Tankar om slö onshorevågridning

This topic has 11 svar, 5 deltagare, and was last updated 2 months, 1 week sedan by  Stefan.

  • Författare
  • #1518610
     erland 
    Deltagare

    I morse vart jag lite underriggad men vågorna smekte fortfarande bukten i läjet. I brist på annat att göra (och för att det ändå är kul) guppade jag ut ändå å försökte fånga lite våg iaf.
    Två saker slog mig då:
    1: att åka clew first obehindrat verkar vara nyckeln till att tajma in när man ska svänga tillbaka och inte tappa all fart.
    2: Att det vore skönt att inte ha fotstroppar i dessa slöa vågor så man kan tassa runt obehindrat och hindra brädan från att sjunka ner i tailen.

    Nån som har nån åsikt om detta eller kanske ett bättre tips på hur man lär sig göra mer än 1 sväng å hålla i farten..?
    Kanske nån bra grej att öva på?
    Eller bara ha en asstor bräda så balansen är kirrad?

    Hej!

    #1518623
     hakuna 
    Deltagare

    Jag övade fullplaningsgippar häromdagen och upptäckte att om jag skjuter fram höften när jag är halvvägs så behåller brädan planing på ett oväntat bra sätt. Att puta ut med röven ser dessutom inte bra ut, och bidrar med att sänka aktern så att brädan bromsas.
    Kan nog vara bra i ditt fall också kanske. Jag får testa nästa gång det blir soft surf i Läjet.

    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1518624
     Stefan 
    Deltagare

    Är det ren onshore är backside vågridning enklast. Stå upprätt och luta framåt och tryck ned fören genom att hänga i bommen för att inte tappa fart i bottomturn när du är underriggad. Du behöver stå i stropparna längst bak för att kunna göra cutbacks. Vill du köra frontside i onshore är clew first enda möjligheten men för egen del funkar det bara om man har tillräckligt med power att plana och blir bara en sväng på vågen.

    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1518630
     erland 
    Deltagare

    Jag övade fullplaningsgippar häromdagen och upptäckte att om jag skjuter fram höften när jag är halvvägs så behåller brädan planing på ett oväntat bra sätt. Att puta ut med röven ser dessutom inte bra ut, och bidrar med att sänka aktern så att brädan bromsas.

    Kan nog vara bra i ditt fall också kanske. Jag får testa nästa gång det blir soft surf i Läjet.

    Ja jag har anat att det har nåt med att flytta frm vikten å trycket från bakfoten. Har liknande upplevelser av plangippar att man måste våga gå frma på brädan i full fart så den inte bromsas upp. Logiskt helt enkelt det dy säger då vågrisning egentligen verkar vara gippar i olika vinklar… Ska tänka på det nästa gång!

    #1518631
     erland 
    Deltagare

    Är det ren onshore är backside vågridning enklast. Stå upprätt och luta framåt och tryck ned fören genom att hänga i bommen för att inte tappa fart i bottomturn när du är underriggad. Du behöver stå i stropparna längst bak för att kunna göra cutbacks. Vill du köra frontside i onshore är clew first enda möjligheten men för egen del funkar det bara om man har tillräckligt med power att plana och blir bara en sväng på vågen.

    Bra tips om detdär med bommen. Kanske måste jag våga satsa mer på att luta mig fram å hänga i den.

    Å jag har inte ens reflekterat att det är backside eller frontside man kör, men det r ju klart det är!
    Jag tänkte nog mest på frontside. Såg en annan gammal räv köra typ 4 svängar i apelviken frontside så jag blev så att säga inspirerad…

    #1518672
     Fjant 
    Deltagare

    Jag skulle tro att vi i Sverige är mästare på switch-stance-clew-first-våg-fjös.
    Skaffa en fet våg-bräda och träna både frontside och backside.
    Ha kvar stropparna, och lägg tyngd i bommen som det skrevs tidigare.
    Ha inte för stort segel om det är guppa-vågridning, eftersom du ändå inte kommer plana på vägen ut.
    Några mer konkreta teknik-tips har jag dessvärre inte.
    Mackan

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1518680
     Stefan 
    Deltagare

    4 svängar i rad frontside låter som det inte va ren onshore, kanske var lite cross-shore? Frontside och onshore är inte möjligt då man får backwind om man inte som skrevs innan kör switchstance-clewfirst men är ju inte riktig frontside ändå. Med foil däremot går det att svänga hur man vill, men det är helt annan teknik då man kan släppa ut seglet helt och surfa som med prone/sup foil.

    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1518685
     Pete 
    Deltagare

    Intressant tråd! Jag har ännu inte gett upp hoppet att bli en vågseglare när jag blir stor. En vindfattig dag tidigare under semestern funderade jag på det där med backside- kontra frontside vågridning i on- och sideshore och fick en del aha-upplevelser av det här (lite gamla) klippet – de pratar f ö faktiskt både om att vrida in höften och clew-first bl a.

    /Peter

    6 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1518686
     erland 
    Deltagare

    Jag skulle tro att vi i Sverige är mästare på switch-stance-clew-first-våg-fjös.

    Skaffa en fet våg-bräda och träna både frontside och backside.

    Ha kvar stropparna, och lägg tyngd i bommen som det skrevs tidigare.

    Ha inte för stort segel om det är guppa-vågridning, eftersom du ändå inte kommer plana på vägen ut.

    Några mer konkreta teknik-tips har jag dessvärre inte.

    Mackan

    Tänkte precis på det om mindre segel. Navände det ändå mest som balans.
    Ska fundera på stor vågis. Just nu är den 99 l. Men jag väger också 90+ så jag behöver lite lyft.
    En bräda till helt enkelt 🙂

    #1518687
     erland 
    Deltagare

    4 svängar i rad frontside låter som det inte va ren onshore, kanske var lite cross-shore? Frontside och onshore är inte möjligt då man får backwind om man inte som skrevs innan kör switchstance-clewfirst men är ju inte riktig frontside ändå. Med foil däremot går det att svänga hur man vill, men det är helt annan teknik då man kan släppa ut seglet helt och surfa som med prone/sup foil.

    Ja det är mycket möjligt det var cross on. Det var väst nordväst i apelviken nära badplatsen vid stenarna. Kanske vågorna vrider runt lite där eller nåt.
    Snubben lyckades iaf svänga tillbaka tre fyra ggr medans jag låg i vattnet efter ett eget misslyckat försök å tittade på…

    Foil verkar ballt!
    Såg en standupfoilare köra helt obehindrat i en astrött våg inte ens vanliga supare kunde ta dagen efter i läjet.
    Har förstått av brorsan att det gett sthlm ett helt nytt utgångsläge som vindsurfort också. Ska genast pröva vid tillfälle.

    Och backvindandet känner jag igen från mina försök.. så fort jag tappade farten blev jag tryckt ner i vattnet..

    #1518689
     erland 
    Deltagare

    Justja! Höften är ju asviktig med! Bra flex i denna konstform :).

    Har också drömmar! Såg dock en annan gammla räv på 75+ ut å leka i vågorna smma dag så mna har ju tiden med sig ;).

    Tack för länken med filmen. Ska studera den nu.
    Finns såklart asmkt därute på tuben, men ändå nice att höra vad andra personer har för grej de tycker är viktigast, typ hänga i bommen.
    Instruktionsvideos ger en iblnad lite många saker att tänka på samtidigt upplever jag.

    #1518710
     Stefan 
    Deltagare

    Den här tråden blev intressant faktiskt, jag kan oxå kära mig något! Instruktionsvideon var riktigt bra, tog upp flera saker jag inte tänkt på. Jag lärde mig själv innan internet fanns men i princip lär man sig automatiskt om man spenderar tillräckligt många timmar på vattnet framförallt utomlands på bra ställen. Men däremot kollade jag typ 100 gånger på Robby Naish video RIP, har den på VHS men sök på den på Youtube, delar finns nog där. Riktigt bra rulle. Oftast ser man bara när de kör frontside i sideshore på Hookipa men han kör tex backside i Lanes och kör feta hopp med slalom/race prylar i vågor. Lite off topic men den rullen fick mig att ändra uppfattning om race prylar men blev inte så populär med mina cambersegel på Torö, Stenstranden, och gick väl inte riktigt som jag tänkt heller om jag ska va helt ärlig. Men detta var på 90 talet och folk körde då med hockey hjälm med visir och knäskydd på stenstranden.

    Angående bomtryck så menade jag mest i svag vind för att hålla planing i låg fart på vågen. Men gäller även i mitten på bottomturn frontside för att inte tappa fart. Det samma gäller i fullfartsgippar, jag ser många som börjar gippen bra men tappar sen fart pga att de inte lutar fram. Detsamma gäller i bottomturn, du vill inte tappa farten framför en brytande våg, detta lär man sig ganska snabbt om man kör i vågor med lite mer power. Men det är själva cutbacken som är svårast då man måste tajma vågen rätt och hinna skota ut innan för att kunna skota in i svängen.

    Bifogar en gammal video när jag kör “frontside” i Kärringviken 2 min in på filmen (går som sagt bara med en sväng) och backside i Apelviken ca 3:30. Backside är underskattat, “sporten” är att träffa den brantaste delen av vågen och få hjälp av vitvattnet att svänga runt alternativt få en liten flygtur “off the lip”. Grymt kul och faller sig mest naturligt i tex Apelviken, frontside i cross-onshore och slöa vågor blir liksom lite påtvingat men går givetvis.

    5 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2020 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

 Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account