Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Teknikartiklarna i windsurf

  • Teknikartiklarna i windsurf

    Publicerad av rasmus_w på 22 augusti, 2005 vid 23:02

    Senaste numret (Septembernumret ramlade in i lådan idag) var ju riktigt kul. Två teknikgurus skriver varsin artikel om exakt samma sak och har rakt motsatt budkap.

    Om nån inte redan gissat det så handlar det om att Guy Cribb predikar Det Enda Sanna Trimmet, medan Peter Hart berättar att man kan trimma grejorna på massor av olika sätt och ändå få det att funka.

    karnan svarade 18 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • mattap

    Medlem
    23 augusti, 2005 vid 05:48

    Är det inte alltid så med Guy Cribb? (missförstå mig rätt, nubben verkar grymt duktig) Har läst några av hans tekniktips och han påstår alltid att det han skriver är det enda rätta, det finns inga alternativ! Dissade tex helt sittsele i en artikel, det enda rätta var midjesele!

    Han kanske har rätt, vad vet jag, men det brukar vara en smula enkelspårigt medans andra kan ge lite mer alternativ!

  • speedkenta

    Medlem
    23 augusti, 2005 vid 06:06

    Då håller jag nog på Peter Hart.
    Saker som påverkar är hur mycket det blåser.
    Seglarens vikt hur stor fena har du.
    Brädstorlek kanter på brädan.
    Teori och verklighet är som vanligt två helt skilda saker.
    Vad som funkar för en seglare kanske inte funkar för en annan.
    Om du tex går på stranden en dag och kollar vad folk har sina linor (häng) så ser du otroliga skilnader.
    Sen när du pratar med dom så är alla nöjda.
    Och vi skall inte prata hur folk riggar sina segel.
    Jag håller nog mig till dom tyska surftidningarna som jag anser ger en mer nyanserad bild av surfingen grin.gif

  • oscar

    Medlem
    23 augusti, 2005 vid 06:16

    Men han skriver om wave/freestyle-segling inte racing!

  • karnan

    Medlem
    23 augusti, 2005 vid 07:12

    Jag har läst Windsurf i flera år och även om jag gillar Cribbs prylar (speciellt innan han började ägna artiklarna åt freestyle trick långt bortom min horisont) så har jag alltid tyckt att Hart är både mer nyanserad och mer på djupet. En anledning kanske är att Cribbs normalt vänder sig till en mer avancerad publik medans Hart skriver för alla oss andra. Jag har också kollat några av Harts instruktionsfilmer och de är lysande. Synd bara att han inte har följt Cribbs i spåren och pdf:at sina artiklar och lagt ut dem på nätet.

    /Johan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Teknikartiklarna i windsurf

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.