• jester

    Medlem
    4 februari, 2011 vid 22:25

    Nix, Brigitte är inte ensam… Vi har en extramt duktig tjej här i Gbg som har en average på precis över 30 knop. Hade ju varit kul om Maria hade dykt upp lite på våra tävlingar, faktiskt. Det behöver sporten!

    http://www.gps-speedsurfing.com/default.aspx?mnu=user&val=64848&uid=4567

    Och Lars: bra idé!

  • swe117

    Medlem
    4 februari, 2011 vid 22:39

    Bra kämpat av Brigitte iaf, Gbg-tjejen är riktigt snabb. Tycker också att det är en kanonidé av Lasso, det finns både fler tjejer och junior-speedare som säkert kan utveckla sporten över tid. Det finns ju ganska många förhållandevis unga seglare i Holland som redan är grymt snabba. :cool2:

  • mattias-j

    Medlem
    5 februari, 2011 vid 12:54

    Naturligtvis en kanonidé, men nu var ju detta menat som en “Open” tävling. Må bäste man, kvinna eller junior vinna! Klassindelningen blir enbart de respektive distanserna/tiderna som redan redovisats. I alla fall i denna tävling! Detta är en ren “uppgörelse” mellan GPS Speedare. Dam, herr eller junior känns mer som en förbundssak. Låt oss inte krångla till ett enkelt tävlingsformat.

    Det står ju vem som helst fritt att fixa till olika tävlingar med olika format. Vart som helst, när som helst. Det är ju det som är det fina med GPS:en!

    PS, naturligtvis ska vi se om vi kan fixa något specialpris till bästa dam och junior. Om vi nu får någon sådan anmäld….

  • larsd

    Medlem
    5 februari, 2011 vid 14:04
    Mattias J;646078 wrote:
    Naturligtvis en kanonidé, men nu var ju detta menat som en “Open” tävling. Må bäste man, kvinna eller junior vinna! Klassindelningen blir enbart de respektive distanserna/tiderna som redan redovisats. I alla fall i denna tävling! Detta är en ren “uppgörelse” mellan GPS Speedare. Dam, herr eller junior känns mer som en förbundssak. Låt oss inte krångla till ett enkelt tävlingsformat.

    Det står ju vem som helst fritt att fixa till olika tävlingar med olika format. Vart som helst, när som helst. Det är ju det som är det fina med GPS:en!

    PS, naturligtvis ska vi se om vi kan fixa något specialpris till bästa dam och junior. Om vi nu får någon sådan anmäld….

    Bra och klokt Mattias! Tävlingen har som du utformat den ett utmärkt och kul format som komplement till speedcupen och andra initiativ.

  • maria-j

    Medlem
    5 februari, 2011 vid 18:34

    Jag är på, toppen idé! Hoppas att vi kan få med lite fler damer.

    /Maria

  • lasso

    Medlem
    7 februari, 2011 vid 08:03

    JÄTTEKUL ATT HÖRA, MARIA! Vad roligt!

    Alla, > Jag känner att vi absolut skall ha en ungdoms- och damklass, precis som “riktiga sporter har”. Detta är inte en fråga om att “krångla till det”!

    Jag är helt EMOT att ha ett “specialpris” Låt oss köra en riktig dam och ungdomsklass!

    Ni precis som jag vet att “må bäste man vinna” inte är ett realistiskt upplägg om vi på allvar vill föryngra sporten med 15-16-åringar och damer (ursäkta, men sant)! Annars “dör nog SPEED-grejen” ut med oss om några år eller blir en ren pensionärsverksamhet, och det vore väl synd…

    Jag skulle gärna vilja höra vad sponsorerna som satsar pengar i detta anser!

    Blir det administrativt merarbete så lovar jag att hjälpa till (och kanske RTK också?)

    Lars Falk, Lasso

  • mattias-j

    Medlem
    7 februari, 2011 vid 09:27

    Återigen, detta var menat som en kul grej. Sen att det kom in så många sponsorer är ju jättekul!!! Men Lasso, dra igång en egen tävling där du kan klassindela precis som du vill. De sponsorer som har knytit an till Evaluated ranking och dessa olika kriterier har gjort det just p.g.a det enkla upplägget. Vill på intet sätt bli ovän med någon, men jag förstår inte varför du ska komma in och ställa krav på detta tävlingsupplägg?!. Jag fattar ingenting!!Jag orkade inte peta och pilla massvis med en tävling(Heineken Trophy, TV4, Windsurfing på bästa sändningstid, jag gör inte tillräckligt för sporten) utan ville göra något enkelt. Om det nu blir så att du kräver svar från dessa sponsorer, så är det lika bra att du tar över här och nu och gör vad du vill. Om dessa sponsorer vill göra det på ditt vis, fine!

    Jag orkar inte tjafsa, och jag förstår inte varför det alltid ska dyka upp folk som “kan bättre” och kräver saker som dom egentligen inte har med att göra.

    Lycka till Lasso, och ALLA ni andra….

  • tobhed

    Medlem
    7 februari, 2011 vid 11:59

    Håller med Mattias här (även om jag inte är sponsor). Detta är ju delvis en plojtävling där enkelheten står i centrum som Mattias har slängt ihop. Damklass etc finns inom Wallén speed tävlingen, sen kanske fokusering på junior & dam ska tas på större allvar (?), men vi behöver kanske inte blanda ihop detta med Mattias upplägg?

    Inte bråka nu bara killar, kramas och bli vänner nu…

  • rasmus_w

    Medlem
    7 februari, 2011 vid 12:15

    I och med att vikt spelar roll i speed så skulle nån slags viktklasser kunna vara lika vettigt. Typ bästa seglare under 65 kilo och sånt. Det verkar ju funka för konafolket i alla fall.

  • swe-496

    Medlem
    7 februari, 2011 vid 12:25

    Håller med Mattias J här jag med. Enkelheten i det hela är ju att man kan dra ut och speeda en gång per månad om man vill det eller köra så fort det blåser för att förbättra sitt månadsbästa, om jag har fattat det hela rätt, Småbarnsfäder som jag själv kommer ha svårt att komma ifrån flera gånger per månad.

    Tycker att Mattias bestämmer hur upplägget ska vara sen får man faktiskt rätta in sig i ledet och gilla läget.
    Lasso. Du kan ju som Mattias säger starta en egen “plojtävling” med alla de olika klasser du vill ha.
    Dam och junior finns ju som sagt med i Speedcupen redan.

    Rasmus. Vill man ha mycket bök så kan man blanda in viktklasser. Det är ett rätt stort jobb att hålla reda på resultaten som det är idag. Kona har bara anpassat segelstorleken så man har det som ett handikappsystem och inte som olika klasser.

  • kapten-k

    Medlem
    7 februari, 2011 vid 12:50
    Rasmus_W;646314 wrote:
    I och med att vikt spelar roll i speed så skulle nån slags viktklasser kunna vara lika vettigt. Typ bästa seglare under 65 kilo och sånt. Det verkar ju funka för konafolket i alla fall.

    Tror det spelar mindre roll än man tror! Ulf S och Tobbe är ju inte direkt långsamma.

    Vi är väl vuxna människor, nån måste förlora, annars kan vi ha 100olika klasser så alla kan känna sig som vinnare. Då vill jag åberopa en klass för män födda -75 som är 189-191långa, väger 85-91kg, har en taskig vänster hälsena och snusar….

    Tycker upplägget var bra från början, särskilt eftersom en vettig människa har lagt tid och energi på det!

  • badjanne

    Medlem
    7 februari, 2011 vid 14:29

    Ang vikt så väger min värste konkurrent 60 kilo är 67 år gammal och har redan i år kört 41,57 knop (2s)
    http://www.gps-speedsurfing.com/default.aspx?mnu=user&val=73137&uid=102

    Alla kan ju tävla inom olika klasser på GPSS Overall ranking.
    Själv leder jag just världsrankingen Super Master, viktklass 91-100 kilo, 2011 men futtiga 17,36 utan planing hi,hi

  • jester

    Medlem
    7 februari, 2011 vid 14:46
    Quote:
    Tycker upplägget var bra från början, särskilt eftersom en vettig människa har lagt tid och energi på det!

    [skämt]
    Vettig människa? Mattias? :):):)
    [/skämt]

    Bli nu inte arga på varandra. Lasso är ingen elak människa som vill förstöra, utan bara kom med lite förslag och åsikter, och dom är ju fullt lagliga att ha. Så nu får ni krama varandra i trafiken!

    Jag tycker själva idén är bra, och att följden blir att fler postar sina sessioner på GP3S (vilket vissa är dåliga på). Dock påverkar det inte mig som speedare då jag inte lär ha en suck i någon av disiplinerna.. 🙂

    Och Maria: hoppas att vi får se dig på tävlingarna i år!

  • badjanne

    Medlem
    7 februari, 2011 vid 16:33

    Jetser du är ju rankad som sjätte bäst i världen i din vikt och åldersklass.

  • andersbq

    Medlem
    7 februari, 2011 vid 17:40

    Håller med, man kan inte ha snoppmätningstävling med olika klasser, typ alla med kort i ena och lång i den andra.
    Dock så är det ju relevant att ha en klass för dem utan.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.