• mats_o

    Medlem
    4 april, 2008 vid 17:09

    Var tvungen att mäta min arm, den ä ca 40 cm till centrum av bommen så to speak. En pythagaros på det och jag tror du har rätt slusken, det borde gå om bom j-veln sitter strax över mina öron, som fö är ganska långa i sig.

  • surfslusken

    Medlem
    4 april, 2008 vid 19:29

    Okej ska vi ta de här vidare.
    Korta tampar är bra om man vill dölja vissa grundläggande brister i sin, ska vi kalla de “grund position” vid planing.
    När man går över till långa tampar så åker atomatiskt händerna tätare ihop pga av att man kommer längre i från riggen/bommen. De i sin tur gör de svårare att kompensera för fel placerat grepp o tampar som man ofta balancerar upp genom att ha ett för brett grepp på bommen. De breda greppet i sin tur leder till att axlar/armbågar åker upp och man får en stel onaturlig ställning som gör en trött fortare. Och som nämnts tidigare så ger dom längre tamparna och de tätare greppet betydligt mer rörelse utrymme när man e ikrokad. Vid rätt längd o placering av tamparna så “drar” man inte riggen mot sej me armarna, utan man trycker den i från sej me händerna för att räta upp den och samtidigt få ut max häng på överkroppen. De e selen o benen som ska göra jobbet, händerna o armarna spar man på tills de e dax o rida! Nu snackar vi givetvis inte i tok överriggade förhållanden.

    Våga testa långa tampar o avslöja dina brister för dej själv. När du styrt upp din stance efter dom långa tamparna, tar en dag, kanske två, så kommer även du va frälst!!
    Hallelulja!!

  • svenne

    Medlem
    4 april, 2008 vid 19:45

    Alltså, Slusken, du skulle varit med på Karpathos. För tyskarna verkar allt längre än 20″ vara idiotiskt långt. Jag drog ut ett 6.4 ur segelstället och på bommen sitter… …16-tummare! Frågade lite snyggt om de kanske hade längre prylar, och de längsta de kunde skrapa fram var ett par trötta 24. Låt gå, på med dem på bommen och tätare än vad jag brukar ha för att få alla extramillimetrar. Drar ut å surfar ett tag, kommer tillbaka och dumpar brädan på stranden för att gå och käka. Då är det en tjocktysk som drar isär MINA linor och skjuter fram dem! Men va f*n!
    “Itz will goo muchz bätter für you knaow, Jaa!”
    Å fan, tack för tipset…

  • gurra1978

    Medlem
    4 april, 2008 vid 19:54

    Det heter ju trots allt hangloose och inte hangtight 😉 . Långa tampar är överlägset mycket bättre tycker jag och de som hävdar motsatsen bör omedelbart tänka om och testa längre. Det gjorde jag och min seglingsteknik har blivit bättre.

  • bakfull

    Gäst
    4 april, 2008 vid 20:48

    Jo det är bra att vi alla är precis lika långa med lika långa armar och ben. 🙂 Naturligtvis spelar det roll. Lika mycket som att jag som är större har större bräda och segel än nissarna på under 75 kg.

    Sen upp med bomen till axelhöjd, är ju en annan sak som inte heller funkar för mig, i maxläge kommer bomen knappt upp till bröstvårtorna…

    Så självklart spelar din fysik stor roll! Alla kan ju inte vara smala och vara 175 och väga 70-75. Själv är jag lång och ser ut som en grekisk gud, shitty jobb men någon måste se ut så 😉

  • s66

    Medlem
    4 april, 2008 vid 22:10

    Klart man planar tidigare! Vi får fråga vår lättvindsräka Markus Bohman som jag planade om förra året med exakt samma utrustning i Babbelviken…han undrade hur i h…vete jag kunde plana tidigare än honom trots jag väger mer än 10kg mer, svaret behöver jag inte ens nämna.

    Formula kör dom med generellt sett med kortare tampar ja, inte riktigt min grej de där så jag vet inte. Men jag vet iaf att Antoine Albeau kör med variabla 32or.

    Jeppe, sträck dig nu till ett par 30 o skicka upp bommen lite…har nog allt sett att du har den vid naveln.

    Andreas

  • jesper_b

    Medlem
    4 april, 2008 vid 23:13

    Slusk/Andreas,
    28” längre sträcker jag mig inte, i var fall inte i första vändan. Men tänk då på att det bara var ett par år sedan jag gick upp till 26” från 24”! /Jesper

  • Kjello

    Gäst
    5 april, 2008 vid 05:22

    Gissar medel-långa, fanns bara “en” fast längd stela tampar, köpte 3 par. Funkar/funkat många år.

    Men detta händer ibland när jag gippar,
    att tampen krokar i sittsele-kroken igen, precis när jag slänger runt seglet, PLASK.

    Och vid vindpunka och brädan plötsligt sjunker,
    stramar tampen i kroken så jag ibland inte hinner/kan få ur den. Blubb blubb.

    Men funkar jättebra till surf naturligtvis, har dom i princip helt ihopskutna på bommen.
    efter alla år med samma sitter det i ryggmärgen, exakt placering mm.
    kanske fördel att hålla sej till en längd, större förutsättning för att det “sitter i ryggmärgen” då.

  • jmb

    Medlem
    5 april, 2008 vid 10:34

    lite svårt att diskutera längden på tamparna med tanke på att inte alla släpar knogarna i marken. ungefär som att säga att storlek 43 i skor e skönast.

  • safesurfer

    Medlem
    5 april, 2008 vid 12:05

    Då jag körde oldshool sittsele tyckte jag det var skönt med rätt korta linor. Brukar ha bommen så att fästet hamnar 15cm bakom brädan då riggen ligger. Med midjesele har jäg förlängt linorna så mycket jag kann och det känns bra. Det är ju rätt naturligt att man behöver längre linor för midjesele för att komma ut med överkroppen vilket är samma anledning till att man inte kan har för långa till sittsele. Linorna till midjesele bseämmer ju avståndet överkroppen till bommen men midjesele bestämmer avståndet mellan röven och bommen eller har jag missförstått något.

  • rasmus_w

    Medlem
    7 april, 2008 vid 22:40

    I början/mitten av 90-talet körde jag med ungefär den stance som verkar inne nu, fast med viss modifiering. Ca 32″ långa linor, riktigt låg bom och sittsele. Allt för att kunna ha riggen upprät och samtidigt sitta riktigt lågt och hänga emot rejält. Jag seglade ofta med nästan raka ben och helt sträckta vrister, vilket gjorde att kraften på fenan var riktad nästan rakt åt sidan och jag fick dra uppåt med framfötterna/trycka nedåt med hälarna för kung och fosterland för att inte brädan skulle tippa åt lä. Var jag riktigt sjukt överriggad så var det alltid underbenen som gav upp först.

    Det funkade bra, jaga planade tidigt, seglade fort och tog grym höjd. Alla jag träffade sa att jag borde korta ner linorna och höja bommen, sen körde jag ifrån dem.

    Så en vår var nåt fel. Ingen ändring alls i trimmet eller prylarna men det funkade inte. Jag planade knappt alls och när jag väl planade gick det i snigelfart. Helt om. Köpte variabla linor och kortade av och kortade av tills de var mindre än 20″. Lite högre bom. Nu funkade det igen. Dessutom upptäckte jag hur mycket bättre jag kryssade när jag kortade av linorna till max, och åt andra hållet blev det alltid bättre balans på djupa slörar om jag släppte ut linorna till max.

    Nu, med lite nyare småriggar så kändes 26 rätt bra, men på min nya freewave 86 har jag fått en känsla av att lite längre tampar skulle kunna vara ett lyft.

    Å andra sidan vore nog bästa lyftet att bli mindre tjock. När jag provseglade den i somras vägde jag 70 kilo, nu 76. Lägg till vintermundering så har en bräda som är enkelt att guppa fram på i svag vind blivit en riktigt svårguppad sak.

  • dr-masse

    Medlem
    8 april, 2008 vid 06:57

    Längre tampar är klart bättre för våg/manöversegling, måste jag säga. Exakt hur långa de sedan skall vara är ju svårare att veta, och mer individuellt, men en sak är säker – de bör vara längre än vad de flesta har idag… För min segling, som helt garanterat behöver all hjälp den kan få, har det varit enbart positivt att få upp bommen högre, köra med längre tampar och skjuta fram riggen under segling. Något jag fortfarande gnuggar på (ständigt denna talanglöshet…), men helt klart känner är rätt!

    En sak till – det går tyvärr inte att säga “jag kör på 30 tampar” eftersom hängseltampar från olika tillverkare är olika långa, trots att de skall vara samma längd… Mina Simmer 28 är lika långa som Pryde 30, Da Kine är ännu längre… och så vidare.

    Har även kollats av Boards UK där två olika tillverkares 26 tampar i själva verket var 24 i det ena fallet och 30 i det andra… häpp!

    Jag tycker mig även se att många fartfarbröder med framgång börjat köra lite längre linor, förresten.

  • svenne

    Medlem
    8 april, 2008 vid 06:59
    JMB;456380 wrote:
    lite svårt att diskutera längden på tamparna med tanke på att inte alla släpar knogarna i marken. ungefär som att säga att storlek 43 i skor e skönast.

    Fast å andra sidan, med tanke på att jag är 175 cm och använder 28-30 borde de som kör med 18 var extremt korta i rocken. 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    8 april, 2008 vid 08:23

    @dr Masse 456919 wrote:

    En sak till – det går tyvärr inte att säga “jag kör på 30 tampar” eftersom hängseltampar från olika tillverkare är olika långa, trots att de skall vara samma längd… Mina Simmer 28 är lika långa som Pryde 30, Da Kine är ännu längre… och så vidare.

    Mina Da kine 32″ var säkert 32 när de var nya men efter tre års seglande var de utan tvekan längre än så.

    Fast är det ingen mer än jag som har kört med kombinationen 32-linor och bom i typ bröstvårtehöjd?

  • surfslusken

    Medlem
    8 april, 2008 vid 08:42

    Spelar folk hör dummare än dom är för o hålla tråden vid liv eller?? Självklart är folk, ja t o m vindsurfare, olika stora, långa, inteligenta osv. Men som iaf dr Masse, Svenne o nån till, men tydligen INTE Jesper, “vägra 30″, B har fattat så handlar de här inte om att alla ska köra 36″ tampar PUNKT! Utan om att de allra flesta kör med för korta! Dvs istället för att de flesta ligger i spannet knutna 18″- 26″, så borde dom hitta sin rätta längd mellan säg 26″-34” istället.

Sida 3 av 9

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.