Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing SweSpeed SYD Cup -08

  • pugge

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 04:49
    Klang;474361 wrote:
    Ahhh… så långt fram… jag provade flytta fram mastfoten till mitten, men inte så långt fram… det skall jag prova… super… tack Pugge!

    Om man nu har mastfoten så lång fram vad är det man förlorar, kommer inte brädan att ligga med större yta i vattnet?

    Nu kör jag dock inte med mastfoten helt längst fram utan håller mig inom främre delen beroende på chop osv. Testa dock helt längst fram för att se om du märker någon skillnad. Kör man på riktigt platt vatten typ dammen så tycker jag det går bra och flytta bak mastfoten ett par cm.

    Vad man losar med mastfoten i läge längre fram överlåter jag till experter inom området men det känns som att brädan ligger planare på vattnet dvs. mer tryck på brädans främre del. med mastfoten längre bak känns det som om brädan blir mer orolig iallafall i choppigt vatten.

  • joth

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 06:24

    Rekomenderas väl från många håll att ha mastfoten i mitten för att det fungerar bäst. Det fungarar i alla fall bäst på iS87:an. Får ok stance med tryck även på framfoten. Har stropparna hyffsat i mitten tror jag och lite kortare hänglinor än tidigare.

  • marden

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 06:25

    @Klang 474361 wrote:

    Ahhh… så långt fram… jag provade flytta fram mastfoten till mitten, men inte så långt fram… det skall jag prova… super… tack Pugge!

    Om man nu har mastfoten så lång fram vad är det man förlorar, kommer inte brädan att ligga med större yta i vattnet?

    du kör väl f2 sxs den har väl sin matskena väldigt långt bak? så när den är i mitten motsvarar det längst bak på andra brädor

  • p-malmkvist

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 10:35
    Klang;474293 wrote:
    Inte ens med Dakine Contour lyckas jag stanna kvar… förresten, jag har inte fått nått kontonummer ännu…

    Det är som Mackan sagt tidigare, att jag säkert har något fel på trimmet. Antagligen lyckas jag inte få tillräckligt mycket kraft som skjuter fram foten in i fotstroppen, jag står väl fel på något sätt.

    Nästa trim pryl jag skall prova näst är ett par kortare hängselelinor (26cm). Alla tips välkomnas så klart.

    Mina gamla skor (har köpt nya så klart :-P) är visserligen väldigt mjuka och sköna, men “korvar” sig något enormt. Foten halkar omkring i skon och då släpper greppet i stroppen till sist. Provade barfota i slutet och det blev bättre trots att stroppen då var alldeles för stor… har stora förhoppningar på den nya skon… Det är absolut inget fel på de nya stropparna, de är kanon!!!

    Men det är felet trimmet/stancen jag måste hitta/fixa

    Väldigt ofta när främre foten vill hoppa ur stroppen beror det på för lite nedhal alt för hög bom, även för stor fena och mastfoten för långt bak kan orsaka det fenomenet då bakfoten laddas för mycket i starka byar.. Hade själv det problemet när vinden började trycka i på formulabrädan, sänkte då bommen 2-3 cm och drog 1 cm mer nedhal och vips var problemet borta.

    I lätt-mellan vind så tycker jag att korta tampar är effektiva då man kan belasta fenan på halvvind/lätt-slör/kryss och få lite extra lyft.. Men då vinden riktigt trycker i är nog lite längre tampar effektiva på djupa slörar så man kan hålla riggen mer upprätt och ifrån sig.. Ska själv införskaffa ställbara tampar så dessa kan förlängas på dagar med riktig tokvind..

  • glader

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 19:13
    Klang;474293 wrote:
    Inte ens med Dakine Contour lyckas jag stanna kvar… förresten, jag har inte fått nått kontonummer ännu… Det är absolut inget fel på de nya stropparna, de är kanon!!!

    Du har pm. Det var ju skönt att du gillade stropparna.

    Klang;474293 wrote:
    Det är som Mackan sagt tidigare, att jag säkert har något fel på trimmet. Antagligen lyckas jag inte få tillräckligt mycket kraft som skjuter fram foten in i fotstroppen, jag står väl fel på något sätt.

    Nästa trim pryl jag skall prova näst är ett par kortare hängselelinor (26cm). Alla tips välkomnas så klart.

    Jag har också haft rätt mycket problem med för lite tryck på framfoten och testat rätt mycket. Mina erfarenheter stämmer väl med Pugges och Malmkvists. Dock så tappar jag mycket toppfart av lägre bom och mastfot längre fram (vid bra förhållanden). För mig är tyvärr inte det bekvämaste det snabbaste.

    Har också testat att byta stance radikalt och jag tycker att det hjälpt mycket. Tidigare försökte jag köra “Finian-style” – spikrak och mycket bakåt. Har på sistone imiterat Hankloose i en betydligt mer framåtriktad stance. Tycker att det gjort mycket för trycket på framfoten. Tycker också att det hjälpt upp farten då jag skotar in bättre. Kolla t.ex. näst sista bilden i sekvensen här http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=474225#21 för studie på Henke. Har inte surfat mycket med surfan på nära håll men av det jag sett och från bilder tycker att han har lite samma stil (kolla t.ex. tredje bilden i sekvensen ovan). Har lyckats missa det mesta av hårdvind på sistone så jag kan ännu inte säga hur stancebytet påverkar min toppfart, men det känns som sagt bra. Kanske något du skall testa också (om du inte redan kör så – hann aldrig se dig så mycket senast).

Sida 8 av 8

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing SweSpeed SYD Cup -08

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.