• danneman

    Medlem
    3 juni, 2007 vid 20:54

    Den lediga tiden när det blåser å solen skiner!

  • pure

    Medlem
    3 juni, 2007 vid 20:55

    Det beror på när det blåser (kan blåsa närsom på dygnet) samt lokala förhållanden.

    Tex på hagapark blåser det bäst mellan runt omkring 13-14 pga brisen (om man tittar på den årliga statistiken) men grundvinden kan ju vara närsomhelst.

  • rasmus_w

    Medlem
    3 juni, 2007 vid 21:04

    För den delen, även grundvind verkar ha en tendens att vara svagare på natten, men det hindrar inte att det kan blåsa tokmycket mitt i natten.

  • g_l

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 05:53

    Vinden brukar oftast avta på eftermiddagen, lagom tills man slutat jobbet.

  • getwet

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 06:01

    Efter över 30 års surfande så har nog min erfarenhet visat att det blåser mest på dagtid, sådär från lite senare förmiddag till sen eftermiddag.
    Riktigt djupa lågtryck kan naturligtvis ändra på situationen samt lokala sjöbrisar.
    Men ofta kan det vankas vind enligt prognosen och under väldigt tidig morgon är det relativt lugnt och lite senare kommer det igång iaf, helt utan briseffekt.
    Det är min uppfattning och iaktagelse av när det blåser som mest.

  • woodleaflay

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 07:20

    Ett mer filosofiskt svar är att det är något speciellt med att surfa i solnedgången en sommarkväll. Ljuset och stämningen är svårslagen och man känner att man är på rätt plats i livet när man surfar tills mörkret lägger sig.

    Sedan finns det faktiskt tvärtom också. Jag har gått upp innan soluppgång några gånger och gett mig ut. Det är magiskt när solen går upp och man är på vattnet. Då brukar man vara ganska själv också så det blir en mer naturnära upplevelse.

    Annars är väl den bästa surftiden alla surftid med tillräcklig vind för att ge en planing?

  • ola_p

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 11:42

    Kl. 06:35 (man har alltså gått upp nästan 2h tidigare för att hinna till spotet och rigga) när det ljusnar, pissregnar och är snorkallt (på en stenig strand med en läppkastande våg)!

  • rasmus_w

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 12:54

    Alltså, det är en helt underbar känsla att segla mitt i natten, helst med perfekt trimmade, lätt överriggade (inte FULLT DRAG, det kan bli lite väl scary när man inte ser nånting) raceprylar. Man ser vattnet, men inte choppen, den känner man bara i benen. Farten märker man om man trillar av och slår i vattnet. Land är bara en stor kolsvart massa.

    Fast av skäl som jag och GetWet angett så brukar sånt hända rätt sällan.

    Ett litet tips för den som har självbevarelsedrift är att det är bra att ha nån lysande referenspunkt, ljus i ett fönster, en gatlykta eller nåt, och gå i land när antalet såna ledljus minskat till tre. Det är svårt nog att hitta tillbaka till staertpunkten med ljuspunkter att orientera efter.

  • nlc

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 18:26

    Alltså, här måste man ju bara göra en topplista:

    5) Sommarbrissurf: Platt vatten, stort segel och bara ligga å bränna fram å tillbaka med polarna i viken. Ta en paus för en kanelbulle och lite dricka å sen ut igen.

    4) Höstsurf: Blåsigt som fan, planar så fort man står på brädan, sliter och kämpar, åker på kastfall och spolningar, men kliver ändå iland glad och nöjd på något konstigt vis.

    3) Kvällssurf: Gärna i svag vind, efter en go middag på sommarstället, sticka ut o guppa i shorts och t-shirt medan solen sänker sig och färgar himmlen röd. Ute i nån timma och sen glida in till stranden igen där man lägger upp grejorna för nästa dag.

    2) Morgonsurf (på våren/sommaren): Gå upp svintidigt, typ vid 4, gärna en lördag eller söndagmorgon, kolla vindprogosen och mätaren, hoppa i våtdräkten, väskan och bilen är redan packade, åka ut till surfspotet, rigga på, två till ansluter, vi sticker ut, kör ett par timmar, riggar av, åker hem till frugan, brassar brunch tillsammans och firar årsdagen av den dag vi träffades.

    1) Morgonsurf (på vintern): Ungefär samma som 2), fast man går upp som vanligt vid 6, kör ett par timmar fram till 11, riggar av, åker till jobbet och sitter hela eftermiddagen och fånler medans alla andra undrar när det där förbannade regnet ska ta slut.

  • manil

    Medlem
    13 juni, 2007 vid 17:33

    sköna svar 🙂 kan dock inte själv utala mig om bästa surftiden, har inte gjort nått äventyr på sjön än.. men de kommer 🙂

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.