Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Svenska Brädseglarförbundet på Båtmässan

  • Svenska Brädseglarförbundet på Båtmässan

    Publicerad av swe-16 på 2 mars, 2001 vid 07:33

    Aloha!
    Kom och besök SBF i vår monter A02:27 (vid bassängen med radiostyrda båtar) och kolla in en av de FETA brädorna som alla talar om och så få har provat. Vi har även rigget upp ett racesegel av senaste modell samt laddat upp med lite race, freestyle och wavevideos.

    I ett fullt medlemsskap i SBF i år erbjuder vi (förutom unikt segelnummer, olycksfallsförsäkring för träning och tävling mm) även 10% rabatt på ordinarie priser på allt inom vindsurfing hos följande återförsäljare:
    –Surfman Gbg (http://surf.to/surfman)
    –Hans Wallén Active Sports (http://www.north-sails.com)
    –Surf Unique (http://www.uniquestore.nu/surfunique.htm)
    Medlemsskap kan ni teckna i vår monter direkt och får då tillfälle att välja ert eget segelnummer. Montern kommer vara bemannad hela helgerna samt kl 16-20 på vardagarna.

    Observera att man inte nödvändigtvis måste tävla för att vara med i SBF. I medlemsskapet ingår även tillgång till SBF-nytt samt infomailutskick från SBF, PWA samt IWA (via SBF).

    Väl mött!
    Svenska Brädseglarförbundet

    swe-16 svarade 23 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • gegga

    Medlem
    2 mars, 2001 vid 07:58

    Vad kostar det att vara med?

    Ingår klistermärken för att sätta på segel
    eller får man fixa det själv?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 mars, 2001 vid 08:34

    Förlåt men bli inte arga nu.
    Är det inte bättre att först sköta om dom medlemmar som finns kvar.
    Sedan när man jagar nya så skall man som förbund jaga dom i klubbarna.
    Och klubbarna skall jaga in nya medlemmar i skolor och dylikt.
    Dom som är på båtmässan är knappast surfare eller tänkbara surfare.
    Det är kanske på tiden att vi drar igång en debatt om vad vi skall göra för att blåsa liv i denna sport igen.
    Mina förslag är följande.
    1:Framtagandet av ett litet paket så här surfar du(grunder vid riggning, vattenstart och dylikt)
    2:Adresser till klubbar och butiker i Sverige.
    3:Adresser till Windsurfingskolor i sverige.
    4:Klubbarna tar kontakt med skolor runt om i landet och bjuder in dom vid friluftsdagar, och där det finns högskolor upplys om vår existens.
    5:Eftersom vi inte har någon vindsurfingtidning i sverige så börja sammarbeta mer med Brattberg och C/0 så att surfblaskan uppdateras oftare. Ge några fler admin rättigheter att skriva i den. Eller tex inrätta en sida som heter
    Västkusten så får någon där skriva vad som händer där, och någon om småland.
    6:Klubbarna börjar med småtävlingar för att väcka intresse, förbundet tar hand om dom större tävlingarna. Då kommer medlemmsantalet att på sikt ett par år, att öka markant.
    7:Vad förbundet skall göra är att samla alla klubbar i landet sätta sig och gå igen och göra samlade insatser. Inte lite där och där.
    8:Detta är ett gammalt recept som fungerat i svenskt föreningsliv dom sista 50 åren.
    9:Visst nu kommer det säkert en massa hugg o varför klubbar och förbund detta är en livstil(visst är det en livstil men med mer surfare så kan den bli billigare och kansken en och annan kan försörja sig på sin livstil)

  • 360

    Medlem
    2 mars, 2001 vid 08:56

    Varför är det så viktigt att det blir fler surfare, är det inte roligare att inte vara en i mängden. tänk om det skulle vara lika många surfare som snowboardåkare, då skulle folk istället klaga på att det är fullt på stränderna då det blåser osv..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 mars, 2001 vid 09:05

    Tja det är ju ett sätt att se på saken.
    En annan är ju att om det blåser hur många badgäster ser du då.
    Ta tex på Öland där det kan var hundratalet surfare ute samtidigt.
    Om det blåser 12-13 m/s så har du inte många badgäster.
    Och hur mycket av denna sport bedrivs på badstränder och under Juli då det blåser som sämst och det är ju under juli som badgästerna dyker upp.
    Nä tänk igenom nästa inlägg bättre för här är vi laddade.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 mars, 2001 vid 11:42

    Blir definitivt inte arg, tvärtom!

    Kul att det finns någon mer än jag som vill att fler ska få prova på denna underbara sport som har tappat en massa seglare genom åren.

    Klubbarna kan inte bara stirra sig blinda på tävlingar och seglare som utövar detta. Det måste finnas en amatör/ungdomsverksamhet oxå, det är nog den största anledningen man söker sig till en klubb, för att få hjälp och komma igång, kanske lära sig på en nybörjarbräda i stället för att lägga en massa tusenlappar på en bräda man växer i från på någon månad.

    Det som jag upplever är att det finns väldigt få surfskolor eller inga alls, ta tex läget i sthlm, det finns väldigt mycket folk här som vill prova på denna sport, men klubbarna har oftast inte möjlighet att erbjuda detta, vilket är väldigt tråkigt.

    De flesta klubbar har väldigt gamla omoderna pråmar som förvisso är enkla att stå på, men de är inte de minsta repressentativa för hur utvecklingen inom brädorna ligger idag. För att inte tala om Nocamseglen som fått väldigt många som inte tävlar inom race att jubla.

    Det är detta som man ska visa upp med sporten, enkelheten och nöjet, som inte alls behöver vara så “krångligt” som det kanske en gång varit.

    /Mattesthlm

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 mars, 2001 vid 11:49

    Om du inte vill vara en i mängden får jag känslan av att du är en “Wannabe”. Om man är en äkta surfer, så surfar man för att det är det skönaste som finns och inte för att det är en minoritetsport. Och då tycker man förhoppningsvis att det är väldigt kul att det är fler än en själv och några få andra som är ute blåsiga dagar.

    “free your mind and your ass will follow”

  • 360

    Medlem
    2 mars, 2001 vid 12:38

    där fick jag svar på tal!
    Nä någon wannabe är jag inte, men jag tycker att det är skönt att det är en lite exklusiv sport med bara intresserade utövare…blir lite mer “gemenskap” då
    Någon folksport som snowboard vill jag verkligen inte att det utvecklas till, men det vore ju iofs lite kul med några fler surfare ute på vattnet

  • swe876

    Medlem
    2 mars, 2001 vid 13:16

    Rätt ska va rätt. Gamla pråmar är fortfarande något av det bästa som man kan lära sig grunderna på.

    Seglet framåt – falla av.
    Seglet bakåt – lova.
    Kryssa – ziggzagga sig mot vinden.
    Länsa – vind i ryggen.
    Slå – vända mot vinden.
    Gippa – vända med vinden.
    och så vidare…

    En del av brädorna som marknadsförs som nybörjarbrädor idag tillför ingenting. Möjligtvis ett stort hål i plånboken. Starboard har börjat tänka i nya banor och kommit med Go och Start. Jag har inte provat dom men de ser intressanta ut.

    Gamla riggar finns det däremot en hel del att göra saker med. Sladdriga bommar och segel som är omöjliga att få upp utan att man bryter ryggen på grund av de långa bommarna har fått riktigt starka killar att ge upp…

    Jag är INTE utbildad inom området… 🙂
    /Jona

  • dude

    Medlem
    2 mars, 2001 vid 13:51

    Jag tycker att SBF handlar om att göra vindsurfing enklare att utföra för alla som vindsurfar eller funderar över att vindsurfa, som tex alla de som vindsurfat men tycker det verkar lite krångligt att ta upp sporten igen.

    Ett närmare samarbete mellan SBF och klubbar och skolor kan ge en bättre tillgång på information kanske.

    För min del skulle SBF kunna vara ett sätt för vindsurfare att gå ihop och tillverka tjänster som gör det enklare. Hur det ser ut konkret skulle jag gärna höra ideer om.

    Niklas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 mars, 2001 vid 15:37

    Att SBF är med på mässan och visar upp sig är kanon. Jag har inte sen 79 när
    jag började surfa träffat någon seglare som INTE vill testa på windsurfing. Så
    mässan är helt klart rätt ställe att visa upp sig på och visa att w-surfing är på
    gång igen.

    Däremot tror jag windsurfare i gemen bör fundera flera gånger över hur en ideal
    framtid för windsurfing i Sverige borde se ut. Givetvis kommer det att diffa mellan
    surfare, men troligtvis vill ingen ha är en genomreglerad sport styrd av kommersiell
    hype och div surfpoliser typ utförsåkning. Utförsåkning var en gång var en
    verkligt sann frontier sport styrd till stor del av entusiasm precis som svensk
    windsurfing är idag.

    Personligen tycker jag att svensk w-surfing aldrig varit bättre än just nu för
    sporten är en verkligt frontier-sport vilket märks inte minst på konf.

    Mvh / Bosse
    (som nästa vecka “rekar vågor” i Sagami Bay)

  • fredrik-b

    Medlem
    2 mars, 2001 vid 21:09

    ville bara säga det att det e bra att dom fått tummen ur=), det var ett tag sen man hörde från SBF, och det e grymt att dom syns och gör grejor för “sporten”…
    Jag tror att lansera freestyle och vågsegling för yngre männsikor, om man vill inspirera dom att börja(det var så jag började för en massa år sen), för seglingsfolk kanske Formula och liknande? jeje,..nån som spekulerar med mig?
    Mvh
    Fred

  • dude

    Medlem
    2 mars, 2001 vid 23:39

    Jag håller med dig Fredrik. Att offensivt inspirera folk får dom att börja vindsurfa. Att ge lite organisation till vindsurfing för att göra det enklare är defensivt och kan göra nyfikna fundersamma.

    Men det behövs ändå organisation (som konfen tex eller mer) för att folk ska fortsätta och inte lägga ner.

    Mvh
    Niklas

  • joce

    Medlem
    3 mars, 2001 vid 00:23

    Borde inte du vara klar på elektro =) Kanske seglat för mycket?

  • swe-16

    Medlem
    3 mars, 2001 vid 07:22

    Hej!

    Det kostar 200:- att gå med som Amatör eller Junior eller stödmedlem. Det kostar 400:- om man vill kunna tävla i Pro-klassen, Master eller vill ha tillgång till de rabatter som Surfman, Activesports och Surf Unique erbjuder.

    Klistermärken:
    Segelsiffror får du fixa själv (Surfman Gbg har bra priser om du inte vill använda packtejp el liknande)
    Sponsorklistermärken delas ut vid tävlingstillfälle (om sponsor vill det förstås) för att sättas i samtliga segel som du kan tänkas använda under tävlingen.

    Om du aldrig tävlat förut rekommenderar jag att du går med som Amatör (eller junior…om du fyller 18 eller därunder i år)…beroende lite grand på var du bor så kan jag även rekommendera Skidsport Bromma Cup som är ett perfekt sätt att lära sig vad det innebär att tävla tillsammans med en massa andra som är där för första gången (http://surf.to/mellansvenska)…för att delta i Skidsport Bromma Cup behöver du inte ens vara medlem i SBF…fast det borde jag kanske inte avslöja 😉

    Vi ses!

    /Per

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 mars, 2001 vid 10:54

    Håller med om att det är klubbarna som borde sköta nyrekrytering men när allt
    för många klubbar (några få undantag) lever ett litet sömningt liv tycker jag
    det är bra att SBF nu vaknar till liv efter några år i dvala och tar lite
    initiativ för att få fart i sporten. Visst kan man kritisera SBF för att ha
    gjort för lite genom åren men när de nu börjat hända lite saker tycker jag man
    ska ge lite beröm och uppmuntran att folk tar sig tid att lägga ner sin privata
    tid för att hjälpa hela sporten framåt.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Svenska Brädseglarförbundet på Båtmässan

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.