Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfställe med Kiteförbud

  • cajan

    Medlem
    8 juni, 2011 vid 21:44

    Du Janne.

    Du och frugan är välkomna till oss i Ystad.
    Vi har inga kite problem, men om dom kommer så är de välkomna också.
    Tror inte att dom gillar vår spot
    Själv tror jag på samarbete, vi är många som håller på med olika, men snarlika grejer. Och har mycket att dela med oss av varandra.
    Mina vänner utövar surfing, vindsurfing, SUP, kite, jetski, vattenskoter, wakeboard och segling.

    Mvh cajan 😉

  • benke-2

    Medlem
    8 juni, 2011 vid 22:00

    Jo men blåser det standard Klagshamn, (dvs ost 10 m/s)
    Då halvindar dom flesta från båten och och kör typ 800 meter fram och tillbaka i (nord/syd riktning). På det halvmetergrunda området som är ca 400 m brett. dvs 400*800m

    Vet inte om det hjälper att svänga undan för en nybörjare, för man lär ju krocka med nån annan så fort man svänger ändå, om det ska vara 20 kitare också på samma område..

    Man lär ju inte kitea på det djupa vattnet när det är frånlandsvind och innanför skolområdet verkar det vara i grundaste laget.

  • ag

    Medlem
    9 juni, 2011 vid 07:31
    andersbq;658367 wrote:
    … Men det är lättare sagt än gjort nu när man tagit bort möjligheten att kita vid Draget.

    Är det parkeringsförbudet du tänker på eller har det vidtagits ytterligare åtgärder för att få bort kitare/surfare från området?

  • v-thun

    Medlem
    9 juni, 2011 vid 07:36

    Stör mig också på kiteare men de e kanske framförallt när man själv står med vatten till knäna å inte rör sig ur fläcken:S

  • skanepaul

    Medlem
    9 juni, 2011 vid 16:48
    cajan;658396 wrote:
    Du Janne.

    Du och frugan är välkomna till oss i Ystad.
    Vi har inga kite problem, men om dom kommer så är de välkomna också.
    Tror inte att dom gillar vår spot
    Själv tror jag på samarbete, vi är många som håller på med olika, men snarlika grejer. Och har mycket att dela med oss av varandra.
    Mina vänner utövar surfing, vindsurfing, SUP, kite, jetski, vattenskoter, wakeboard och segling.

    Mvh cajan 😉

    Nä, det är ingen optimal kitespot, särskilt inte för en nybörjare.

    Men jag lovar att jag ska komma förbi och hälsa på nån gång, ni verkar vara ett gott gäng och det är vi också, surfet växer på sydkusten!

  • jat

    Medlem
    9 juni, 2011 vid 16:53
    andersbq;658367 wrote:
    I TT så är det inget principiellt problem mellan kitare och vindsurfare. De flesta som kitar är duktiga och lyfter bra på kiten när vi kommer speedande i 35 knop. Det som kan bli ett “litet bekymmer” är att kitarna ofta är där många samtidigt, ofta 20-40 stycken. Inget problem på vattnet, men på land så tar det extremt med plats. Dom som har ont av detta är de som arrenderar och sköter marken, dvs medlemmarna i hamnföreningen. Linor över vägen och ingen plats att parkera vid bryggan för dem. Det har uttalats ett önskemål från dem om att inte parkera bilar eller rigga på deras gräsmattor… Risk finns att det blir en låst vägbom. Lösningen på detta vore egentligen att sprida på sig, dvs köra på olika ställen. Men det är lättare sagt än gjort nu när man tagit bort möjligheten att kita vid Draget.

    Tycker TT parkeringsproblem/Hamnföreningsrelationen är en sak och relation mellan Kite och Vindsurf en annan sak.
    Kör Vindsurf ibland i TT. Håller med att det fungerar ypperligt med Kite och Vindsurf på samma ställe. Faktum är att jag tycker ju fler av både desto roligare. Finns ju fler att snacka med. Plus när jag är inne och riggar om har jag något kul att titta på.
    Jag vill inte att Kite och Surfing i TT skall leda till låst bom. Vi får väl tränga ihop oss då. Hellre tränga ihop oss än att sparka bort Kitare. Ser inte det som en lösning att sparka bort Kitare. Det är vi tillsammans som skapar parkeringsproblemet så låt oss fixa det istället för att skylla på den ena eller den andre. Det finns ju faktiskt plats för riggning av Kite på “rätt” ställe om vi alla parkerade lite vettigare. Jag själv brukar parkera rätt kass faktiskt, ta upp onödigt mkt plats. Jag skall tänka på det i fortsättningen.

  • rasmus_w

    Medlem
    9 juni, 2011 vid 20:11

    Janne: Inte är det väl så svårt att hitta kitefria ställen. De flesa ställen där skogen går ända ner till vattenbrynet brukar av nån anledning vara rätt fria från kitare. Det är väl jobbigt att launcha där eller nåt, vad vet jag. Här i Stockholm finns massor av såna ställen och där ser man sällan kitare.

  • cajan

    Medlem
    9 juni, 2011 vid 20:38
    Quote:
    SkånePaul Sv: Surfställe med Kiteförbud


    Nä, det är ingen optimal kitespot, särskilt inte för en nybörjare.

    Men jag lovar att jag ska komma förbi och hälsa på nån gång, ni verkar vara ett gott gäng och det är vi också, surfet växer på sydkusten!

    Du och dina vänner är alltid välkomna Paul..! :cool2:

  • drx

    Medlem
    10 juni, 2011 vid 12:08

    Jag röstar på att förbjuda följande på ALLA surfställen:

    Onshore
    Små slöa vågor
    Byig vind
    Kallt vatten
    Regn
    Snö
    Is

    Angående kite-förbud, får en stark deja-vu upplevelse från när jag började åka snowboard för 20 år sen och det var relativt ny företeelse i skidbacken, då var det nån gnällkärring som hoppade på mig i backen och sa att det var helt livsfarligt med snowboard för hennes dotter hade fått en sån i huvet när nån tappat den nerför backen. Hennes mål var att stoppa snowboardåkning helt som företeelse i vår backe pga detta, är väl ungefär samma mentalitet.

  • nikke

    Medlem
    10 juni, 2011 vid 12:54
    Badjanne;658282 wrote:
    Surfställe med Kiteförbud
    I många år har Surfclub Klagshamn varit förskonade från kiteinvasion.
    Sedan klubbens arrende gått ut har kitarna nu med lagen om alle mans rätt tvingat sig in på det lilla område vi skött och vårdat under snart 27 år. Jag har i många år skött skola och uthyrning och kanske framför allt tagit hand om våra goa kids. Badjanne var mannen man gick till för att få råd och tips eller låna en pryl. Samtliga uppgifter har jag nu lämnat och ingen annan är intresserad att ta över. För mig handlar det om säkerhet och ansvar men även att trivas vilket jag inte gör längre med kitare i min närhet som har noll koll på vad dom gör.

    Jag vet att många vindsurfare delar min åsikt men jag vill inte starta någon debatt om kite-vindsurfing. Det får någon annan i så fall göra i en annan tråd.

    Vad jag däremot är ute efter är tips om platser där jag kan avnjuta den passion jag har för vindsurfing de år jag har kvar. En tid jag tänkte använda för att ideellt hjälpa till att utveckla vindsurfingen, men tyvärr den motivationen har försvunnit.

    • Haga Park är enda stället med kiteförbud i Sverige som jag känner till.
    • I Holland finns otroligt många
    • I Italien också många. Garda, Gargano
    • Tyskland
    • Bonaire
    • Curacau
    • …..
    • ….

    Jag har tyckt länge att surfklubbar ska vara wind, kite och vanlig surf. Kläm in alla stilar i samma klubb, det handlar i slutändan om den underbara känslan att surfa på vattnet oavsett vad man surfar med. Men visst, kitare som lär sig kan vara ett riskmoment men kan inte folk PRATA med varann eller är alla stumma nuförtiden?

    Säger bara mer kite åt folket och jag är windsurfare! 🙂

  • jakobb

    Medlem
    10 juni, 2011 vid 13:47

    haha herregud. varför startade du den här tråden från början? Det här är ditt jävla problem och det är ingen annan som bryr sig.

  • rad

    Medlem
    10 juni, 2011 vid 15:09

    ..euhm, BadJanne, den där bilden du postade…grymt farlig situation!

  • rrd_z

    Medlem
    10 juni, 2011 vid 19:39

    de alla pratar om är att nybörjare är farliga.. Jag kan tycka som är ny att många inte tar hänsyn till att folk är nybörjare. man åker väldigt nära vilket.. ser man att någon är ny och står fel.. säg till den personen att flytta sig längre bort så han/hon kan öva i lugn och ro. Allt handlar om rent jävla fjolleri som 13-åringar håller på med.
    Kan man inte föra ett vanligt samtal eller ge lite råd. Här i apelviken får man t.o.m hjälp av vindsurfare när man behöver launcha.. visst fnns de vindsurfare som inte gillar kitare..
    med detta vill jag säga att alla måste ha rätt att vara nybörjare och så länge de inte är förbud så är de snällt till att tiga och istället ge ett gott råd till vart man bäst kan stå och försöka utöva sin grej i lugn och ro !!

  • bananen

    Medlem
    10 juni, 2011 vid 19:57

    Hej Janne,

    tack för allt arbete Du lagt ner i surf club klagshamn. Det är ett underbart ställe att vara på, speciellt under denna årstid, även om ostan varit dålig i år. Du har gjort ett stort jobb och även om jag aldrig varit medlem i Din klubb är jag mycket tacksam och faktiskt fylld av vördnad för din insats.

    Tråkigt att ditt engagemang för klubben är över. Trist att du är bitter över ett problem som inte finns. Jag är 100% surfare och kommer aldrig att kita, men snälla du… i klagshamn finns inget problem. Om du bara inte var så trångsynt och hade haft lite perspektiv på verkligheten kanske du hade förstått. Mitt tips är att du tar en roadtrip runt sverige och kollar in verkligheten – det finns troligvis fler kitare än vindsurfare.

    Jag seglar mest vågor, och kan tyvärr inte tipsa dig om några bra spots, men välkommen till Habo Ljung, där seglar vindsurfarna i norra delen och kiterna söder ut. Om vi möts är det med ett leende, men ingen kommer bry sig om du surar.

    Med vänlig hälsning,
    Jonas “Bananen” Anderö

  • Kjello

    Gäst
    10 juni, 2011 vid 22:59

    Surfställe med Kiteförbud , vem vill ha förbud ? jag tycker allt surf är cool,
    Men har ju hittills inte mött någon som vill förbjuda något surf.
    Surfar mest ensam på mitt land, gör vad jag vill.
    Där går det knappt att kitesurfa, klippor/skog ner till vattnet, pefekt för vindsurf.
    Väldigt lätt att hitta vindsurfbara ställen, väldigt svårt att hitta kitevänliga ställen.

    Händer att någon gammal full fiskare
    som retar sej på vindsurfare, styr rakt emot mej,
    en gång avsiktligt krockade, så jag fick hoppa av/simma bort,
    propeller nära..

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfställe med Kiteförbud

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.