Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surftidning på svenska …

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 november, 2001 vid 11:30

    Visst en virtuell redaktion och tidning är lättast, men tänk er känslan av en RIKTIG surftidning. Papper… som man kan bläddra i, ta med sig, kolla på snygga bilder, det ligger STORT värde i att göra en riktig papperstidning. Det är nåt levande och äkta. Det kanske vore en idé dock att först få igång surfblaskan ordentligt, och sen när den rullar och vi har en fungerande redaktion så vågar vi oss ut och trycker.
    Häftigt att det här är på gång!
    ICQ möte är nog lättast och billigast.
    Jag mailar mina uppgifter.

  • steffo

    Medlem
    5 november, 2001 vid 11:49

    Jag ställer gärna upp med serverplats mm.
    /Steffo

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 november, 2001 vid 11:50

    Hanna jag är medlem i Ölands Windsurfingclub.
    Fästän att jag bor i Stockholm. Dom har en jättebra klubbtidning. Som innerhåller det mesta man behöver veta om surfing.
    Dom trycker den i färg och jag vet att dom har en medlem som är sportfotograf på Aftonbladet som tar bilder åt dom.
    Och då menar jag kanonbilder.
    När jag var nere i helgen på Öland och surfade så frågade jag när nästa nr kommer. Och dom sa att det var på väg.
    I detta nr som kommer har dom en trickskola i färg tydligen.
    Hör med dom vad dom trycker sin tidning och vad det kostar.
    Björn

  • edgedaniel

    Medlem
    5 november, 2001 vid 12:35

    Tycker att vind & Vatten som kom ut i några nr för ett par år sedan var en kanonbra start, varför inte väcka liv i den igen fast med lite mer stöd från oss surfare?

  • pher

    Medlem
    5 november, 2001 vid 12:43

    Umm,, det här med virtuell redaktion,,
    Njaa,, personligen har jag lite svårt för det här med Internetande,, Det blir så lätt missförstånd, när man inte ser folks uttryck osv.. Ganska opersonligt dessutom. Ursäkta att jag låter pessimistisk.. Men jag har även andra förutfattade meningar. :),,, You go ahead and change ’em 😉
    Men, jag föredrar helt klart verkligheten.
    En annan grund regel jag har är att en grupp inte bör bestå av fler än 6 st. Då är det alltid nån som känner sig lite utanför.

    Hörrdudu Per, Hur går du/ni tillväga när ni trycker eran SBF tidning? I dagens moderna samhälle tror jag man kan effektivisera det hela ganska bra. I princip tror jag det “enda” som saknas skulle vara en “riktig” skrivare. Visst den lär inte vara billig,, Men borde man tjäna in på lite sikt?. Bäst vore såklart om den buntade hela på engång.
    Men här måste väl finnas lösningar? Övriga grejer kan jag nog fixa. Alltså program osv.
    Lejer ni bort tryckningen idag eller hur funkar det? Vad kostar stycke pris/per antal på ett ungefär?

    Träffas gärna på ett möte och diskutera igenom vad för möjligheter som kan finnas. Känner att jag inte har så många häftiga surfupplevelser att förtälja,, men nån nytta kan man kanske göra…
    Min mail adress: pher_@hotmail.com

    Men för min del är jag intresserad av en RIKTIG Tidning.. Håller helt och fullt med Hanna.
    En riktig tidning består av något fysiskt istället för ettor och nollor som inte alltid finns tillhands. Visst det är säkert 20 gånger lättare att göra en webbtidning.. Men å andra sidan vem vill ha det lätt 😉

    Ni som gjort verkliga tidningar, får gärna beskriva tillverknings processen. Kan ta reda på det själv.. Men varför inte använda mig av er kära konfen deltagare?

    Kenneth, ÖWC.. Du är en man med mycket erfarenhet.. Vad säger du?.. Vad tror du skulle behövas.. Kan man producera en bra tidning utan att blanda in dyra tryckerier? Är du med och producerar ÖWC bladet? Hur många sidor har ni klämt in per nr?

    Mvh Pher

  • pher

    Medlem
    5 november, 2001 vid 13:45

    Är det någon här på konfen som har kontakter eller jobbar på ett tryckeri?.. Så man kunde få trycka till ett klart reducerat pris eller nått?

    Mvh Pher

  • borje

    Medlem
    5 november, 2001 vid 14:07

    Och bättre reklamplats än konfen är nog svår att hitta?

  • steffo

    Medlem
    5 november, 2001 vid 14:07

    Jag tror Anders Nilsson på LAndskrona Shurfshop jobbar på ett tryckeri.
    /S

  • swe-16

    Medlem
    5 november, 2001 vid 14:46

    Maila mig dina kontaktuppgifter är du bussig
    mvh
    Per
    per.svanberg@se.andersen.com

  • watertouch

    Medlem
    5 november, 2001 vid 15:07

    Jag tycker att layouten måste läggas ner mycket energi på. Det är väldigt trist att sitta å läsa en tidning som bara är hopkrafsad i word. Stavfel är oxå ganska trista när dom kommer på pränt.
    Innehåll kan ju inte vara så svårt att få ihop tycker man, om man har några stående punkter i stil med engelska Windsurf, där det alltid finns med nån test, nån trickskola, lite spotcheck/reseguide osv. Visst kan det bli lite svårt att skicka iväg reportrar över hela världen, men det finns ju massor med folk som åker runt på surfresor som säkerligen kan bidra med lite storys. Tester går säkert att ordna i samarbete med lokala surfshoppar och det finns flera duktiga seglare som kan lära ut lite nyttiga tips.

    En bra inledning, som nån skrev, kunde ju vara att sparka liv i surfblaskan.com för att se hur det funkar.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 november, 2001 vid 21:10

    Som mest har vi haft 24 sidor i en tidning. I det numret
    hade vi 8 färgsidor. Den gick på 4000kr att trycka, i 300 ex.
    Vi trycker på högskolan i Kalmar. Att trycka på marknaden kostar det dubbla. Vi har också firmor som går in och köper annonser.
    Den programvara vi använder är Pagemaker och Photoshop.
    Vi gjorde en undersökning bland våra medlemmar om det räckte
    med vår hemsida. Och svaret var entydligt. Det tryckta ordet vägde tungt(80%)ville ha en tryckt tidning.
    Jag känner Markus Trapp väl och vet vilka problem han hade.
    Vi kanske lyckas få en kanontidning. Men sen skall alla kunna få tag i den. Att få ut den i butik kostar multum.
    Sen tänk på en sak. Många skriker här på konfen att jag köper.
    Markus Trapp gjorde en förfrågan på denna konf. Alla skrek.
    Sen fixade han en tidning. Gick ut på konfen att folk kunde köpa den. Av alla hundratal som skulle köpa den så tror jag att det var ett 30tal som köpte den via pren.
    Så innan ni överhuvudtaget satsar eget kapital i detta.
    Tänk och tänk länge.
    Vi behöver en tryckt tidning. Jag tror att vi skulle fördubbla antalet utövare i denna sport. En tryckt tidning är ju också bra för våra tävlingsseglare. För vem vill sponsra en tävlingsseglare om ingen vet vem han är.
    En fast sektion till nr ett varje år. Så här riggar du, vattenstartar, gippar med mera.
    Kenneth som privatperson

  • petter

    Medlem
    5 november, 2001 vid 23:19

    Utan att ha haft tid att läsa hela flödet av inlägg så tror jag på alternativet att bygga vidare på SBF nytt. Med en renodlad medlemstidning slipper man alla problem med distribution och det skulle även göra att SBF får ett mervärde så fler personer kan bli intresserade av att gå med i SBF. Med en medlemstidning vet man alltid exakt hur stor upplaga man ska trycka och därmed blir det enkelt att sätta upp en budget för hur mycket varje nummer får kosta. Farligt att satsa pengar på en tidning utan att ha veta att man får in tillräckligt för att täcka kostnaderna.

    Tror det är farligt att inledningsvis lägga ribban för högt, bättre att inleda enkelt som typ ett musik fanzine. Formatet behöver inte vara så mycket mer avancerat än det är idag men man måste fylla på med innehåll. En tidning som enbart består av resultat och rapporter från lokala tävlingar räcker inte för att göra en tidning. Satsa på prylar, prylar, prylar, teknik, reseberättelser, profiler och korta nyhetsnotiser. Alla generalagenter skulle ju gnugga händerna om de fick en möjlighet att berätta om senaste nytt inom just deras märke. Dessutom kunde man införa ett par lokala sektioner där man kan läsa om vad som händer på Sveriges olika surfscener, ex. Hänt i Stockholm, Haga, Varberg och Skåne…

    Webben i all ära men en riktig papperstidning är så mycket mer. Att kunna ta, känna och bläddra i tidningen tills sidorna trillar ur smäller så mycket högre än att göra refresh på en websida! Med tanke på alla svar så finns ju intresset, bara att hoppas att det går att realisera oxå!

    Oavsett hur man väljer att gå vidare med tidning/web så krävs det ett ganska stort redaktionellt arbete med att sammanställa och korrekturläsa. Här krävs det personer som har tid och ork samt ett brinnande intresse för att inte hela projektet ska falla samman efter ett par nummer.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 november, 2001 vid 23:58

    Helt rätt om det där med pengarna, vi ska inte satsa eget kapital som vi aldrig kommer att se igen. Undra om det skulle funka med “förbeställning”, att man trycker upp så många som är beställda av folk till en början…? Men ork, tid?, och ett brinnande intresse finns hos mig i alla fall. Det första som måste göras är att få igång en fungerande, levande ställe dit folk kan skicka sina bilder och berättelser och få dem publicerade, på nätet eller i pappersform. En fast punkt som lever och uppdateras ofta.

  • edgedaniel

    Medlem
    6 november, 2001 vid 07:57

    Hallå!

    Först vill jag ge några kommentarer ang. att själv skriva ut på en egen skrivare som Pher nämnde, men den erfarenhet jag har om att skriva ut egna trycksaker så krävs det DYRA maskiner för att kunna köra upp en tidning häftad och klar. Ingen bra ide.

    Jag vill dra mitt strå till stacken ändå. Jag jobbar mycket med webbprogrammering och jag funderar på att göra en webbsida för föranmälning för att vi skall slippa samma missöde som Trapp. (för övrigt gjorde han verkligen ett bra jobb, kanontidning)

    Men skall det göras en tidning så måste man ha ett ganska så säkert underlag att gå efter, hur många som är intresserade. Samt en bra marknadsföring. Jag har hört senare att många surfare inte visste att Trapp gett ut en tidning.
    Det hade varit bra att få med en notis i tex SP utskick och andra återförsäljare.

    Mitt förslag är:

    Vi bestämmer hur många sidor det blir, samt hur mycket färg vi vill ha. Tar fram priser på tryckning och sätter ett pris på tidningen.

    Jag sätter upp en webbsida där man beställer en löpande pren. (bindande) Man betalar sedan till att börja med för varje nr efter att man fått det. Vi sätter upp ett takpris för tidningen 15:- tryckning, 10:- distr. 3-5000 i sposorpengar så blir det ca 20:- (300st) och det tror jag är ok pris. Då har man ca 5:- i vinst (breäknat på 3000 i sponsorpengar) för att på sikt bygga upp ett kapital.

    Vi går ut med reklam i SP´s utskick och andra klubbars utskick i god tid innan produktion av första nummret så alla får reda på det och chansen att anmäla sej.

    Sen kan man ju försöka sälja några lösnummer i våra shoppar oxå.

    Lämna kommetarer till detta, om det är av intresse eller inte.

    Maila gärna till daniel@elektro-emanuel.se

  • swe-16

    Medlem
    6 november, 2001 vid 16:03

    Personligen tror jag på Petters förslag ovan att dryga ut innehållet i SBF-nytt så att fler blir intresserada av att gå med i SBF bara för att komma åt tidningen. Fördelarna med detta är flera. Vi har koll på hur många tidningar vi måste trycka upp. Det finns vissa pengar redan från start som förbundet kan satsa dvs ingen måste gräva ur egen ficka samt att antalet medlemmar till förbundet sannolikt kommer öka vilket i sin tur leder till att ännu mer resurser och pengar kan läggas på tidningen osv osv.
    mvh
    Per

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surftidning på svenska …

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.