Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surftidning på svenska …

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 november, 2001 vid 11:13
  • pher

    Medlem
    3 november, 2001 vid 15:17

    Om det skulle finnas business för en surftidning i Sverige är nog tyvärr tveksamt…

    Synd att det inte finns medborgar löner el liknande som gjorde att man gick runt.. Då skulle ett klart intresse finnas från min del att vara med. Dock känner jag att jag inte har så mycket vettigt att bidra med. Men det är kanske detta som håller en tillbaka.. Istället för att göra ett försök menar ja..
    Problemet är väl tiden som det skulle ta. Men oj vad mycket nytt man skulle lära sig och dessutom få uppleva!.. Frågan är om det inte vore värt det!?

    Kanske skulle man kunna söka starta eget bidrag och åtminstone kunna producera en tidning under det halvåret som man fick de bidraget? Sen är det upp till oss själva att inte ha så höga krav på en tidning så att ingen vågar försöka göra en.

    Hellre en halvkass tidning än ingen alls.

    Fanns det bara mer tid så… då skulle man kunna utföra mycken bra saker…

    Fast nu verkar kärvare tider komma så man kanske blir entledigad från sitt yrke och tiden plötsligt finns 😉 Man bör dock vara några eldsjälar som är några “doers”.

    Man får inte se allting i lönsamhet och pengar.. Den som gjorde en tidning får mycken annan “cred”.. och respekt…Och det är inte fy skam det heller!

    Pher

  • pher

    Medlem
    3 november, 2001 vid 15:29

    Starkt jobbat!!…
    Här har vi juh början till en bra start på en tidning…

    En stor eloge till dig och redaktionen! Ni skriver intressant och lärorikt.. Kul! Keep up the good work!

    Hur mycket tid lägger ni ner på detta? Och hur seriösa har ni tänkt er det hela? Finns säkert en hel del som kan hjälpa till med layout och liknande om det inte behöver vara “proffs” kvalite på det hela?

    Mvh Pher

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 november, 2001 vid 17:09

    jag var på väg att prenumerera på vind & vatten men jag hade precis börjat surfa då så det blev aldrig av.. å sen la dom ju ner.. en tjuga per nummer är ju inte alls farligt annars skulle mycket väl kunnat betala det dubbla bara för att få ha en svensk surftidning..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 november, 2001 vid 23:10

    Hej Jonas,
    Jag hjälper gärna till med layout för vindsurfdelen, men det beror på vart ni håller hus. Själv är jag i Stockholm. Om man startar en studiecirkel (tre pers, regelbunden närvaro är allt som krävs) så får man bidrag till material och lokal. Men det kanske skulle vara svårt att motivera…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 november, 2001 vid 10:46

    Tack för uppskattningen

    Ambitionsnivån på surfbladet har varit, och är fortfarande väldigt låg. När första numret av tidningen (som då hette HÖRNET) gavs ut skrev jag så här:

    “HÖRNET är landets minsta surfrelaterade e-tidning. Den kommer att behandla såväl vågsegling som surfing. Småskaligheten är en medveten strategi som förhoppningsvis leder till en varaktig sida. Utgivningen kommer att ske varannan månad och varje nummer omfattar normalt en artikel samt ett antal bilder.”

    Jag hade precis läst om hur surfblaskan gått i väggen och ville inte riskera att själv gå över gränsen mellan roligt och jobbigt. I det nuvarande formatet kan jag göra ett nummer på allt mellan ett par kvällar till en helg, och då känns det definitivt roligt! Tyvärr blir det ju inte så mycket till tidning på den tiden, men tänk om vi hade varit några stycken som la ett par kvällar i månaden. Då skulle det faktiskt börja likna något!

    Alla är välkomna att hjälpa till efter sin förmåga. Allt från lite konstruktiv kritik här på konfen till redaktionellt arbete och förslag på ny logotyp eller layout uppskattas.

    /Jonas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 november, 2001 vid 10:56

    Tjena

    Det hade varit jättekul med lite förlag på en ny layout. Så länge det inte är fler som är intresserade av att skriva tror jag dock att det blir svårt att göra en egen vindsurfingdel. Vi skulle ju kunna börja med att “schyssta-till” det nuvarande utseendet. En snyggare logga, lite flikar för att snabbt kunna skifta mellan olika nummer, och en länksamling kanske kunde vara något. Det enda jag är nöjd med är egentligen formatet där varje sida är lika stor så att tidningen fungerar även i pappersformat. Om du är sugen på att leka lite med det är det bara spara ner HTML-koden till sidan, eller be mig skicka den, och börja ändra. Allt är handskrivet, vilket naturligtvis bidragit till att resultatet inte blivit så bra.

    Tyvärr tror jag att det går åt mer tid åt att söka bidrag än det ger tillbaka i pengar, så det är nog lättast att göra allt arbete ideellt. Dessutom bor jag strax söder om Göteborg, vilket försvårar en eventuell studiecirkel.

    Hur som helst är det väldigt kul att göra en surftidning och det blir ju ännu roligare om vi är några stycken som hjälps åt.

    /Jonas

  • swe-16

    Medlem
    4 november, 2001 vid 12:19

    Det finns ett fåtal hjältar i detta land som Marcus Trapp och Tomas Brattberg mfl som drar igång egna, mycket proffsiga, initiativ. Problemet är att allt detta är privata, frivilliga initiativ och sådana dör oftast ut förr eller senare pga av tidsbrist eller annat.

    Att dra igång en tidning i stor skala med glansiga papper och fyrfärgstryck och tester och reportage mm är tyvärr dömt att misslyckas från början tror jag eftersom detta kräver mycket pengar SAMT kontroll över distributionskanalerna ut i butikerna som idag är i princip helt monopoliserade, dvs snudd på omöjliga att ta sig in på utan rätt kontakter och pengar.

    En annan variant är att smyga sig in successivt i en redan befintlig tidning som Åka Skidor o liknande. Detta tror jag fortfarande skulle fungera (även om SBF lade ner detta projekt i våras i brist på tid). Problemet är då endast att få fram artiklar och bra bilder.

    En tredje variant är att utöka SBFs egen medlemstidning till att omfatta mer, bli lite proffsigare osv. Denna skulle då iofs endast skickas ut till medlemmar, men det kanske är många som är villiga att betala 200-300:-/år för säg fyra-fem nummer som skickas direkt hem i brevlådan. Får vi sedan upp lite volym så småningom dvs >2000 prenumeranter eller fler så börjar det bli möjligt att öka nivån ytterligare. När Surf Sport var som störst ( kring 1985-90) fanns det drygt 4000 medlemmar i SBF, många var endast med för att få tidningen. Sponsorer var intresserade av att synas och det gick att hålla det hela flytande.

    Fjärde varianten är ju att skrämma liv i surfblaskan igen som verkar somnat av litegrann. Om vi alla hjälps åt…

    Jag skulle gladeligen samordna något av ovanstående initiativ (eller andra förslag som jag inte tänkt på). Hanna har redan erbjudit sig att arbeta med Layout…eller?. Vi har DrMasse, Pher, Jimmy Hellberg mfl skribenter som skulle kunna skriva mycket läsvärda artiklar. Jag kan också bidra med ett och annat läsvärt ibland och många fler med mig. Vi har mycket duktiga personer som tävlar i SWT som säkerligen skulle kunna uttala sig om nyutkommet material osv . Vi har även vissa direktkanalar in till loft som Gaastra, Simmer mfl, brädtillverkare som Starboard, Roberto Richi mfl

    Själv bor jag i Stockholm. Jag tar gärna ett möte någon kväll (telefonmöte eller över en öl) och diskuterar detta med de som skulle vara intresserade. Det är förvånansvärt hur mycket man skulle kunna få gjort med en styrka på 4-5 man (kvinnor) som lägger ner i snitt 1 h/vecka var om året. Vi skulle definitivt komma upp till forna Surfsport kvaliteten utan vidare även om papperet kanske inte skulle vara lika glansigt och bilderna inte skulle vara från ett test på Teneriffa utan från Helgasjön osv.

    Skicka gärna intresseanmälan till mig direkt på per.svanberg@se.andersen.com eller ring och diskutera på 0733-97 13 23 (efter kl 18.00 vardagar) eller skriv ett inlägg nedan.

    Det vore bra om vi kunde dra ihop detta så fort som möjligt så skule vi kunna ha första numret klart till båtmässorna i vår….flygande start!!!

  • par

    Medlem
    4 november, 2001 vid 13:12

    Kanonbra sida. Visste inte att ericeira var så bra för vågsurfing. Var där och vindsurfade ett par dar när det blåste för mycket i Guincho.

    Keep up the good work!!

  • pher

    Medlem
    4 november, 2001 vid 20:44

    Tycker du ska ta åt dig cred och tillhöra en av dessa hjältar..
    Du gör mycket för sporten! Tack för att det finns sånna som du!

    Tycker altenativet som du anger att lägga ca en timme i veckan,, om nu det räckte vore bra.. Synd att man inte bor i Stockholm… Känns lite långt att pendla dit nån gång i veckan.. Studiecirkel alternativet tycker jag också låter kul.. Att få träffas och få lite halvdann journalistik gjord. och samtidigt ha kul och lära sig saker låter lockande 🙂 Och samtidigt umgås med likasinnade lär inte vara fel. Om man sen skriver om choppiga mälarn eller Maui… Who gives a [censored]? 😉

    Sen får det kanske inte bli för seriöst heller. då “roligheten” och kraven på en kanske blir för höga. Jag gillar själv när man lever avslappnat och utan krav…Man får väl börja i mindre skala och kanske öka.
    Själv tycker jag det vore lärorikt att skriva om platser som skulle vara kul att besöka.. Ens reskassa blev förmodligen regält tömd.. Det är juh lite svårt att skriva om ställen man inte varit på:) Och då måste tid och pengar finnas för det osså.. *Svår ekvation det här* Synd att man inte är ekonomisk oberoende.. En sån här grej vore juh perfekt att syssla med då:D

    Sen går det juh att samla ihop lite nyheter och publicera, som finns redan finns idag på webben.. Och där har vi några duktiga redan idag på konfen.

    Mmm, svårt sånt här, tror en hel del tid skulle gå åt.. och det är juh tyvärr den som man har dåligt med…

    Nått ska man juh skriva.. \Pher

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 november, 2001 vid 21:42

    Bra, bra, bra, bra, bra!
    Tar du initiativ så är jag definitivt på. Jag hjälper gärna till med layout, sponskontakt, nätverk, intervjuer, admin. etc,. Skrivandet överlämnar jag gärna till de som kan utrustninng och segling bättre. Men jag tycker definitivt att det är värt att lägga tid på att vi får en surftidnning i Sverige. Vanligtvis så betalar man ju ca 30 kr/ per nummer som prenumenant (efter RAN-mötet ikväll så vet jag att det kostar ca 25 kr att göra ett exemplar av en tidning). Håller definitivt med om att det inte ska bli för ambitiöst, bara få ut allt det friflödande innehållet i så snyggt format som möjligt. Och säkert finns det NÅGON som skulle kunna bidra med instruktioner till ett “trick” per nummer, en intervju går väl alltid att fixa, en frågespalt, surfaffärerna skulle säkert vara intresserade av att bidra med info om nya prylar, det finns alltid någon som har testat nya brädor, segel, våtdräkter. Materialet till tidninngen finns som sagt redan, här på konfen, på Petters sidor, surfblaskan. Jag har en digitalkamera och plåtar gärna, och Niklas kan ju ta fina bilder har vi ju sett.

    Så sätt igång så är jag med!

    Kalla till möte.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 november, 2001 vid 07:10

    Jag är på! Min röst faller på alternativ fyra (surfblaskan). En webbtidning är nog betydligt mindre krävande än pappersdito. Alla mina bilder kommer t.ex. antingen från videokamera eller engångsvattenkamera och fungerar hyfsat på webben, men skulle däremot se bedrövliga ut i tryckt form. Sedan kan vi ju alltid lägga upp den på pdf-format så att de som vill kan skriva ut ett papperexemplar. Att med 4-5 man komma upp i surfsport-kvalitet med 1h/person och vecka är nog orimligt. För mig är det huvudsaken att det känns kul att göra tidningen. Kvaliteten får komma i andra hand.

    Jag skulle kunna tänka mig att dela upp surfbladet och göra ett vindsurfnummer varannan månad och ett surfnummer varannan, ungefär som blå rummet och blå rummet windsurfing en gång var tänkta. Du får gärna ansvara för vindsurfingdelen. Jag bidrar naturligtvis med material, och Hanna bidrar säkert med utformningen.

    /Jonas

  • swe-16

    Medlem
    5 november, 2001 vid 10:17

    Verkar som vi är ganska utspridda i landet eller? En virtuell redaktion är väl fullt möjlig?

    Maila mig era adresser och telefonnummer så samordnar jag ett första möte. Det kanske är bäst att ha telefonmöten till en början (billigast), om nu alla är utspridda i landet, innan vi spikar hur vi vill ha det. Efter ett par telemöten bör vi dock träffas även fysiskt.
    mvh
    Per
    per.svanberg@se.andersen.com

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 november, 2001 vid 11:01

    ICQ är billigast.
    Se kör en chat
    S-358

  • dr-masse

    Medlem
    5 november, 2001 vid 11:24

    Det är ju, milt sagt, hedrande att nämnas i dessa sammanhang. Kan tänka mig med att bidra, problemet är väl två.

    – Deadlines. Eftersom jag sysslat lite, betoning på lite, med tidningsproduktion (borde jag skriva det där?) så vet jag att det innebär att man måste leverera. Detta krockar förvånansvärt ofta med problem nr två.
    – Inspiration. Min inspiration till att skriva är skapligt humörbetonad och ojämn. Blir väldigt sällan bättre av “nu har vi en blank sida som han den där slöfocken Masse skulle fylla…”. Men samtidigt vore det ju rackarns skoj att se någon tryckt surfblarra i Svea igen, skulle faktiskt kunna bli en riktig entusiastgrej!

    Själv tror jag på en kombo av konfen/surfblaskan/trycksak. Att vi kör löpande på konfen (måste väl vara Sveriges mest besökta vindsurfingsajt?!?), använder det tunga jobb som lagts ned på Surfblaskan och med jämna mellanrum trycker en tidning när det finns material (typ 2-3-4 nummer om året är nog rimligt).

    Asch, hur blev det såhär? Hade mest tänkt att kommentera lite och inte komma med egna idéer…

    icq möte är väl kanske ett bra test (får la skaffa mig det dåra) för att se om det skulle kunna gå att prestera något “Virtuellt”. I vanliga fall avskyr jag orden “… åsså gör vi en virtuell organisation av det…” här på jobbet då det aldrig funkar, men här kan det väl vara värt ett försök?

    Surfa På! Snart i tryck!

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surftidning på svenska …

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.