Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfnet-upprop till alla surfare i Stockholm!

  • Surfnet-upprop till alla surfare i Stockholm!

    Publicerad av fastforward på 2 juli, 2008 vid 11:49

    Jag tänkte försöka dra igång ett gäng som gör frekventa inrapporteringar till surfnet för att få lite större nytta av en i grunden bra idé.

    Vad är då surfnet undrar ni kanske – jo, det är en webbtjänst som den gode g!fvars har snickrat ihop på http://www.surfnet.se som samlar in och skickar ut observationer från användarna. Ett exempel:

    Jag tycker att en vindprognos ser bra ut och beslutar mig därför för att sluta lite tidigare från jobbet och sticka till Brevik. Väl framme mäter jag upp ca 7 m/s med min vindmätare. Jag beslutar mig för att testa med mitt 6.6-segel. Från min mobil skickar jag följande SMS till telefonnummer 72401:
    gpg stm 7m/s i Brevik, riggar 6.6 /ffw
    Detta meddelande går nu ut via SMS till alla personer som prenummererar på surfnet-utskick. Meddelandet ploppar även upp här på forumet och på surfnet.se. Andra surfare i sthlm ser mitt meddelande och får plötsligt en orsak att flexa ut lite tidigare 😉

    Som ni kanske förstår är detta väldigt kraftfullt om många personer använder det. Man blir mycket säkrare och slipper gissa på en prognos samtidigt som man kan utnyttja dagar då man inte hade en tanke på att surfa för att prognosen såg dålig ut. Ett exempel på detta är ju Fituna som kan leverera bra med vind även fast prognosen säger annat.

    Så, vilka är med?
    Att skicka ett SMS kostar inte särskilt mycket och orsakar en fördröjning på max 30 sekunder innan man riggar.

    Mer info hittar ni på http://www.surfnet.se

    gifvars svarade 15 år sedan 15 Medlemmar · 39 Svar
  • 39 Svar
  • jocla

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 22:40

    Japp, jag får bli bättre på att nyttja detta. Hade själv gärna tagit emot ett meddelande om att Fituna funkade idag(inte för att jag tror att det gjorde det).

  • gifvars

    Medlem
    3 juli, 2008 vid 06:04

    Surpriiiiiiiise… jag ä på! 🙂

    Öhhhmm, jag tror dock att den som får ett sms måste betrakta det som ögonblicksinformation, vad som händer en kvart senare med vinden ska inte den som skickat sms’et ställas till ansvar för. Överhuvudtaget så ska man inte känna det som ett ansvar att skicka in utan nånting glatt och enkelt… F-n, jag o Dileva borde bo ihop. 🙂

    Ska till Gotland om två veckor, så jag hoppas kunna leverera nåra finfina sms-observationer från ön, åtminstone östra sidan, Grogarnshuvet eller Ljugarn, mmmmmm… marabou.

    -Ni vet vem

  • fastforward

    Medlem
    3 juli, 2008 vid 06:39

    Nä du har rätt gifvars, det var därför jag skrev det som att “det är trevligt om man gör det” och inte att man måste.

    Precis, inga tvång, känner man inte för att skicka ett sms en gång utan vill ut och surfa så snart som möjligt så är det ingen som surar över det.

    Lycka till med Dileva, ska han bo på din soffa eller ska ni skaffa något eget?

  • fastforward

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 09:25

    Lite svalt intresse… synd

  • svenne

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 09:41

    Folk är för lata. För några år sen var det några som drev på SMS:andet men antingen har de slutat eller flyttat till surfvänligare ställen. Och nu är bara ett fåtal kvar som skickar.
    Jäkligt synd, eftersom det funkade riktigt bra förut.

  • schnitzler

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 09:49

    jag är på iden. kommer rapportera från näsa äng runt 11 imorrn om jag får det att fungera=)

  • svennebanan

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 09:56

    Ska skärpa mig. Tyvärr får jag ett rejält tunnelseende när jag för ovanlighetens skull är på plats och det blåser.

  • jocla

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 21:53

    Jag försökte faktiskt skicka ett sms idag men det verkar inte ha gått fram. (Det var i och för sig ett tag sedan jag använde denna tjänst men det har funkat tidigare).

  • gifvars

    Medlem
    5 juli, 2008 vid 07:59

    Tjena Jocla.
    Jag ska leta efter ditt sms, ikväll hoppas jag.
    Men fick du med alla taggar? Typ…
    “gpg stm jösses vare blåser på karlaplan…”
    Kolla även numret, det ska vara ett s k kortnummer, 72401.
    Det har ändrats vid nåra tillfällen.
    Återkommer.

    -JG
    Tomas sover på soffan…

  • pataba

    Medlem
    5 juli, 2008 vid 08:54

    Har försökt skicka flera gånger förra året utan att något kom fram och gav därför upp. Missar antagligen någon tag, har inte fördjupat mig i det. Jag ska försöka igen.

  • jocla

    Medlem
    5 juli, 2008 vid 09:36

    @gifvars 480279 wrote:

    Men fick du med alla taggar? Typ…
    “gpg stm jösses vare blåser på karlaplan…”

    Ah, som sagt var det ett tag sedan jag använde detta, hade för mig att man hade satt detta i settingsfältet när man lade upp sitt nummer. Nu vet jag vad det berodde på, du kan avbryta sökandet, tack. 🙂

  • schnitzler

    Medlem
    5 juli, 2008 vid 16:05

    jag prövade att skicka idag men det verkar inte kommit fram. tror jag hade med alla taggar=S

  • gifvars

    Medlem
    6 juli, 2008 vid 06:35

    Ok Schnitzler. Ska leta.
    Kan du bara tipsa om nåt ord som du hade med i sms’et? Vänta fåse du heter säkert schnitzler som nickname hos surfnet, återkommer…

    -JG

  • mexi_

    Medlem
    6 juli, 2008 vid 18:12

    skickade också igår utan att det kom fram…

  • gifvars

    Medlem
    6 juli, 2008 vid 19:05

    Mmm, jvla s k i t, det är nåt generalknas hos min sms-leverantör. Näe, det är inte Telia.:-)
    Jag begår harakiri i morron på nån offentlig plats, med en glasstrut, men ändå.
    Felsökning pågår, jag har jagat upp min leverantör ur hängmattan. Snälla hav tålamod.

    -JG

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfnet-upprop till alla surfare i Stockholm!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.