Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing SWT Slalom 2010 – Blog spot

  • peter-b

    Medlem
    16 november, 2009 vid 15:01

    Kan bara hålla med Marcus. Efter att kört Schlalom cup på Haga i 3 år och testat olika banor, så är hans upplägg det som håller klart bäst.
    Kör på det så det blir mycket seglat.

    Peter B

  • klang

    Medlem
    16 november, 2009 vid 16:19

    Härligt med all input, känns som det är många som är sugna på slalom nästa år.

    Som klassansvarig kommer jag, i dialog med arrangörna, att ta fram rekommendationer. Det är inte möjligt att förutsätta att down-wind och stegar kommer att fungera vid alla deltävlingar. Mycket p.g.a. att våra tävlingar inte arrangeras på platser med garanterad vind och stabil vinkel.

    Om det är en typisk “av-på-av-på” dag så är mass-start helt klart att rekommendera. Om man vet att vinden kommer att vrida sig under dagen så är en 8:a att föredra.

    Alltså, arrangören kommer såklart vilja anpassa banan och starter lite efter rådande förhållanden. SVFs rekommendation kommer vara att främst anlägga down-wind bana.

    Mass-start eller stegar kan vi väl fortsätta och fundera kring… ingen panik ännu… alldeles för många dagar kvar till första tävling… urk…

    Bra bra bra… fortsätt och spruta ideer och tankar…

  • p-malmkvist

    Medlem
    16 november, 2009 vid 17:08
    Klang;588471 wrote:
    Härligt med all input, känns som det är många som är sugna på slalom nästa år.

    Som klassansvarig kommer jag, i dialog med arrangörna, att ta fram rekommendationer. Det är inte möjligt att förutsätta att down-wind och stegar kommer att fungera vid alla deltävlingar. Mycket p.g.a. att våra tävlingar inte arrangeras på platser med garanterad vind och stabil vinkel.

    Om det är en typisk “av-på-av-på” dag så är mass-start helt klart att rekommendera. Om man vet att vinden kommer att vrida sig under dagen så är en 8:a att föredra.

    Alltså, arrangören kommer såklart vilja anpassa banan och starter lite efter rådande förhållanden. SVFs rekommendation kommer vara att främst anlägga down-wind bana.

    Mass-start eller stegar kan vi väl fortsätta och fundera kring… ingen panik ännu… alldeles för många dagar kvar till första tävling… urk…

    Bra bra bra… fortsätt och spruta ideer och tankar…

    Fasen har ju inte köpt en RSR 8.4 i nyskick utan anledning:wink:

  • swe-496

    Medlem
    16 november, 2009 vid 20:11

    Säger det igen. Det går att köra heat om 8 eller 10st om man delar in seglarna i grupper om 4 eller 5. Detta koncept körde de på Irland och alla fick segla en jädra massa.
    T ex grupp1 möter grupp2, grupp3 möter grupp4. Nästa omgång möter grupp1 grupp4 och grupp2 möter grupp3, nästa omgång möter grupp1 grupp3 och grupp2 möter grupp4.

    Kör man på detta vis får alla segla mycket. Man var tvungen att stå standby och vänta på sin start när första racet körde. När sista bräda hade gått i mål väntade man bara 1 minut till nästa startförfarande satte igång. Har för mig att vi fick 3 eller 4 kompletta omgångar på en dag på det här viset.
    Man räknade poängen på så sätt att i omgång 1 blev det 3 heat. varje heatresultat räknades, man fick då fram omgångens resultat och det resultatet var det som sedan räknades i totalen. Låter kanske lite krångligt i teorin, men i praktiken funkade det kanon.

    Man stod kanske och väntade i 10-15min på sitt race varje gång. Vindarna är defintivt inte jämnare på Irland om nu någon skulle tro det.

  • klang

    Medlem
    16 november, 2009 vid 20:28
    SWE 496;588520 wrote:
    Säger det igen. Det går att köra heat om 8 eller 10st om man delar in seglarna i grupper om 4 eller 5. Detta koncept körde de på Irland och alla fick segla en jädra massa.
    T ex grupp1 möter grupp2, grupp3 möter grupp4. Nästa omgång möter grupp1 grupp4 och grupp2 möter grupp3, nästa omgång möter grupp1 grupp3 och grupp2 möter grupp4.

    Låter spännande! Hur fungerade det praktiskt, åkte seglarna tillbaka till land för att ta reda på nästa gång de skulle köra, eller kunde man klura ut det på vattnet?

  • swe-496

    Medlem
    17 november, 2009 vid 03:31

    Man åkte in till land då, men den infon går ju att ge på vattnet också. Man måste själv hålla reda på vilken grupp man tillhör. Vilken grupp man hamnade i lottades fram från dag till dag. Har man bara en bra tavla ute i båten så kan man ju skriva på den vilka grupper som ska möta varandra i nästa heat. Jag ska ta skissa ihop en lite bättre förklaring.

  • hanko

    Medlem
    18 november, 2009 vid 14:54
    andersbq;588367 wrote:
    Stämmer, jag seglade t ex SM 1997 i Apelviken. (Det var då en deltävling i svenska cupen). Vi tävlade i både “race” och “slalom”.

    En annan kommentar, downwind-banor är grymt känsliga för vindvridningar. Under 80- och 90-talet då vi körde mycket slalom var det oerhört ovanligt med down-wind då det krävs ungefär lika många båtar som gippbojar. Betydligt mera praktiskt att köra en klassisk 8:a. Bara en boj att flytta.

    Sedan det här med antal seglare per heat, desto fler heat desto svårare att hinna med alla rundorna!

    Skippa bojarna och använd “mobila bojar” i form av båtar med tillhörande flaggor. Inte så fel. Det funkar ju kanon på MEGA-tävlingen och mega-downwindslalomen Ledge Point-Lancelin i Australien…! På det sätt slipper man gnälliga tävlande som tycker att vinden vred innan start o så… Jag minns slutet av 80-90-talet tydligt BQ…Härliga tider.!:santa:

  • jfr007

    Medlem
    19 november, 2009 vid 20:10
    andersbq;588450 wrote:
    Japp, och proffigare starter. I år hade vi ibland typ “någon gång inom sista minuten går starten när gröna flaggan går upp”. Så funkar det inte i stora världen. När starten går så är det på 100-delen och då kör alla redan 30 knop över linjen. Inget problem med att plana eller täckt vind. Ungefär som en formulastart fast snabbare.

    Just precis. För egen del så spelar antalet kombatanter på startlinjen mindre roll (även om modellen med roterande grupper verkar ball), utan STARTSEKVENSEN måste vara proffsig. Det är A och O för rättvisa race.

    Jag betalar gärna rejält extra för en arrangör som kan hantera startklocka och flaggor. Ingen kritik mot det som varit men det är rena rama Grönköping att stå på ett rev i “lite go vinkel” mot vinden och sedan resa riggarna först till kvarn när “typ när det är en minut kvar – sen är det bara att köra”. Argumentet att det blir lättare för fler att vara med då bär inte längre. Alla kör redan runt med klocka på armen.

    En proffsig startsekvens innebär också att det, om vi ska behålla ambitionen att få fram bra seglare, inte kan genomföras stegar utan diskar för tjuvstarter. Diskar är ett sundhetstecken.

  • klang

    Medlem
    19 november, 2009 vid 21:45

    Vad tror ni om följande:

    En tävlingsdag är uppdelad grundomgång och final. Placeringarna i grundomgångsflottorna ger ett inträdde till någon av finalflottorna.

    Jag hoppas att systemet gör att vi kan vara på vattnet hela tiden, med avbrott för matpaus och omplacering i ny flotta. Samtidigt så blir det inte helt tokskvalpigt i banan och en massa vindhål.

    Exempel 1: 28st deltagare

    Grundomgång
    När dagen börjar delar vi in deltagarna i 2st grundomgångs-flottor om 14st personer vardera. Vi försöker sprida deltagarna efter ranking, övriga genom lottning. Dessa två flottor, låt oss kalla dem BLÅ och GUL, kör vardera 3 heat i snabb följd växelvis. Därefter är det paus på 30-60 minuter (typ lunch).

    Final
    De 7 bästa ur vardera grundomgångsflotta (GUL och BLÅ) placeras i GULD-flottan, de andra i SILVER-flottan. Dessa flottor kör sedan vardera 3-5st heat i snabbföljd växelvis. Placeringarna i SILVER och GULD flottorna ger resultatet för den dagen.

    Exempel 2: 16st deltagare

    Ingen grundomgång, endast final, d.v.s en final-flotta

    Exempel 3: 50st deltagare

    3st grundomgångsflottor 17-17-16 deltagare, och sedan 3st finalflottor 15st i GULD, 16st i SILVER och 19st i BRONS

  • klang

    Medlem
    19 november, 2009 vid 21:55
    andersbq;588450 wrote:
    Japp, och proffigare starter. I år hade vi ibland typ “någon gång inom sista minuten går starten när gröna flaggan går upp”. Så funkar det inte i stora världen. När starten går så är det på 100-delen och då kör alla redan 30 knop över linjen. Inget problem med att plana eller täckt vind. Ungefär som en formulastart fast snabbare.
    JFR007;589068 wrote:
    Jag betalar gärna rejält extra för en arrangör som kan hantera startklocka och flaggor. Ingen kritik mot det som varit men det är rena rama Grönköping att stå på ett rev i “lite go vinkel” mot vinden och sedan resa riggarna först till kvarn när “typ när det är en minut kvar – sen är det bara att köra”. .

    Jag tror att det ni refererar till är främst starterna i Long Distance… och tanken med detta format är att det ska vara enkelt utan klocka på armen, och kanske till och med lite “skämtsamt” att titta på för publiken. Springande start/målgång är ju ett kännetecken för Long Distance. Och så vill nog de flesta behålla LD…

    Det är därför vi har satt igång SWT SLALOM inför nästa år… :)… och då sitter tutan och flaggan på sekunden…

  • klang

    Medlem
    19 november, 2009 vid 22:01

    Möjliga bantyper:

    1. Down-wind
    2. 8:a med övre startboj HÖGT upp i lovart (enligt Markus R. förslag)

    Från SVF ser vi såklart helst att arrangören klarar av att underhålla en down-wind bana. Men om vädret är besvärligt så måste man kunna plocka fram ett alternativ såklart.

  • styret

    Medlem
    19 november, 2009 vid 22:56

    uplägget du har på heat och flottor är väldigt likt det vi har Schlalom-cupen på haga och det funkar klockrent!

  • klang

    Medlem
    20 november, 2009 vid 14:02
    styret;589100 wrote:
    uplägget du har på heat och flottor är väldigt likt det vi har Schlalom-cupen på haga och det funkar klockrent!

    Härligt att höra 🙂

  • mackee

    Medlem
    20 november, 2009 vid 16:49

    Tycker inte vi ska köra kvalheat eller grundomgångar .En start enligt regelboken och alla på en gång.
    Hittar vi en arrangör och ifall vindriktningen passar tävlingsplatsen tycker jag absolut att vi ska köra down-wind bana.Otroligt roligt och den tål mer vindvrid än en åtta.

  • andersbq

    Medlem
    20 november, 2009 vid 17:46
    mackee;589219 wrote:
    Tycker inte vi ska köra kvalheat eller grundomgångar .En start enligt regelboken och alla på en gång.
    Hittar vi en arrangör och ifall vindriktningen passar tävlingsplatsen tycker jag absolut att vi ska köra down-wind bana.Otroligt roligt och den tål mer vindvrid än en åtta.

    Håller med på det där med starten, men jag som är så jkla gammal och har kört en massa downwind, eller rättare sagt många kryss/läns ben vilket det blir när vinden vrider. Och det finns inget värre i världen än att vänta på att en båt ska lägga en bana i em timme medans det blåser stabil vind från rätt håll. Sedan kan jag garantera att vinden minskar och vrider, under tiden man väntar. Ännu värre är när de första heaten har bra förhållanden men finalen skiter sig…
    Det är annorlunda i Lancelin WA, eller Alicate. Där är det stabil vind från samma håll hela dagarna. Man kan lägga en bana som är segelbar i månader. Så visst downwind om det är en stabil prognos och många båtar, annars åtta med en lättflyttad yttre boj.

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing SWT Slalom 2010 – Blog spot

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.