid 20:06

    Hello!

    Har funderingar på att köpa in en surfbil. Att kunna sova 2 pers under några dagar till en vecka. Är det någon som har erfarenhet av det? Är inte intresserad av någon större lastbil då jag bara har “b” kort.

    rrdrider svarade 13 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • jocke-g

    Medlem
    23 oktober, 2010 vid 06:18

    Jag tycker helt klart att en Disel buss som reggas om till lastbil eller campingbil är bästa lösningen. Vi har en VW från 2001 som drar 0,82l/mil och har en skatt på ca 4500:- Och den är fullt inredd och vill du så kan du få köpa inredningen då vi måste bygga om för att få plats för en 4:de familje medlem. Vi har allt från brädförvaring till kök och kyl i den sam säng som är 115cm bred.

    För oss finns det inget annat alternativ. Buss är bäst bara.

  • spitchen

    Medlem
    23 oktober, 2010 vid 21:30

    Ok, ja en VW är nog rätt bra i storlek också? Ford Transit var ju i ropet förr.. blir att ha lite koll på blocket då kanske.
    En vanlig större kombi blir för smått kan jag tro.
    Tack för svaret Jocke!

  • rrdrider

    Medlem
    24 oktober, 2010 vid 15:08

    Volvo 745

  • jocke-g

    Medlem
    24 oktober, 2010 vid 16:38

    Drar inte den över litern/mil, svårt att se det som en bra lösning framförallt med tanke på att man vill kunna sova i den.

  • rrdrider

    Medlem
    25 oktober, 2010 vid 06:37

    Jag skojar inte, den funkar fint för enstaka övernattningar vid bra surf.
    Har alla surfprylar i bilen, lägger dom upp på takbågar vid övernattning.
    Drar ca 0,8/mil, billiga reservdelar, en riktig slitvarg.

  • fiskmat

    Medlem
    25 oktober, 2010 vid 07:02

    Chevrolet Trans Sport! Grym komfort, lastar mycket, drar 0,8 på landsväg. Tredubbla inne i stan dock…

  • jocke-g

    Medlem
    25 oktober, 2010 vid 07:16
    RRDrider;637072 wrote:
    Jag skojar inte, den funkar fint för enstaka övernattningar vid bra surf.
    Har alla surfprylar i bilen, lägger dom upp på takbågar vid övernattning.
    Drar ca 0,8/mil, billiga reservdelar, en riktig slitvarg.

    Då kör du nog väldigt snällt med den eller så har du nog ett fatastiskt exemplar som drar lite. Som jag harförstått så brukar dom ligga på litern/mil.

  • yaddle

    Medlem
    25 oktober, 2010 vid 08:27

    hade också 745 förut. drog nog neråt 0,8 den också (landsvägskörning alltså). Min var det dock ofta något fel på, gick till skrot till slut. Vart väl aldrig särskilt dyra repararationer, men många. Sen hade den ju gått en bit också i och för sig. Tror jag köpte den runt 37 38 tusen mil och hade den till kanske 41 tusen.

  • spitchen

    Medlem
    26 oktober, 2010 vid 17:41

    Ja en 745 måste kunna gå..men klarar man att vara 2 om man ska sova skapligt? Det finns ju andra hyggligt stora combi bilar också.

  • rasmus_w

    Medlem
    29 oktober, 2010 vid 16:09

    VW multivan är trevliga. Bäddbara från fabrik, kylbox under ett säte, dubbla batterier, mörkläggningsgardiner finns som tillbehör.

  • svenne

    Medlem
    29 oktober, 2010 vid 20:44
    Jocke G;637077 wrote:
    Då kör du nog väldigt snällt med den eller så har du nog ett fatastiskt exemplar som drar lite. Som jag harförstått så brukar dom ligga på litern/mil.

    Inte dieseln. Jag hade en T4, 2,5 liters diesel med automat. Den snittade 0,7 trots fyllt skåp.

    745:an är på gränsen om man vill sova i den. Jag är knappt medellängd och det är tight.

  • spitchen

    Medlem
    30 oktober, 2010 vid 06:35

    VW multivan måste kolla in på nätet och se vad hur de ser ut.. verkar då bra 🙂

  • jocke-g

    Medlem
    30 oktober, 2010 vid 08:38
    Svenne;637783 wrote:
    Inte dieseln. Jag hade en T4, 2,5 liters diesel med automat. Den snittade 0,7 trots fyllt skåp.

    745:an är på gränsen om man vill sova i den. Jag är knappt medellängd och det är tight.

    Jag menade att 745 bensin brukar ligga på litern.
    Jag har ju själv en T4 2,5 Diesel som ligger på ungefär 0,82 i blandad körning med inredning i den. Men att hamna på 0,7 med vår har vi inte lyckats med vi har ofta 0,77 på längre sträckor men inte 0,7.

  • svenne

    Medlem
    31 oktober, 2010 vid 00:27

    Spelar iofs kanske roll att min T4 var sista årsmodellen innan T5:an kom, om din är lite äldre så går den nog lite dyrare. Å andra sidan drog min 760 under litern när det begav sig, så du har nog klumpfot. 😉

    Varför inte göra två frugor på smällen och skaffa en Caravelle med Volvo-motor. Jag håller precis på och pimpar Surfsafaris buss med en B23a. Snart ute på vägarna igen. 🙂

    20101024332-775177.jpg

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=9ohL51A03Zk&feature=player_embedded”]YouTube – VW Caravelle with Volvo B23a, first start.[/ame]

  • rrdrider

    Medlem
    31 oktober, 2010 vid 09:15

    745:an är en billig surfmobil för enstaka övernattningar, thats it.
    Håller med Rasmus_W om att Multivan är riktigt bra, Baksätets ryggstöd skulle dock varit delbart enligt min mening om man inte vill ha alla grejorna på taket, fäller man soffan blir allt ett lastutrymme, ja ni försår vad jag menar.
    Surfpolaren köpte en fin Multivan diesel, chippad 0,7 l/m. Jag avundsjuk? Nä…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Surfbil, vad ska man ha?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.