Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tankar från återfalls-vindsurfare

  • Tankar från återfalls-vindsurfare

    Publicerad av matssww på 11 oktober, 2020 vid 20:49

    Hej

    Tänkte skriva några tankar om första säsongen vindsurfing.

    Kanske hjälper det någon i liknade situation, detta är mina egna tankar.

    Slutade vindsurfa i mitten av 90-talet men när sista barnet flyttade hemifrån förra hösten blev nyårslöftena (1) börja vindsurfa (2) köra minst 30 knop (3) klara en fullplaningsjipp. I slutet av hösten 2019 vägde jag 94 kg.

    På 90-talet var jag kunskapsmässigt någonstans mellan medel och duktig och körde Neilpryde World cup racing full-camber-segel och slalombrädor bredd 53-63 cm. Hade klockat mig på 27.7 knop mellan 2 stenar i en sjö i Närke. Jag gillade freerace, köra fort och fila på jippar.

    Nu bor jag på västkusten och har blivit dubbelt så gammal.

    Efter att scannat av begagnatmarknaden och funderat en del ville jag köpa freerace segel med 2-3 cambers men det fanns vid tillfället inget att få tag i så det blev en uppsättning Neilpryde EVO i olika årsmodeller och en 137 L race/freeracebräda från 2006 samt en 112 L slalombräda från 2012.

    Började köra i februari och har till nu kört 42 gånger och hunnit byta ut en hel del av utrustningen efter jag lärt mig om vad som fungerar för mig. Jag är 190 cm lång och väger nu 80 kg.

    Segelstorlekar: 75% av all surfing har jag kört med det största seglet jag har, vilket har varit 7.8 m2 till förra veckan då ett begagnat 9.0 m2 köptes in.

    Om det är hård vind och mycket vågor ökar medelhastigheten ganska mycket med ett mer lätt åkt segel än ett rent racing segel. Detta fick jag erfara när jag började köra Simmer 2XC. Med racing segel blev jag ofta omkörd i större vågor (0.6-1.0 m) men nästan aldrig med freerace-segel.

    Däremot sjunker toppfarten något, någonstans mellan 0.4-1.1 knop när jag jämförde Simmer 2019 6.0 2XC (2 st camber) mot Neilpryde 5.8 EVO 7 (4 st camber) i 12-14 m/s och 0.4 meter vågor. Skillnaden är säkert större om man är duktig och i mindre vågor.

    För stora segel (jag vet inte var gränsen går men jag gissar någonstans 7-8 m2 för mig) finns inga anledningar att välja bort racingsegel om man prioriterar att köra fort, orkar med dra rigg och vattenstart och kan acceptera att de är lite klumpigare i jipparna (slår lättare i vattnet i gipparna).

    För när man kör stora segel är vågorna mindre och racingseglen är mer robusta mot att bli överriggad. Det är oftast ganska enkelt att köra fort med ett stort racingsegel i rätt vind.

    Alla segel är lätta att rigga när man tränat några gånger, det tar kanske 50 sekunder mer att rigga ett racingsegel mot ett segel utan cambers.

    Har också jämfört årsmodeller på Neilpryde EVO 7.8 segel mot toppfart och får hålla med en kompis: spelar inte så stor roll om seglet är 9 år (EVO 3) eller 5 år (EVO 7) eller 3 år (EVO 9) gammalt, det går exakt lika fort, däremot kan känslan mellan olika årsmodeller skilja mycket.

    Och när man pratar om fart; vill man lära sig köra fort behövs både GPS klocka och helst någon att sparras mot. Alla mina hastighetsrekord kom med 7.8m2 racingsegel och det krävs mycket provning, justering och experiment att köra fort. Man måste prova ändra både utrustningen och sin egen teknik. Som exempel: Ibland kan man räta upp masten och positionera masten mitten på skenan och släppa lite på bakre handen om man kör aningen överriggad och vill maximera hastigheten. Det enkla alternativet är att flytta fram masten men det är inte alltid snabbast. En loggbok är bra att ha för analyser; hade jag bommen i höjd 2 eller 3 när jag körde rekord?

    På en stor slalombräda (82 cm bred) går det oftast snabbast på ungefär halv vind eller lite slör och mellanstor fena.

    På en mellanstor slalombräda (68 cm bred) går det oftast snabbast på på slör eller djup slör och mindre fena.

    Och hur gick det med nyårslöftena? Tack bra. Svårast biten var jipparna. Första 5 gångerna ramlade jag nästan i varje jipp. Det tog minst 30 gångers träning att komma tillbaks till min gamla nivå gällande teknik. Styrkan ligger fortfarande långt efter och i vinter ska jag träna ännu mer fysik, framförallt på roddmaskin. Det är fantastiskt kul att träffa alla goa surfare på stranden när man riggar. I fredags var det en herre som också gjort likande uppehåll som mig och börjat nu i höst, han är 75 år gammal, imponerande!

    Hang loose

    matssww svarade 3 år sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • herr-pelegrin

    Medlem
    13 oktober, 2020 vid 13:51

    Tack för ett trevligt och givande inlägg! Visst är det kul att komma igen efter ett antal år på backen!

  • hottuna72

    Medlem
    24 april, 2021 vid 21:28

    Hej och tack för dessa rader! Nu blir jag bara ännu mer sugen på att ut och segla efter 25 år i frysboxen! Har precis fått hem min nya utrustning som jag valt för att jag vill plana tidigt, åka fort och nöta stabilitet i gipparna! Jag valde en förlåtande Fanatic Gecko på 120 l och en rigg med ett Simmer 7.1 2XC. En fråga vilken app använder du till din GPS-klocka för att logga din hastighet? Fixade du 30 knop?

  • matssww

    Medlem
    26 april, 2021 vid 19:26

    Hej Hot Tuna 72

    Jag har loggat alla mina körningar efter återfallet (utom några i början), nu har jag 62 loggningar (2020 och 2021).
    Jag ska säga att jag inte är lika snabb som vissa andra att köra 7 m2 och mindre segel, kanske för att jag inte har rätt teknik eller för att jag är för lätt eller annat.
    Det kom också upp en bra affär på racingsegel Simmer SCR 7.0 så jag köpte det.
    Så nu har jag både Simmer SCR 7.0 2018 och 2XC 7.1 2019 – ganska onödigt egentligen ;-).

    Så jag kör fram och tillbaks på samma brädor och samma mast (SX8, 430) och samma bom.
    Sedan funderar jag på vad som är bra och dåligt.
    Just detta är kul tycker jag; att jämföra och fundera.

    Jippa, och ha kul: ingen diskussion; 2XC bäst. Skulle jag köra slalomtävling är jag garanterat snabbast pga jipparna så mycket enklare och allt flyter på bättre. Jag tycker det är mycket roligare att segla detta än SCR seglet.

    Höjdtagning och acceleration: SCR bäst.

    Toppfart (slör), Spot Björlanda Kile (inga bra mönster på vågorna, ofta hoppigt), status nu:
    Bräda Patrik 115v5
    SCR7.0: 30.8 knop
    2XC 7.1: inte provat ännu (Patrik brädan ny för i år)
    Bräda JP Slalom 95L/b62
    SCR 7.0: 28.4 knop
    2XC 7.1: 29.9 knop

    Toppfart (slör), Spot: Torkelstorp
    Bräda: Patrik 115V5
    SCR7.0: 31.9 knop
    2XC 7.1: inte provat ännu (Patrik brädan ny för i år)

    Jippar (alfa 500)
    SCR7.0: 17.92 knop
    2XC7.1: 19.85 knop – klart bäst gipp!

    Mitt rekord kom förra året med NP EVO 7.8 m2: 36.2 knop.
    Så min dröm i år är att segla snabbare än detta.
    Och i Torkelstorp finns det kanske en bra chans för vågorna är mycket bättre där än Björlanda kile.
    Och ett rekord skulle nog lika gärna kunna ske med en 115L eller en 95L bräda.
    Med ett freerace eller ett racingsegel.
    Alla dessa saker fungerar förträffligt bra och har sin charm.

    Hang loose

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tankar från återfalls-vindsurfare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.