Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surftidning på svenska …

  • watertouch

    Medlem
    6 november, 2001 vid 16:20

    Ja det verkar som en bra idé. Jag har som jag ser det ingen anledning att gå med i SBF eftersom jag inte tävlar, men fanns en läsvärd medlemstidning skulle jag gå med direkt.
    I början borde man kanske trycka upp några fler ex av tidningen än det finns medlemmar och distribuera dessa till surfshoppar och klubbar för försäljning så att folk kan få en titt på tidningen utan att vara medlemmar.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 november, 2001 vid 16:40

    Av inläggen på konfen att döma verkar ju majoriteten vara för en tidning i pappersform. Självklart föredrar jag också pappersformatet som kan läsas i sängen, vid frukostbordet, eller på stranden.

    Som blivande läsare har jag dock ett par reflektioner:
    * Eftersom jag bor några mil ifrån närmsta surfshop vill jag ha tidningen hem i brevlådan.
    * Om jag skall betala så måste det vara enkelt och säkert. Jag tänker inte ge ut mitt kontonummer och orkar inte springa till posten och betala varje nummer.
    * Om jag har betalat för ett nummer kräver jag att det kommer i tid och är av god kvalitet.
    * De utländska tidningar jag prenumererar på kostar runt 40 spänn och har minst 50 sidor i färg.
    * Varken jag eller mina kompisar är med i någon surfförening, så om tidningen bara skickas ut till medlemmar kan det kvitta.
    * Om kvaliteten blir likvärdig föredrar jag att skriva ut mitt eget exemplar framför att betala någon som gör det åt mig.

    Som eventuell skribent har jag istället följande:
    * Jag tänker inte lägga en massa tid och skicka in material om någon annan sitter och tjänar pengar på det.
    * Jag skickar inte iväg material till någon förening där jag inte ens är medlem och aldrig får se resultatet.
    * Om ambitionsnivån på artiklar och bilder verkar för hög vågar jag inte skicka in mina egna alster.

    …och som redaktör skulle jag ha tänkt att:
    * Jag har ingen lust att själv lägga ut en massa pengar som jag antagligen inte får tillbaka.
    * Det gör ont i magen när en massa läsare och annonsörer har betalat för tidningen och jag måste se till att de får valuta för pengarna.
    * Allting tar väldigt mycket tid, och det är precis det jag inte har.
    * Det vore väldigt skönt att skita i alltihopa och dra och surfa!

    Ush vad egoistisk och negativ jag känner mig! Förhoppningsvis är jag ensam om ovanstående tankar, men jag tycker ändå att känns bäst att satsa på en “lättviktslösning”. Om vi vill ha en pappersvariant kan vi väl nöja oss med att skriva ihop några få sidor och lägga upp dem som en pdf-fil. Då hade situationen kanske sett ut så här:

    läsarna:
    – Kolla! Nästan som en riktig surftidning, och gratis!
    – Coolt. Vi kanske skulle skicka in ett par bilder på oss!?

    skribenten och redaktören:
    – Vi drar och surfar och så kan vi testa lite öl efteråt så har vi materialet klart till nästa nummer!
    – Kan vi inte se en surfvideo också?
    – Schyst, då har vi ju material för två nummer framöver!
    – Coolt!

    Om vi kör så ett år kan vi ju alltid bunta ihop alla nummer och ge ut en årskrönika i tryckt form lagom till jul nästa år. Jag roade mig med att skriva ut årets nummer av surfbladet och binda ihop dem. Det blev ett ganska trevlig lunta på knappt 50 sidor.

    Så känner jag, men blir det på något annat sätt försöker jag naturligtvis hjälpa till ändå.

    /Jonas – Sveriges lataste redaktör…

  • stickan

    Medlem
    6 november, 2001 vid 17:14

    Vi får väl knåpa ihop nått från Egypten nu då Pher….
    Ta lite biler m.m
    Ahhh åker på söndag….
    Mvh Stefan

  • swe-16

    Medlem
    6 november, 2001 vid 18:00

    Om du med “någon förening” menar SBF så undrar jag varför du (eller den tänkte framtida prenumeranten) inte skulle kunna gå med i SBF om du/han/hon nu vill ha en tidning. Menar du att det kan vara ett generellt motstånd mot att ansluta sig eller?

    Fördelen med att köra det via SBF är ju återigen att ingen behöver punga ut med egna pengar och att vi alltid vet vad upplagan kommer/bör bli, dvs vi har järnkoll på våra kostnader.

    Ang ambitionsnivå tror jag det är väldigt få som inte skulle få plats att skriva i en dylik tidning….den kommer ju trots allt vara en tidning baserad på ideéllt arbete och kommer inte upp i kvalitén av en SURF eller Windsurf Magasine eller liknande inom de närmsta åren… Så finns det de som i framtiden inte vill ha något sämre bilder och lite färre sidor så får de även fortsättningsvis köpa utländska tidningar…jag tror att det finns en stor marknad för tidningar ala Vind o Vatten i alla fall , en tidning som jag definitivt tror att vi kan matcha med lite hårt arbete (och inte Surf Sport som jag lyckades skriva i ett tidigare inlägg och därmed inkompetensförklara hela den tidigare redaktionen som jobbade heltid med dessa nummer….sorry!)
    /Per

  • petter

    Medlem
    6 november, 2001 vid 23:47

    *suck*

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 november, 2001 vid 07:03

    Är surfblaskan.com forum numero Uno fortfarande??? jag är tveksam.
    Vad menar du egentligen med “När alla får tillgång”? kan du förklara dig närmare, hur skulle du vilja att det såg ut och fungerade, vad är drömscenariot? hur skulle i så fall drift och admin skötas, vem skall betala för detta osv osv osv?

    mvh/Tomas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 november, 2001 vid 10:00

    Ok, förslaget med SBF är faktiskt ganska bra. Med någon förening menade jag inte enbart SBF utan även SSA (swedish surf association), ÖWC, VVK, m.fl. Alla har antagligen någon sorts tidning redan idag (ÖWCs verkar dessutom vara riktigt bra) men ändå är jag och många andra inte medlemmar. Jag tror inte att det beror på något generellt motstånd, utan enbart på att vi är lata och snåla och kanske inte vet vad vi går miste om. Hur mycket får jag egentligen för de 200 spänn som det kostar att vara med i SBF?

    Självklart ställer jag upp på att göra en papperstidning åt SBF om majoriteten tycker att det är det bästa förslaget. En variant är ju att skicka hem den i tryckt form till medlemmarna och låta övriga ladda hem den från SBFs hemsida och skriva ut den själva.

    /Jonas

  • watertouch

    Medlem
    7 november, 2001 vid 10:16

    Jag tycker surfblaskan.com är suverän. Skitbra artiklar, intervjuer och tricktips bland annat. Jag går fortfarande in och läser grejerna där, fastän jag läst allt hur många gånger som helst, precis som vilken papperssurftidning som helst. Layouten är snygg oxå. Helt enkelt sveriges främsta surftidning för tillfället. Det som är lite trist är ju att man inte kan ta med den in på dass…

    Vad jag menar med tillgång är att man sätter ihop en liten skara människor som via ett smart utformat webbgränssnitt kan lägga in egna och av ‘allmänheten’ inskickade artiklar. Jämför med aftonbladet.se t.ex, där artiklarna läggs in av en massa olika folk på tidningen, men dom har ändå samma layout. Tänk 10 personer som lägger in artiklar när dom har tid, då skulle det nog kunna komma in en hel del material. Det finns ju några svenska sajter på nätet som handlar om surf. Istället för att ha alla dessa artiklar utspridda på varsin sajt så samlar man dom på surfblaskan.com.

    Ang. betalning så borde lite banners (spons) kunna finansera serverplatsen. Hur funkar det nu?

  • pher

    Medlem
    7 november, 2001 vid 12:01

    Jag håller med om att SBF skulle kunna vara ett alternativ. Har inte sett något nr än, men antar att den håller rätt hög kvalite? Alltså inte något hemmabygge? Fast på något sätt vill jag att den ska kunna nå ut till lite fler än “bara” folk som är med i SBF… Så Edgedaniels alternativ tycker jag inte låter så dumt i det hänseendet.

    Watertouch,, håller med om att ditt förslag skulle kunna funka..
    Men så vitt jag kommer ihåg, så var det nån Gustav eller nått sånt som gjorde nått försök med en sån här site.. Egen domän o allt tror jag tillomed.
    Dock blev det ingen hit.. Några la dit nått, Men det blev ingen volym på det hela..
    Kommer inte ihåg vad siten hette,, Men det borde väl vara nån som kommer ihåg och kan fylla på med lite info om hur det gick?

    Frågan är om det skulle bli annorlunda nu?

  • q-lobo

    Medlem
    7 november, 2001 vid 15:55

    tackar för omtanken….

  • q-lobo

    Medlem
    7 november, 2001 vid 16:06

    studiecirklar är inga problem att ordna, det går lätt och kan generera mycket pengar, dessutom kan några agera “målvakter” åt folk som inte bor där tidningen skall utformas.

  • q-lobo

    Medlem
    7 november, 2001 vid 16:08

    annars kan man söka nutek bidrag om du har en säljande ide, kan generera mycket, mycket pengar.
    tror man går via arbetsförmedlingen.
    kan vara värt att kolla upp

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surftidning på svenska …

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.