Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Sy kite med "flätad" fiskelina?

  • Sy kite med "flätad" fiskelina?

    Publicerad av martin på 14 maj, 2009 vid 11:19

    Jag var iväg på Öland förra helgen och kiten sprack lite ca 10cm i LE-sömmen. Först testade jag att tejpa den, men det höll bara i nån halvtimme. Eftersom det var helg och vind så fanns inte möjligheten till att låta någon annan laga den, utan jag sydde ihop sömmen själv genom att följa den gamla sömmen och använda en bit fiskelina från en rulle som jag hade i bilen. Linan är en etablerad spunnen/flätad fiskelina som heter Power Pro, vilket innebär någon form av Dyneema eller Spectrafiber eller liknande tror jag. Styrkan på tråden kan knappast vara något problem, men frågan är om tråden är för vass för LE-materialet så att den skär sönder tyget på sikt. Är det någon som vet om det kan fungera? Lagningen sitter ju på plats nu och det känns lite dumt att sprätta upp den igen bara för att byta tråd. Vad använder segelmakare/kitereparatörer för tråd?

    martin svarade 14 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • skotten

    Medlem
    14 maj, 2009 vid 13:47

    I think you will be cool, everything has to die eventually right? if its spectrafiber you should be cool although obviously there is a small risk that the thread will be sitting the wrong way somewhere, but I doubt it will be spectacular if it fails… just keep checking on it now and again when you take the kite down after a session.

    EDIT : forgot to write that its normally polyester thread that is used

  • nundy

    Medlem
    14 maj, 2009 vid 15:36

    Släng på lite spinnakertejp över så är du supersafe… kondom-tigerbalsam-kondom-säker!

  • skotten

    Medlem
    14 maj, 2009 vid 15:41

    hahaha tigerbaslam on a condom… that will make you dance…

  • walle

    Medlem
    14 maj, 2009 vid 16:15
    Martin;546716 wrote:
    Jag var iväg på Öland förra helgen och kiten sprack lite ca 10cm i LE-sömmen. Först testade jag att tejpa den, men det höll bara i nån halvtimme. Eftersom det var helg och vind så fanns inte möjligheten till att låta någon annan laga den, utan jag sydde ihop sömmen själv genom att följa den gamla sömmen och använda en bit fiskelina från en rulle som jag hade i bilen. Linan är en etablerad spunnen/flätad fiskelina som heter Power Pro, vilket innebär någon form av Dyneema eller Spectrafiber eller liknande tror jag. Styrkan på tråden kan knappast vara något problem, men frågan är om tråden är för vass för LE-materialet så att den skär sönder tyget på sikt. Är det någon som vet om det kan fungera? Lagningen sitter ju på plats nu och det känns lite dumt att sprätta upp den igen bara för att byta tråd. Vad använder segelmakare/kitereparatörer för tråd?

    annars finns det segeltråd här hemma hos mig…

    btw, finns ju flera segelmakare i Västervik där du kan tigga till dig lite gratis!?

  • jonaish

    Medlem
    14 maj, 2009 vid 18:29
    nundy;546768 wrote:
    Släng på lite spinnakertejp över så är du supersafe… kondom-tigerbalsam-kondom-säker!

    chilisås ä gott oxå

  • nundy

    Medlem
    14 maj, 2009 vid 19:42
    jonaish;546807 wrote:
    chilisås ä gott oxå

    Sambal ulek!! Tidak apa-apa

  • martin

    Medlem
    16 maj, 2009 vid 22:04
    walle;546779 wrote:
    annars finns det segeltråd här hemma hos mig…

    btw, finns ju flera segelmakare i Västervik där du kan tigga till dig lite gratis!?

    Tackar för erbjudandet. Det är inte tillgången till tråd som är problemet, utan mer det att fiskelinan sitter där redan. Jag vill ju helst slippa att sprätta upp lagningen om det inte behövs. Det blir nog att testa skottens råd. Testa och se vad som händer.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Sy kite med "flätad" fiskelina?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.