Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing T-zone weed wave – skruv går nästan igenom

  • T-zone weed wave – skruv går nästan igenom

    Publicerad av planing på 16 juni, 2011 vid 17:36

    Jag har en T-zone weed wave 230 till min RRD FSW 80 (US-box tror jag att den har). För ett tag sedan kollade jag inne i fenboxen, och skruven har gjort ytliga märken i botten på fenboxen. Den har dock inte gått igenom. Har för mig att jag läst att någon på konfen har skruvat rakt igenom fenboxen :grin:, men hittar inte det nu.

    Dessutom har jag fått ett litet ytligt märke i brädan precis bakom fenboxen pga att själva fenan har tryckt in litegrann.

    På det hela taget sitter fenan lite för djupt i boxen. När jag jämför med mina andra fenor så är överdelen på denna lite lägre. Det finns ingen tremillimeters klack längst fram som ska vila mot fenboxens botten. Har jag köpt fel typ av fena?

    Planen är att limma dit en klack längst fram, och att fila bort lite av fenans bakre överdel så att den inte skadar brädan. Men jäkligt dumt att det finns så lika standarder, eller är fenan helt enkelt felkonstruerad? :mad2:

    planing svarade 12 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • bicless

    Medlem
    17 juni, 2011 vid 09:13

    Det finns olika längder på us-box skruv så får den in i boxen så borde du kunna ta en kortare eller korta din nån mm. Vissa usboxfenor har klackar, vissa inte, det är kanske 50/50.
    Jag ha inte märkt nån skillnad på vattnet eller att det skulle påverka brädan särledes men det finns säkert folk som kör mer us-box än mig som vet mer om det.

    Tidigare satt us-box även på speedbrädor och då var man superpetig med passform och använde även utfyllnad för att det skulle bli helt tätt. Numera användes de ju bara på wave och vissa FSW och då är det inte lika kinkigt.

  • robin

    Medlem
    17 juni, 2011 vid 09:54

    Sätt dit en liten klack så har du löst problemet eftersom fenan inte sjunker in i boxen. Då kommer samma skruv som du använder till övriga fenor funka.

  • rasmus_w

    Medlem
    17 juni, 2011 vid 10:46

    Jag tycker Bic hade den ultimata lösningen för us-box. Deras fenor hade alltid en fillet som var bredare än själva boxen så när man drog åt skruven så spände man fenan direkt mot brädans botten. Det gjorde det mycket enklare att få passformen rätt. En bonus är ju dessutom att fillets minskar fenans motstånd i vattnet rejält. Därmed inte sagt att bicfenorna var superfenor på något vis.

  • planing

    Medlem
    17 juni, 2011 vid 16:36
    Bicless;659292 wrote:
    Vissa usboxfenor har klackar, vissa inte, det är kanske 50/50.

    E standarden så jäkla dålig, alltså?? Varför bemödade man sig inte för att berätta hur djup boxen skulle vara? Jag har för mig att jag nån gång sett en ritning på vilka mått US-box har, så nån typ av standard finns väl ivarjefall…

    Eller finns det olika US-box standarder?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing T-zone weed wave – skruv går nästan igenom

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.