Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ta med eller hyra?

  • Ta med eller hyra?

    Publicerad av crash på 21 september, 2006 vid 17:02

    Tja

    Skall till Jeri (Brasilien) i nov och är borta i typ 4 v. Härligt, men jag har ett litet problem! Skall jag ta med prylar eller hyra på plats??
    Detta med tanke på att flygbolaget vill ha 300 euros f/t + typ 2000 sek för bag (som jag inte har). På plats går prylhyra utan försäkring på 520 euros.
    Tack i förhand för goda råd.MVH

    rideronthestorm svarade 17 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    21 september, 2006 vid 19:12

    Tja, tittar du bara på det ekonomiska så är det ju alltid bättre att hyra på korta resor och ta med på längre, men sen handlar det ju en del om var du har för kit själv. Är dina egna prylar inte adekvata för stället du ska till (typ om din enda bräda är på 150 liter och du ska till pozo) så är ju saken given.

    Är du väl inkörd på dina grejor och gillar dem så talar det för att ta med. Känns de trötta och slitna och du funderar på nytt så är hyra ett bra sätt att testa lite nya prylar.

    Sen kan hyrprylar vara lite sunkiga. Vänligt är t.ex. att folks solkräm har bildat en hinna på brädan och gjort däcket snorhalt, och jag åker i alla fall inte till tropiska vatten för at segla med skor. Sen kan det vara extraförstärkta brädor som väger ett kilo tyngre än standardmodellerna, det kan ju också ha sina sidor. Glöm att få hyra brädor i märkets lättaste deluxe-carbon-material, här är det ASA och hinkplast som gäller.

  • mag

    Medlem
    21 september, 2006 vid 21:14

    Första frågan är om dina prylar är bättre än uthyrarens! Det avgör ju nästan om brädan ska med eller ej. Nackdelen att testa nya prylar är förstås att köpbegäret ökar med kvadrat på antalet seglingsdagar. Så det blir dyrt när du kommer hem! 😀 Men du har väl ändå tänkt byta prylarna så va fan 😉

    En mellanvariant kan vara att ta med riggen, det blir ca 40% lägre hyra och incheckningen på flygplatsen brukar hålla sig snälla och lugna med paket under 2m så det kostar oftast inget extra. Om du bara håller dig till 2 kolli förstås. 2-3 segel bom och mast väger ju inte mer än ca 15kg heller.

    /Magnus

  • donpedro

    Medlem
    22 september, 2006 vid 04:26

    Sen ere väl lite med tillvänjning på prylarna. Visst ere skitkul att prova nytt, men de brukar ju oftast ta ett par dagar innan man e bekväm med sin nya utrustning vilket innebär att några dagar på semestern innebär innkörning på prylardagar.

  • callekuling

    Medlem
    22 september, 2006 vid 07:04

    Hej!

    Tänker du hyra på Clubedosventos så har de riktigt fräscha prylar, brädor från JP, riggar från Neilpryde. När vi var där i December 2005 hade de -06 grejor, så åker du dit i november har de säkert hunnit få -07 av allt. Enda nackdelen är att de har kastfalls deviatorer på alla brädor…Finns en eller två mobila uthyrare på stranden med lite blandad utrustning, men helt ok.

  • supasonic

    Medlem
    22 september, 2006 vid 14:33

    Var där i vintras. På clube dos ventos (vela) finns nya jp och neilpryde. Uthyrningspriserna är tyvärr ganska höga och när jag var där och det var lite vind gjorde jag en deal att hyra per timma och det blev något billigare än ordinarie pris som var 3500-4000 för en och en halv vecka. Klart dyrare än tex. på isla margarita. En fördel är att du får tillgång till klubben där man kan softa, äta och parkera eventuella respektive (om de ej surfar). Kastfallsdeviator är en annan nackdel som gör att du inte kan justera mastfoten fullt ut och är i vägen för en del manövrar. Det finns en del andra uthyrningsnissar längs med stranden men inga fler center, de har en varierande uppsättning segel och brädor av vanligtvis äldre datum.

    Det märks att det är relativt få som hyr sina prylar utan de flesta har med sig. Konkurrensen är lite dålig. Nu var jag inte där vid högsäsong så jag vet inte om det stämmer men enl klubben är det alltid fullbokat på prylarna då så det gäller att boka i förväg. Om du flyger till fortaleza direkt från sverige kan ni hyra jeep med chaufför vid flygplatsen. Svårt att tro att du kan få med dig din utrustning på bussen. jeep kostar ett par tusen vad jag minns så där är ytterligare en kostnad att räkna in.

    när du väl kommit dit är det billiga caipirinhas i alla fall!

    .s

  • mangs

    Medlem
    22 september, 2006 vid 14:44
    Supasonic wrote:
    när du väl kommit dit är det billiga caipirinhas i alla fall!

    .s

    För att inte tala om farmacias… Stabil häxblandning som effektivt sabbar surfet dan därpå. Men jösses vad kul man får…

    När jag var i Jeri så fanns det knappt några selar att hyra, vet inte om det alltid är så men jag deppade en del över att jag inte tagit med min egen. Så kolla det iaf..

    Annars funkar det även bra att hyra av andra snubbar på stranden, tyckte dom var lite billigare och inte lika knussliga med försäkringar och grejer. Hade sönder ett segel och det kostade mig inte mer än 200spänn hos en mindre uthyrare. Fast jag hade nog ändå föredragit att ha med mig egna grejer.

  • inge

    Medlem
    22 september, 2006 vid 16:14

    Kan starkt rekommendera att hyra på Clube dos Ventos.
    Riktigt bra grejer, segel och brädor för alla förhållanden, trevlig personal och riktigt gemytlig stämning.
    En riktigt nice bonus är också (så vida du har försäkring) att du snabbt är ute på vattnet med nya grejer om du råkar köra sönder något.

    Trevlig resa!

    /joakim

  • rideronthestorm

    Medlem
    22 september, 2006 vid 17:55

    Hyra windsurfingutrustning när det blåser är som att hyra en brandsläckare när det brinner. Blir sällan riktigt bra… =)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ta med eller hyra?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.